16 juni 2024, 09:31:54

nieuwe vogel

Gestart door disney, 8 januari 2006, 19:43:10

« vorige - volgende »

disney

Hallo allemaal

Ik ben nieuw hier, heb een vraag maar zal me een beetje voorstellen om het verhaal duidelijk te maken.
Ik ben Karin, 22 jaar en heb sinds vier jaar twee grasparkieten Kika en Kwiebus. Ze waren een koppeltje zonder iets te willen doen aan nageslacht. Tot ze een drie maanden terug een grote kamervoliere kregen, omdat mijn bonte boertje hun in de poten beet als ze los door de kamer vlogen en op de kooi van het bonte boertje gingen zitten. Dus ze konden wat minder los en dat betekende dat ze een grotere kooi moesten. In die voliere zijn ze gaan broeden en dat is Kika, de pop gisteren fataal geworden. Door problemen met een eitje is ze gestorven.
We zijn heel erg verdrietig, want Kika was een bijzondere huisgenoot. Maar Kwiebus is nu erg alleen en dat mag niet te lang duren. We wilden eigenlijk al een poos een valkparkiet, maar niet gedaan omdat we de situatie goed vonden zoals ie was. Twee kooien in een kleine flat is genoeg.
Maar nu is Kwiebus alleen en zou het misschien wel kunnen. Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat de combi vlak en grasparkiet prima kan, maar ik hoor het graag van jullie als dat niet zo is. Ze moeten immers wel een beetje gezelschap aan elkaar hebben, anders heeft Kwiebus er niets aan en de valk ook niet.
Oke, als het dan kan, dan moet er dus een valkje komen. De dierenwinkel valt af, ik wil een vogel van een goede kweker. Mijn vraag aan jullie is dan wat jullie me aan kunnen raden voor een verstandige aankoop. Quarantaine en testen doe ik zo wie zo, maar een goede kweker is de beste start vind ik.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen op de redelijk korte termijn. Het hoeft niet met een dag, maar hoe langer Kwiebus alleen zit hoe zieliger ik het vind, dus ik moet even door het verdriet om Kika heen om voor Kwiebus een goede toekomst te regelen.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Karin

Karin

Een valkje en een grasje gaat wel samen hoor, alleen als je wilt dat het echt dikke maatjes worden is de kans met 2 grasjes groter. Die zullen ok echt gaan knuffelen enzo. Met een valkparkietje zal dat minder snel gebeuren.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hallo Karin
Wat erg voor je dat Kika dood is gegaan.
Ik raadt je aan om een valkje te kopen bij een hobbykweker.
Misschien kun je een oproepje plaatsen bij op de verkooppagina van valkparkiet.com.
Er zijn hier wel altijd mensen die jonkie's hebben.
Vermeld er wel bij waar je woont ivm de afstand.
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/verk/ads.cgi?ct=Valkparkiet
Groetjes Riny

Inger m

Hoi,
Jammer dat je grasparkietje is overleden.

Elke vogel is het meest gebaat bij een soortgenoot. Immers deze vertonen hetzelfde gedrag, zelfde 'taal' en dergelijke. Ik raad dus aan om er weer een grasparkiet bij te zetten in plaats van een valkparkiet. Valkparkieten en grasparkieten kunnen prima maatjes worden, maar dat geldt wel bij 'gebrek aan beter' oftewel genoodzaakt zijn met deze vogel samen te leven. Ik heb al jarenlang grasparkieten en valkparkieten samen in een voliere. Dat gaat prima, maar ik zie duidelijk dat de valkparkieten samen leven apart van de grasparkieten. Voor mij het bewijs dat een vogel behoefte heeft aan soortgenoten en andere vogels in principe links laat liggen.

Je kunt dergelijke vogels wel samenhouden als je meer vogels hebt van beide soorten, bv een koppel valken en een koppel grasjes. Een valkparkiet en grasje samen tolereert elkaar dus wel en gaat vaak ook goed, maar gekeken naar de vogel is dit meer voor jezelf leuk, dan dat het de keuze zou zijn van de vogel zelf.

Succes met je keuze!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.