15 mei 2025, 16:00:50

ruzie in en bij broedblok

Gestart door Saskia, 28 juli 2003, 18:42:14

« vorige - volgende »

Saskia

Morgen hangt het broedblok 2 weken in de voliere.Een paar dagen geleden is Zoe erin gegaan en ze blijft er nu uren in.Als ze uit de voliere is wil ze alsmaar paren en Elmo komt dan kijken en pikt haar onder haar staart of haar vleugel en verder kijken ze niet naar elkaar om.Ze blaast als je voor de voliere komt staan als ze in het blok zit.Sinds 2 dagen komt Elmo ook in de blok kijken,maar als hij erin zit krijgen ze ruzie en word hij eruit gejaagd.Nu heb ik Elmo vanmiddag alleen in de voliere gelaten om hem de kans te geven het blok te verkennen zonder er steeds uitgejaagd te worden.Toen ik Zoe terug zetten werd Elmo heel erg agressief en joeg haar de hele voliere door.Hij heeft Zoe een tijdje bij het blok vandaan gehouden,maar nu zijn de rollen weer omgedraaid en mag Elmo er niet meer in.Alleen verdedigd hij nu heel erg het blok wat hij eerst niet deed voor ik het hem had laten verkennen.Ik mag er niet meer bij want dan word hij verschrikkelijk agressief,zelfs als ik m'n hand aan de buitenkant van de voliere hou.Ik weet niet of het normaal is,of moet ik het later proberen en het blok weghalen?Wel hoor ik steeds fluitjes die ik nooit eerder heb gehoord.      

Saskia

Ik heb daarnet een grote hoop poep ontdekt.Misschien kan ik binnenkort een eitje verwachten.O'ja weet iemand waar ik een schouwlampje kan kopen?

Paul

Hoi Saskia,
Zo te horen zijn ze echt in een broedstemming en dat aggresieve gedrag zal zo wel een tijdje blijven maar na het broeden weer ophouden dus je zal even een iets minder tam valkje hebben.
Als ze gaan paren zal het ongeveer 2 weken duren en dan komen de eitjes met een dag ertussen.
Ik heb zelf eerst een schouwlampje zelf gemaakt van een stukje zitstok van plastic met een lampje erin en dat werkte goed.
Nu gebruik ik een speciaal lampje met heel fel wit licht dat nog beter werkt dan een echt schouwlampje want je kan veel beter in het ei kijken dan :-)

Groetjes, Paul

Saskia

Wat is dat voor een speciaal lampje?Kan je dat ergens kopen of hoe kom je eraan?Ik heb ze nog niet zien paren maar mischien komt dat nog en ik weet niet wat ze doen als ik niet kijk.Ik heb ze ook niet zien knuffelen ofzo,maar Elmo zit wel steeds voor het blok en kijkt af en toe naar binnen naar z'n vrouwtje want hij vind het erg interressant daarbinnen.Er is wel een hoop veranderd kwa gedrag in die 2 weken dat het blok er hangt.Ik hoop dat als ze eitjes gaat leggen ze bevrucht zijn,maar dan moet ik nog even geduld hebben.Nog bedankt voor je reactie.

roaneric

28 juli 2003, 21:57:51 #4 Last Edit: 28 juli 2003, 22:01:26 by roaneric
Hoi

Ik heb bijna hetzelfde probleem.  De man verjaagt steeds de pop weg bij de nestkast.  Er is nog geen eitjes, maar ik zie ze geregeld paren.  Ze zijn ook niet echt lief voor elkaar. Geen echte koppel.  Zit nooit bij elkaar of zo. De pop krijgt echt geen kans bij de broedhok.  Ik heb er ook 2 broedhokken hangen (precies hetzelfde).  Ik vraagt me alleen af hoe dit nu verder moet.  Het popje maakt weer een kuiltje in de housnippers op de bodem.  Wat kan ik doen.  Nestkast ergends anders hangen?

Groetjes
Marijke

Saskia

Vanavond zat Zoe Elmo uitgebrijd te kroelen toen ze uit de voliere waren en andersom ook een beetje,dus er zit vooruitgang in.Het gaat steeds beter dus ik hoop dat ze over een poosje een verlieft paartje vormen.Het blok hangt er pas 2 weken dus mag ik natuurlijk ook niet teveel verwachten.Ze hebben ook de tijd nodig,voor hun is het ook allemaal nieuw.

Paul

Hoi Saskia,
Ik gebruik een schouwlampje met een felle witte led erin dus geen echt lampje en het licht is fel wit en daar kan je goed mee in het ei kijken.
Ik heb er hier een plaatje van dan kan je ongeveer zien hoe het eruit ziet.

Ik bestel ze zelf via mijn werk bij een groothandel en ze hebben ze ook met andere kleuren en zelfs om vasl geld te bekijken maar daar heb je voor eitjes niks aan.
Ik dacht dat ze normaal ongeveer rond de 15 euro liggen wat de prijs betreft en de batterijen gaan erg lang mee, ik geloof meer dan 100 uur achter elkaar.

Groetjes, Paul

Saskia

bedankt.Ik zal eens vragen of m'n vader er een kan bestellen want hij zit in de electro.Ik heb ook eens gelezen op dit forum dat ze bij de gamma tekoop waren dus daar zal ik ook eens kijken.

Saskia

31 juli 2003, 17:37:18 #8 Last Edit: 31 juli 2003, 18:39:02 by Saskia
Hij kende dat lampje niet,maar het heeft geen haast want ze hebben toch nog geen eitjes.Ik heb net het gat 2 cm groter gemaakt,hij is nu dus 8 cm.Ik denk dat ze er heel blij mee zijn want 6 cm is inderdaad krap.

Saskia

vandaag 2 lampjes besteld.Waarschijnlijk word dinsdag de 1e bezorgd.De 2e die ik als reserve heb besteld komt een paar dagen later omdat ze uitverkocht waren.Het blok heb ik weggehaald omdat de eitjes niet bevrucht waren.Ik hoop dat daar verandering in komt als het mannetje er is.