22 mei 2025, 01:25:02

wanneer kan ik kweken?

Gestart door louis, 30 oktober 2005, 19:07:00

« vorige - volgende »

louis

hoi hoi,

Mijn popjes zijn nu 2 jaar oud en mijn mannetjes zijn van begin juni.
Wanneer kan ik beginnen met kweken?

groetjes louis

Riny

Hoy Louis
Als je mannetjes van begin juni zijn vindt ik ze nog erg jong.
Beter is het om te wachten tot ze zeker 1 jaar oud zijn.
groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Louis,

De popjes zijn een prima leeftijd nu maar de mannen nog aan de jonge kant ik zou proberen te wachten tot ze een jaar zijn.
Als ze toch eerder aan de gang gaan houd je ze niet tegen natuurlijk en dan kan je het gewoon proberen want de popjes zijn al oud en wijs genoeg om een nest groot te brengen en vaak leert de man daar weer van als hij nog erg jong is.
Bij mij ging dat in elk geval zo met een man van 10 maanden en een pop van 2 jaar.
Ik heb ook een koppel gehad waar de pop 1 jaar was en de man 10 maanden ook en dat is tot nu toe mijn beste koppel die deden alles precies zoals het hoort ondanks hun jonge leeftijd.

Groetjes, Paul

louis

hoi hoi,

Als ik in januari of maart een broedblok in de binnenvoilere hang, dan kan dat toch geen kwaad??

groetjes louis

Paul

Hoi Louis,

Een man is al met een maand of 8 of zelfs eerder vruchtbaar.
Dan duurt nog een tijd voor ze paren en eitjes leggen en het broeden nog 3 weken maar het zou natuurlijk wel fijn zijn als de man zelf ook meebroed.
Maar het kan dan zeker al wel lukken om een nestje te krijgen.

Groetjes, Paul

Karin

30 oktober 2005, 23:27:48 #5 Last Edit: 11 november 2005, 18:24:06 by Karin
Als de mannen 1  jaar zijn is de kans groter dat ze meteen goed meebroeden en verzorgen. Het zou vervelend zijn als het mis zou gaan.  8 maanden vind ik persoonlijk te jong. Zie het zo : een jongen van 14 - 15 jaar kan best vader worden... maar of het een goede vader zal zijn....  ;D  En omdat je toch binnen gaat kweken kun je gerust later in het jaar laten broeden.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

louis

hoi hoi, een tijdje weggeweest, maar dat door het internet.

één van mijn popjes heeft vorige week haar buitendste pennen eruit getrokken, ze bloedde een beetje, maar nu gaat het gelukkig weer goed met haar. Ik was wel geschrokken. Ze kan nog wel redelijk vliegen.

groetjes louis