21 mei 2025, 22:42:42

Valkparkiet en grasparkiet een ei?

Gestart door KIKA_zev, 11 november 2005, 15:45:52

« vorige - volgende »

KIKA_zev

Hallo

Ik had 2 valkparkieten een gele en grijze (genaamd Vogel en Grijs) die niet zoveel aandacht aan elkaar besteden de afgelopen jaren, naar mijn inziens vonden ze elkaar niet zo leuk en heeft Vogel echt gekozen voor de mensen. Toen er iemand in de familie overleden was die een grasparkiet (genaamd Driekus) had heb ik hem overgenomen. Nu heb ik 3 parkieten en ze leven los in huis.
Ze hebben een vaste plek hoog op de chinchilla kooi waar planken op liggen zodat ze geen last van elkaar hebben. Nu zijn Grijs de valkparktiet en Driekus de grasparkiet hartstikke verliefd op elkaar geworden en nou is mij vraag of dit normaal is?
Grijs de valkparkiet heeft nu zelfs een ei gelegd wat ze nog nooit gedaan heeft terwijl we haar al 3 jaar hebben. Ze is ook aan het broeden en Driekus ook maar is te klein voor het ei en dat vindt hij niet grappig en wordt er best boos om.

Kan dit?
Het zal waarschijnlijk niet bevrucht zijn maar zal dat uberhaupt mogelijk zijn?
Kan een grasparkiet een ei van een valkparkiet bevruchten?

Ze heeft een nestje gemaakt met hooi en een ei onder een schuine plank tegen de muur die er als schuilafdakje staat zodat ze zich kunnen terugtrekken als ze daar behoefte aan hebben.

Ik ben benieuwd...!!!?!!!

Groetjes Wendy

Riny

Hallo Wendy
Ik heb er nog nooit eerder van gehoord maar denk wel dat dit kan.
Een tijd geleden heeft hier op het forum iets gestaan van een valkparkiet en nog een andere vogel ,ik weet niet meer welke maar ik meen dat het een papegaaiensoort was.
Als dat met die 2 gaat lijkt mij dat het ook kan met een grasparkiet.
Maar er zullen dadelijk wel mensen reageren die deskundiger zijn als ik op dat gebied.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Wendy,

Tussen een valkparkiet en een grasparkiet kunnen wel relaties ontstaan maar een ei zal nooit bevrucht kunnen zijn omdat het een hele andere vogelsoort is.
Een vakparkiet is een kakatoe soort en een grasparkiet een parkiet dus je zal daar nooit bevruchte eitjes uit krijgen.
In elk geval wel heel lief dat ze zo goed samen gaan dat komt inderdaad wel vaker voor.

Groetjes, Paul

Karin

Bevrucht zal het niet zijn, maar volgens mij is het bij grasparkieten zo dat de pop broed en de man de pop voed, dus ik denk niet dat je grasje op het ei wil, of het moet een popje zijn. Wel erg leuk, zo'n romance  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

margreet

hallo,

Ik ben het eens met Karin, een mannetjes grasparkiet bebroedt de eieren niet, kijk eens goed naar de kleur van de snavel (de dop) is het een blauwe dan is het een mannetje, is hij lichtbruin tot donkerbruin (broeds) dan is het een popje. Wel leuk dat ze gek op elkaar zijn, maar voor nageslacht zullen ze niet zorgen.

groetjes Margreet