29 april 2024, 09:59:16

Sivotine poeder

Gestart door Barbara, 15 april 2003, 04:43:03

« vorige - volgende »

Barbara

Wie heeft er ervaring met het poeder Sivotine? Ik kreeg het (gratis) mee van de dierenwinkel waar ik mijn tamme ratjes kocht omdat er eentje een beetje verkouden was. Er staat op dat het ook voor vogels gebruikt kan worden tegen snot, diarree en longontsteking. Mijn paar maanden oude grasparkiet lijkt (snel) zwaar te ademen zodra hij iets anders doet dan op zijn stok zitten (een stukje vliegen bv), dus ik heb alvast een lage dosering in het water gedaan. Maar om zeker te zijn dat het geen kwaad kan voor mijn valkparkiet die erbij zit, zou ik graag van iemand horen die het kent wat die ervan vindt. En waar ik het kan kopen, want ik meen mij te herinneren dat het niet uit de dierenwinkel zelf kwam, maar dat ze het zelf gebruikten voor hun dieren en ik heb het ook nog nooit in een dierenwinkel gezien volgens mij.

Paul

Hoi Barbara,
Sivotine is een antibioticum en daar moet je niet zelf mee expirimenteren dat kan gevaarlijk zijn en je vogels kunnen straks imuun worden voor dat spul zodat als ze een keer erg ziek zijn die niet meer zullen helpen.
Je kan het beter alleen op voorschrift van een huisarts gebruiken.
Ik heb een stukje voor je over die Sivotine, het word ook bij kippen gebruikt maar ook voor ratten.

Allereerst: Antibiotica toedienen dient alleen te gebeuren op voorschrift en onder begeleiding van een dierenarts!  Door zelf middeltjes toe te gaan dienen kan de rat resistent worden voor antibiotica.

Let goed op de juiste dosering. Vaak krijgt een rat te weinig antibiotica gedoseerd waardoor het middel niet goed werkt.

Maak altijd de hele kuur af, en stop niet als de ernstigste ziekteverschijnselen zijn verdwenen. Anders krijgt de rat de kwaal zo weer terug en ben je nog verder van huis...

Hieronder de antibiotica die het meest worden gebruikt bij ratten.

 Antibiotica bij problemen met de luchtwegen:

* tetracycline (Sivotine van Bogena/Panmycin)  Niet voor jonge ratten. Niet combineren met calciumhoudende middelen.

Dat gaat dan over ratten maar voor vogels geld hetzelfde maar let vooral op die laatste regen van die calciumhoudende middelen.
Vogelgrit bevat ook calcium dus heel erg uitkijken zeker even overleggen met de huisarts.

Groetjes,  Paul

Barbara

Hoi Paul,

het lijkt wel chatten zo snel als ik antwoord krijg, en nog uitgebreid ook, goed hoor!

Bedankt voor de tip, ik zal zo weer gewoon water in het bakje gaan doen. Weet jij of het normaal is dat een jong grasparkietje al snel 'opgewonden' adem lijkt te halen? Ik zie geen snotvorming ofzo. Hij is wel redelijk schrikkerig af en toe, maar hij is nog jong natuurlijk. Ik snap dat het moeilijk te beoordelen is van een afstand, maar misschien heb je een aanwijzing om te kunnen zien of het normaal is of niet? Je weet maar nooit...

Paul

Hoi barbara,
Is dat hijgen alleen als je erbij in de buurt komt of doet ie dat altijd?
Ik heb zelf 2 grasparkieten maar die hoor ik totaal niet ademhalen dus echt normaal lijkt het me niet maar misschien dat jongen dat wel een beetje doen.
En als het verkoudheid was zou je wel wat slijm of zo moeten zien meestal denk ik.
Maar er zullen zeker mensen op het forum zijn die er meer ervaring ee hebben denk ik :-)

Groetjes,  paul

Barbara

Het is vooral na een stukje vliegen, maar echt na 2 meter al. Hij kan dat nog niet zo goed, zijn vleugels zijn nog niet 'compleet', dus misschien dat het de inspanning is..... Ik hou hem wel extra goed in de gaten. Verder lijkt ie heel gezond, kan ook best goed pikken naar je hand als tie iets niet leuk vindt  :o Ik kan hem oppakken en met een beetje geduld zijn borst, rug en kopje aaien, tot ie geen zin meer heeft. Ik weet niet of je mijn gesprekje met Tara in de rubriek andere vragen net hebt gevolgd, maar juist omdat ie zich laat aanraken vind ik hem zo lief en wil ik hem eigenlijk niet wegdoen....

Dimi laat zich helaas echt niet aaien, hoewel hij verder supertam is en graag op hoofden zit, gek genoef het liefst op die van wat minder bekende mesen, hij is gek op mensen die hij nog niet kent, gaat gelijk op hun hoofd zitten en 'versiert' ze met een fluitconcert, de macho!  :P

Paul

15 april 2003, 07:08:58 #5 Last Edit: 15 april 2003, 07:24:01 by Paul
Hoi Barbara,
Als het na een inspanning komt kan het wel normaal zijn want zeker als ze nog niet zo goed kunnen vliegen kost het veel inspanning voor ze.
Als ik soms een valkje moet pakken wat niet wil moet ik er soms wel een half uur achteraan om hem te pakken te krijgen maar dan hijgen ze ook als een gek.
Gelukkig kan ik ze bijna allemaal zo pakken op een enkeling na en is dat niet vaak nodig.
Als je een grasparkiet ook hoort vliegen is het net een helicopter :-)
ze moeten veel meer slagen met de vleugels maken dan een valkje en dat kost ook veel energie.

groetjes,  Paul

Barbara

Ukkie viel net bijna achterwaarts van zijn tak (er hangt een touw tegenaan en daar wilde hij omheen, maar dat lukte niet  ;D ) en kon zich met veel moeite weer 'optrekken', hij hing ff te spratelen en toen hij weer zat hoorde ik hem even ademen, toen was het weer weg, dus het zal wel mee vallen denk ik.