16 juni 2024, 07:08:00

Biltse valkjes

Gestart door Sanna, 8 september 2006, 21:05:41

« vorige - volgende »

Sanna

Jaaaaaaa!!! Het is me gelukt, Mika en Sherry zitten samen in de broedkooi en ze zijn níet aan het kermen om eruit te mogen ;). Ik hoorde ineens een benauwd gekir in het blok en in zag nog net Mika naar binnen klauteren, dus gauw een kartonnetje voor het gat geschoven, blok er voorzichtig afgetild, aan de broedkooi gehangen (die ik gelukkig nèt klaar had staan...) en kartonnetje weer weggehaald. Eerst kwam ze er allbei uitgestoven, maar Mika ging vrijwel meteen weer terug het blok in en Sherry bleef voor de ingang zitten. Meneer en mevrouw hebben de kooi dus EINDELIJK geaccepteerd ::).

Mika en Sherry moesten ècht apart hoor. Joepie probeert steeds in hun blok te komen, Pino waagt af en toe ook een poging... ze waren de hele dag alleen maar hun blok aan het verdedigen en indringers weg aan het jagen. En eigenlijk verwacht ik van Sherry elk moment een ei, want ze is al heerlijk aan de zwangere mega poep :P. Wederom heb ik weer geluk: ook van déze dame stinkt de mega poep niet ;D ;D.

Ik ben heel benieuwd hoe lang het gaat duren voor ik het eerste ei mag bekendmaken :D.

Even een vraagje aan jullie. Joepie is nog steeds broeds. Kan ik het blok aan de grote kooi beter weghalen om haar broedse gedrag te ontmoedigen of zal ik het er liever aan laten hangen zodat ze haar gang kan gaan?

Groetjes, Sanna

Sanna

Nou, er ìs een ei............... van Joepie...
Ik zag het al aan haar, dus ik heb het blok toch maar laten hangen. Ik dacht, anders gaat ze weer op de grond broeden. Nou, gisteravond vond ik dus het ei ::). In principe kàn het bevrucht zijn, ik moet me wel erg vergissen als de aktie van Mika níet raak was van de week. We zien wel, ik kan er uiteindelijk gewoon 1 nest van maken bij Mika en Sherry. En eigenlijk is het wel fijn, want dan heb ik een back-up broedkip . Ik weet dat Joepie ontzettend trouw broedt, dus als Mika en Sherry en niks van bakken kan Joepie het denk ik wel overnemen. Maar ik ga het nest in ieder geval klein houden zo voor de eerste keer. Niet meer dan 3 jongen. Dus wellicht heb ik binnenkort 'moederloze eitjes' in de aanbieding ...

Alleen een beetje jammer dat Joepie nu óók in een furie veranderd is. Ik snap er niks van, want de vorige keer dat ze op de grond broedde was er niks aan de hand, zolang Belle en Pino niet al te dicht bij de grond kwamen. Maar nu vond ik haar vanmorgen terwijl ze Pino aan het aftuigen was . Nog even aankijken straks wanneer ik ze er weer in doe. Anders gaat Joep toch ook maar apart. Het begint hier zo langzamerhand wel een dierentuin te lijken, met al die kooien .

Sherry en Mika kruipen steeds om en om in het blok. Soms zitten ze wel te zeuren, zijn ze even vergeten dat zíj zo graag een nestjes wilden ::), maar dan rommel ik even wat aan het blok en dan zit er zo weer een vogeltje in . Vanmorgen wilden ze allebei wel héél erg graag vliegen, maar met 20 minuten waren ze er zelf al weer via het broedblok ingekropen. Goss.... nu zitten ze allebei in het blok ..... Ik hoop dat Sherry nou ook gauw gaat leggen.

Zo, dat was even de update!
Groetjes, Sanna

Saar

Nou hopelijk gaat Sherry ook snel aan de leg :)
En dat van die kooien komt me bekend voor.. Ik ga niet voor niets binnenkort een grote kamervoliere bestellen :-X ;)
Groetjes Saar :-*

Sanna

Hoi Saar,

Ja, ik hoop het ook. Maar voorlopig nog steeds geen ei bij Sherry. En ik snap er niks van, die twee zitten echt honderd keer per dag te wippen. En de hele tijd met z'n tweeën in dat broeblok. Elke keer als ze eruit komen kijk ik stiekum of er al wat ligt ;). En wat doen ze dan als ze eruit komen??

http://www.youtube.com/watch?v=bn3ldatcruo
(let vooral op het einde ;D, geluid aan!)

Joepie gaat trouw door met broeden. Jawel, vanmorgen vond ik ei nr. 2. Joepie zat nog steeds in haar blok vanmorgen toen ik alle vogeltjes eruit liet. Op een gegeven moment kwam Mika in de kooi kijken. Dus ik ben maar eens gaan kijken wat er gebeurde. Stel je voor dat Mika Joepie nog een keer bevruchtte, zou een mooie bonus zijn ;). Dus Mika kruipt al voluit zingend naar het broedblok toe, gaat al tetterend naar binnen. Dus Joepie denkt: "Mooi, nou wordt ik even afgelost, kan ik even vliegen, eten en schijten". Alles goed en wel, Mika op de eieren en Joepie door de kamer scheurend. Komt ondertussen Sherry ook kijken. Natuurlijk direct ook dat blok in. Affijn, Sherry weer eruit en ondertussen komt Joepie terug. Dus ik heb Sherry maar even gauw uit de kooi gevist om vechten te voorkomen. Stiekum hoop ik er al op dat ik zometeen wippende geluidjes ga horen. Maar wat er werkelijk gebeurde had ik niet kunnen voorspellen! :o Mika komt furieus het blok uitstuiven en springt bovenop Joepie terwijl hij haar vennijnig in haar staart bijt. Joepie gillen natuurlijk. Na een paar minuutjes probeert ze weer dichterbij het blok te komen, zelfde tafereel. Ik denk dat ik die tweede bevruchting wel kan vergeten.... :-\. Dus ik heb Mika maar weer uit de kooi gehaald en Joepie dook opgelucht meteen haar blok weer in. De kooi zit nu dicht zodat ze geen ongewenste bezoekers meer krijgt. Ik snap helemaal niks meer van die hormonen-balletjes, want toen hij het blok inging vond hij het helemaal niet erg dat Joepie er zat. Nou maar duimen dat dat eerste ei in ieder geval bevrucht is en dat die twee vunzen gauw eieren gaan leggen. De jongen moeten natuurlijk wel zo'n beetje gelijktijdig uitkomen...

Groetjes, Sanna


Sanna

Er ligt een ei bij Sherry & Mika!!
Poeh, ik was echt even bang dat het nog heel lang ging duren. Als nou Joepie's eerste ei bevrucht is, zou dat toch wel een klein probleempje geven.... Maar gelukkig, hun eerste ei ligt er 3 dagen na Joepie's eerste ei. En er wordt uitstekend gebroed, alle 3 zitten ze al zo'n beetje de hele middag in het blok. Alleen Mika & Sherry zijn er even uit geweest voor een wippie....
Als alle 'lieve' dametjes weer uit de blokken zijn ga ik de grote eiertruuk uithalen en Joepie's eieren onder Sherry leggen. Ik waag mijn vingers er niet meer aan wanneer ze er nog op zitten...


Groetjes, Sanna

Sanna

He bah, waarom zijn die beestjes nou toch zo gemeen tegen elkaar als ze broeds zijn? :-\ Kom ik thuis, vind ik een hele pluk borstveren van Pino voor de kooi op de grond: 15 stuks! Allemaal op een hoopje, ik heb weinig fantasie nodig om me voor te stellen wat er gebeurd is >:(. Controle bij Joepie levert een wondje op het neusje op. Dus nou heb ik tòch 3 kooien in de kamer..... ::)

Inmiddels heeft Joepie 3 eieren, dus die had geen zin in Pino in haar blok. Ik zal straks haar eerste eitje nog eens schouwen, maar ik denk dat het niet bevrucht is (helaas). Sherry loopt zo te zien weer rond met een dikke kont, dus vandaag of morgen ligt daar ei nr. 2. Nou, en als díe eieren niet bevrucht zijn weet ik het niet meer hoor!! Die vunzen zitten de hele dag op elkaar als ze niet samen in het blok zitten :P. Als ik Mika achter elkaar het bouwvakkersfluitje hoor doen weet ik al hoe laat het is ;D ;D.

Nou, als er de volgende keer vogels broeds worden gaat er meteen het looprooster in de kooi. Het is zo jammer dat Mika niet op Joepie is gevallen, want ze broed zo ontzettend trouw. Ik denk dat ze een geweldig moeder zou zijn. Dit is al haar derde nestje bij mij thuis! :o Maar de volgende keer ga ik het proberen te voorkomen bij haar, want dit kan nooit goed zijn voor het vogeltje. Ik zie haar alleen maar op die eieren zitten, volgens mij eet ze alleen maar 's morgens vroeg en 's avonds voor ze gaat slapen. Alleen als Mika in haar blok kruipt gaat ze eruit en eten. Joepie heeft echt een partner nodig.... Ze was gelukkig lekker dik, maar ik denk dat ze in rap tempo gaat afvallen nu.

Groetjes, Sanna

Sanna

Nou, snap er helemaal níks van!! Volgens mij hebben Mika & Sherry een nest losse flodders hoor :-\. Het eerste eitje (van vorige week zondag) is niks aan te zien met schouwen en tweede eitje (van dinsdag) idem dito. Die van donderdag zou dan misschien wel bevrucht kunnen zijn, maar ik vraag het me af.... Gisteren heeft Sherry een vierde eitje gelegd. Echt waar, ik heb nog nooit twee volgeltjes met méér overgave zien wippen! Kaily & Jamey deden het minstens de helft minder en die hadden alle eieren bevrucht.

Komt onvruchtbaarheid onder valkjes voor? ??? Of zou Mika's leeftijd mee kunnen spelen? Hij is tenslotten nog geen jaar.... Jamey was al ouder toen hij en Kaily aan de boemel gingen. Nou ja, aan de andere kant misschien wel beter als het niks wordt. Sherry had al niet veel spek op haar lijf, maar het is nou helemaal een lat. Dat stomme beest wil ook persé alles alleen doen. Mika gaat er wel vaak bijzitten in het blok hoor, maar Sherry zal er dan nooit uitkomen. Ze blijft gewoon zitten. En de hele nacht zit ze ook op het nest. Als ik haar eruit haal is ze binnen 10 minuten weer terug op het nest. Ik moet een goeie manier gaan verzinnen om Sherry meer en vaker te laten eten....

Joepie komt nu steeds een beetje langer van het nest af als ik haar eruit haal. En dan eet ze goed als ze eruit is. Dus dat zal niet zo moeilijk zijn om die straks van haar nest te krijgen. Zo langzamerhand zal ze vanzelf wel haar interesse gaan verliezen.

Groetjes, Sanna

Kimm

ach jammer sanna  :-\

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sanna

Gisteren is ei nr. 5 uitgepoept. Nog steeds in geen enkel ei bevruchting te zien. Ik ga er nou ook niet meer ineens in geloven dat de laatste misschien nog wel wat kan zijn. Ga er maar vanuit dat het niks wordt met dit nest. Ene kant heel jammer, ik had graag weer van die kleintjes gehad. Maar aan de andere kant is het maar goed. Eind november ga ik een weekje weg en dan had ik net met jongen gezeten die net nog niet zelfstandig waren. Misschien volgend jaar.

Joepie heeft gisteren haar nest verlaten. Ze wilde 's avonds niet meer terug in haar blok, maar klom in plaats daarvan de grote kooi is. Dat kan ik alleen maar toejuigen ;D, dus haar kooi is nu weg. Dat is mooi, dan kan zij de verloren reserves weer eraan eten. We hebben ook inmiddels weer uitgebreid samen gekroeld, dus dat zit ook weer goed :-*.

Voor de rest gaat het allemaal uitstekend met de vogies. Ik zal binnenkort weer eens foto's maken.

Groetjes, Sanna

Sanna

Zoals beloofd, foto-tijd!! ;D


Sherry (alias magere lat ::))









Mika







Joepie









Belle









Pino












Zo, dat was het weer.
Groetjes, Sanna

Dafrinja





Hoi Sanna!

Zowhee, inderdaad een ander valkje bijna geworden, die Sherry...ik heb even 2 fototjes gekopieerd, 1 van je vorige sessie en 1 van die laatste...
Echt een superverschil. Maar het blijft een prachtig valkje hoor.

Groetjes!!!
Dafrinja



*Manon*

Nais pictjers  :D :D

Anja

Mooie foto's Sanna. Hoe is het met de eitjes?

Hier zitten ze op 4 eitjes en valt het agressieve wel mee gelukkig.

Liefs,

Anja

Sanna

Hoi Anja,

Sja, als die eitjes waren uitgekomen had je hier ongetwijfeld al massa's kuiken-foto's gezien hoor... ;D ;D ;D. Nee, ongeveer drie weken nadat Sherry haar eerste ei had gelegd begon ze minder interesse ervoor te tonen. Ik heb die gelegenheid aangegrepen om de hele boel op te ruimen, want ze werd gewoon eng mager. Inmiddels begint ze wat zwaarder te worden dan ze was toen ze bij me kwam. Het enige scharminkel is nog Mika. Maar ik vraag me af of die ooit wat dikker gaat worden, want die zet al z'n voedsel direct om in vlieg-energie. Kan geen tel stilzitten dat beest :P.

Ja, ik las in jouw boekje dat er bij jou ook eieren zijn. Spannend hoor! ;)

Ik heb nog wel een paar foto's voor jullie.

















Is dit niet lief?? :-*













;) Groetjes, Sanna

Saar