27 april 2024, 10:42:05

zieke pop

Gestart door shazny, 26 april 2005, 19:18:55

« vorige - volgende »

shazny

He hallo,

Mijn popje is al vanaf vorige week vrijdag ziek. Ik ben al naar de dierenarts geweest en die zei dat het waarschijnlijk "legnood" was. Ze gaat met haar oogjes dicht zitten en ze reageert traag en verder loopt ze met haar vleugels wijd op de grond. Ik heb al een straaltje water over haar buikje laten lopen en nu kijk ik of dat werkt. Als het niet werkt dan moet ik olijf olie op haar cloaca smeren, klopt dat? Hebben jullie misschien een tip of raad hoe ik dit "zieke vogeltje"weer beter te maken? Ik maak me eigenlijk best wel zorgen...........  :(Ze zit al in een apart kooitje en ik heb antibiotica in haar water gedrupeld , dat had ik van de dierenarts gekregen.......... Hopelijk hoor ik snel wat van jullie....

groetjes shazny

Riny

Hoy Shazny
Smeer maar eens wat olie op haar cloaca dan komt het ei vaak wel.
Ik heb dat ook gehad met een valkje en toen kwam er een abnormaal groot ei.
Er bleken 2 eidooiers in te zitten.
Groetjes Riny :) :) :)

shazny

HI,

Ik heb de cloaca al ingesmeerd met olijfolie, maar ik voelde een hard randje, nu ben ik bang dat hij al kapot is :( :( :(. Jeetje ik hoop dat het eitje er straks van zelf uitkomt. Ik maak me wel veel zorgen zeker omdat het al  wat langer aan de gang is. Maar ze leek ff beter te worden maar nu is ze weer heel sloom enz. Ik moet zeker een dierenarts bellen , maar ik weet niet of dat wel s'avonds kan,anders moet ik morgen vroeg maar bellen ! Please reageer alsjeblieft!!!!!!! Ik begin een beetje moedeloos te worden........

groetjes shazny

Inger m

26 april 2005, 19:44:48 #3 Last Edit: 26 april 2005, 19:47:23 by Inger m
Hoi,
Als de vogel al vanaf vrijdag ziek is, heeft ze nu wel heel erg snel hulp nodig. Een vogel met legnood heeft direct hulp nodig en kan anders helaas sterven.

Ben je bij de dierenarts geweest? Dan moet hij met zekerheid vast kunnen stellen of het om legnood gaat, zoniet, dan kun je beter snel een andere vogeldierenarts zoeken. Legnood is nl eenvoudig zelf vast te stellen door te voelen aan de bekkenbeenderen van de vogel (rondom cloaca). Bij legnood is een ei duidelijk voelbaar. Dit voelen moet heel voorzichtig gebeuren, want wanneer het ei beschadigd raakt, kan dit fataal zijn.

Een vogel met legnood moet warm gezet worden, want ze verliezen veel energie en voelen zich slecht. Antibiotica ter behandeling van legnood heeft geen enkel nut.

De achterkant kan voorzichtig gemasseerd worden en de slaolie moet voorzichtig in de cloaca gedruppeld worden om te zorgen dat het ei gemakkelijker afkomt. Als je hier gheen ervaring mee hebt, dan moet je naar een goede vogeldierenarts gaan.

Aangezien deze vogel al zeker 4 (!) dagen ziek is, kan ik je alleen maar aanraden om zo snel mogelijk naar een goede vogeldierenarts te gaan, want dit klinkt niet goed. Ook bij andere ziektebeelden dan legnood is heel snelle hulp nodig!

Waarom heb je een straaltje water over haar buik laten lopen. Dit lijkt mij niet goed en juist alleen onprettig/ koud voor de vogel, die juist haar energie hard nodig heeft.

Veel sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

shazny

Hi Inger,

Ik had gelezen op een vogelsite dat je dat moest doen......... Maar dat zal ik dan maar niet meer doen :-[  Kan je s'avonds ook dr Feld bellen???????? Wie weet dat? Bedankt voor je goede raad Inger.

groetjes Shazny


Riny

Hoy Shazny
Je kan Feld ALTIJD bellen.
Ik had hem afgelopen zondag nodig en hij belde me gelijk terug.Bel maar vlug.
Veel succes Riny :'( :'( :'(

Valerie

Hoi,

Hoe is het nu met je valkje? Wat zei Feld?



shazny

Hi Valerie,

Mijn popje heeft een eid op de bodem van haar kooitje gelegd. En nu lijkt alles weer goed te gaan...... Ze is weer levendig en kijkt weer helder uit haar oogjes. :) Maar dat heeft ze de afgelopen dagen wel meer gehad , dan ging het weer goed en dan weer slecht en zag ze er erg moe uit. Ik denk dat haar misschien wel vaker eitjes dwars heeft gezeten ofzo,want anders snap ik er echt helemaal niets meer van.......Maar wat ik me nu afvraag is of ik haar nog gewoon apart moet houden en wat ik  met het eitje moet doen dat nu gewoon op de bodem van de kooi ligt. Ik vraag me namelijk wel af of het nu wel zo verstandig is om haar weer terug te zetten in de grote kooi, omdat ze dan misschien weer gaat broeden en het dan weer slecht met haar zal gaan....... :'( Maar ik denk dat ik moet over gaan naar een ander forum, omdat het nu niet meer zo spoed eisend is zeg maar......... Nog bedankt voor je interesse. ;D

groetjes Shazny

shazny

p.s: Ja dokter Feld kon me eigenlijk ook niet helpen , behalve de tip te geven om haar warm te zetten....... Ik heb de verwarming gewoon wat hoger gezet. ;) Als het weer slecht gaat dan ga ik gewoon weer naar de dierenarts.

groetjes Shazny

Riny

Hoy Shazny
Dan bel je toch gewoon weer op naar Feld met je vraag.
Je kunt beter te vaak iets vragen als te weinig.
Veel succes Riny :D :D :D

Stijn dc

hoi

meestal recupereert een popje na legnood redelijk snel. Ik had het onlangs ook. Na een tijdje was het ei er uit en deed ze alsof er niets aan de hand was.

veel succes met het ei (als het bevrucht is ;))