man of pop, de zoveelste die het vraagt!!

Gestart door Irene, 28 juli 2003, 22:39:07

« vorige - volgende »

Irene

28 juli 2003, 22:39:07 Last Edit: 28 juli 2003, 22:39:32 by irene
Dag allemaal,
Ja hoor, ook ik twijfel aan het gelacht van mijn valkje Gijs. We denken dat het een mannetje is, maar ik begin toch welk te twijfelen. Aan de verhalen van jullie over mannen en vrouwtjes ::) ik weet het niet meer.
Gijs praat niet, fluit ook niet na, roept direct als je uit zicht bent, maar loopt graag met uitgestrekte vleugels over de bank en de kastdeur en "hapt" naar zijn eigen "schouders" ::)
Mijn vraag zou iemand duidelijke foto's van een lutino man en/ of pop kunnen plaatsen, zodat ik een beetje kan vergelijken?
Alvast bedankt!!
groetjes van Irene en ??? " hetje" Gijs :P ;)

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

Barbara

Hoi Irene,

ik weet dat lutino popjes meestal behoorlijk wat geel op de rug en de vleugeltjes hebben en mannetjes niet. Dus als je lutino heel veel geel heeft, is het zeer waarschijnlijk een popje en als tie nauwlijks geel heeft een mannetje. Maar als een valkje dus een beetje geel heeft op rug en vleugels, kan het dus beide zijn. Ik heb geen fduidelijke foto's hier van, maar misschien kun je wat met deze beschrijving.

Dat rondlopen met de vleugels wijd, is dat met de vleugels echt open? Dat kan volgens mij imponeergedrag zijn van zowel een popje als een mannetje, dat popje doet het dan om andere valkjes weg te jagen, het mannetje om indruk te maken op popjes en/of rivalen. Vaak krijsen ze er een btje bij. Als Gijs echter rondloopt met z'n vleugels opgevouwen maar wel wijd van zijn lijfje, dus met zijn 'schouders omhoog', is dat machogedrag en is tie zeker een mannetje, dat doet een popje namelijk nooit. Vaak wordt er ook een (herhalend) deuntje bij gefloten.

Groetjes,

Barbara

Irene

29 juli 2003, 17:06:21 #2 Last Edit: 29 juli 2003, 17:07:20 by irene
hoi Barbara,
bedankt voor het snelle reageren.
Gijs is alleen, dus een ander imponeren doet hij niet, ja of hij moet het bij mij willen doen. Dat rondlopen doet hij echt met uitgespreide vleugels. Verder heeft hij wel een hele zachte gele gloed over zich, maar ja, wat is nu echt geel of niet? meningen verschillen, nietwaar?
wel krijgt hij hele felle gele staartveren.
Andere geluidjes (kletsten) doet hij het meeste als wij niet meer in zicht zijn en hij lekker rustig zit. Als of hij hardop in zichzelf praat. wel lief om te horen. Hoop dat er iemand foto's stuurt zodat ik hem er mee kan vergelijken. Heb namenijk geen idee van wat het verschil moet zijn bij mannen en vrouwen, of dat wel te zien is. Misschien is het allemaal te snel om te zien, want GIjs is pas 4,5 maanden oud
Alvast bedankt!
Groetjes, irene

Mandy

Hallo Irene,

Op deze foto kan je misschien het verschil een beetje zien. De rechtse heeft meer geel en is een pop en de linkse heeft meer wit en is een man.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Natanella

::) Het blijft mij toch ook bezig houden, Barbara, Mandy en Irene! Is het een hij of een zij?! :-/
Als ik naar die foto van Mandy kijk, dan denk ik: mijn Solo lijkt op het popje. Maar als ik naar de foto (handtekening) van Irene en Gijs kijk: dan is Gijs veel witter als Solo. Dus is Gijs dan toch een man en Solo een pop?! :-/

Maar...het gedrag wat jullie beschrijven: het onrustig heen en weer racen met de vleugeltjes een beetje wijd -> naar achteren gehouden en dan steeds een monotoon deuntje fluiten; dát doet Solo iedere dag minstens 1 keer! Dus toch een Man????
En wanneer is een vogel dan zo wit/grijs bij de vleugels: na de eerste rui? Want Gijs is nog een jonkie en Solo is nu ook ongeveer 4,5 mnd oud.

Tis dat het zo leuk is, want anders zou je er GEK van worden!!
Nee hoor, grapje..maar spannend is het wel!
Groetjes Natanella

Karin

Ik gok dat het een mannetje is  ;D Jazzy begon precies zo.... en wij maar denken dat het een vrouwtje is. Hij begon met heen en weer paraderen, vleugeltjes iets omhoog en fluiten en toen.... begon hij te roffelen met zijn snavel de koekblik en boven op mijn hoofd  :D Hij was toen ruim 6 maanden.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Natanella

;D Hoi Karin, ja ik heb er natuurlijk geen verstand van en gevoel zegt natuurlijk ook lang niet alles, maar ik gok bij Solo toch ook op een man. Alhoewel: praten= niks,nada! En deuntjes? Alleen eigen repertoire!
Maar goed, voorlopig wacht ik het nog even af. Zou het bijna vergeten, maar mijn dochter slaapt nog op zolder(ze is op het moment op vakantie). Maar waarschijnlijk gaat ze volgend jaar het huis uit.... dus dan ik.
En dan weet ik waarschijnlijk ook wel of Solo een man of vrouw is.
Maar het is wel leuk om zo te speculeren!
groetjes, natanella

Barbara

hoi Karin,

Croky roffelt met zijn 4-5 maanden op de lamp, op het gaas van zijn kooi en ook op mijn hoofd inderdaad! Dat voelt echt grappig! En toenik hem kreeg zei de kweekster dat ze er geen verstand van had maar dat iemand waar Croky eerst een weekje was (moest weg wegens allergie) en die er verstand van had, zei dat het zeker een popje was, haha! zo zie je maar, valkjes blijven verrrassen!

Croky doet nu ook vaak aan 'jaknikken', weet iemand of dat ook machogedrag is? hij heeft ook ontdekt dat als tie dat op de hanglamp boven de tafel doet, hij op en neer gaat schommelen en dat vindt ie wel leuk, echt grappig!

Groetjes,

Barbara

Paul

Hoi Barbara,
Mijn Stan doet ook heel erg aan jaknikken :-)
Vooral als je dan zelf met je hoofd op en neer gaat en er dan klikgeluidjes bij maakt doet ie dat heel erg.
Ook reageert ie soms ook als je de koffie roert en het lepeltje maakt een klingelgeluid met jaknikken :-)
Echt een heel lachwekkend gezicht want dat is de enige van de 16 hier die dat doet.
Het is ook zeker een mannetje en ik denk inderdaad dat dat gedrag is wat met imponeren te maken heeft :-)

Groetjes, Paul

Irene

??? :DNu weet ik het helemaal niet meer
Want als ik kijk naar foto's van Mandy dan denk ik Gijs is een pop, maar inderdaad als ik van hem een foto maak, dan is hij toch wit. Praten doet hij ook inderdaad niet, ook niet nafluiten. Maar misschien komt dat nog wel, zoals bij karin  als hij 6 maanden is.
Iemand nog meer tips ?
Maakt verder ook niet uit hoor, wat hij ook is, hij blijft mijn lekkere Gijs, hihihihi.
Groetjes, Irene

Barbara

Grappig Paul, dat het niet vaak voorkomt blijkbaar (als bij jou maar eentje het doet...) en dat die van ons het toch allebei doen! Misschien hebben ze wel dezelfde voorouders, zogenaamde jaknikvalkjes, haha!

Groetjes,

Barbara

Annemieke

Hallo allemaal.

Nou man of pop!

Hier heb ik twee travootjes zitten!
Onze Teddy hebben we gekocht als man.
Volgens de dierenwinkel kon het niet anders dan een man zijn. Ook wij dachten dat het een man was, want zijn gedrag en alle uiterlijke kenmerken waren ook mannelijk. Maar was schetst onze verbazing: Teddy ging eieren leggen en is dus een pop!

Onze tweede valk Punky hebben we gekocht als pop.
We zijn nu een aantal weken verder en het verschil tussen Teddy en Punky is wel zo groot dat wij er inmddels bijna 100 % van overtuigd zijn dat Punky een man is!

Leuk he, valkentravoos!

Moraal van het verhaal: afwachten tot ze 'volwassen' zijn. Eerder heb je geen zekerheid.
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky

Natanella

:D Wat een grappig verhaal, Annemieke! Ja je hebt gelijk, we moeten gewoon meer geduld hebben. Ach als je niet persé wilt kweken maakt het natuurlijk ook niet zoveel uit, als ze maar lief en gezond zijn.
En man of pop: uit alle verhalen blijkt wel, dat ze toch gewoon allemaal hun eigen dingetjes en eigenaardigheden hebben, net zoals wij dus! Niets menselijks is hun vreemd!

Groetjs, Anita