4 mei 2025, 22:12:44

Wat moet ik doen?

Gestart door valkie, 20 april 2005, 12:34:57

« vorige - volgende »

valkie

Hallo,

Ik heb momenteel 2 nestjes liggen. 1 nestje met 1 jong en 1 nestje met 2 jongen. Het jong uit het nestje met 1 jong is tot vandaag goed gevoerd maar toen ik vandaag keek bleek zijn krop helemaal leeg te zijn. Ook net toen ik keek was het nog steeds leeg. Het jong is gisteren ongeveer 5 minuten bij de ouders weggeweest om te ringen en te fotograferen. De ouders zijn wel heel beschermend maar voeren nu dus niet meer. Het jong is 10 dagen oud. Het andere nest bevat 2 jongen van 13 en 14 dagen oud. Zou ik het jong hierbij kunnen leggen? Hoelang kan een jong zonder eten?
Ik heb al handvoer van CEDE gehaald voor het geval dat. Helaas moet ik om 14:00 uur beginnen met werken en kan het dus verder niet in de gaten houden dus wat moet ik doen?

Help..... ???

Harm

Riny

Hallo Harm
Of een ander koppel dat jonkie zal accepteren weet ik niet daar heb ik geen ervaring mee.
Je zou ook over kunnen gaan op handopfok.
Maar als je moet werken is dat ook moeilijk.
Ik woon in Noord-Limburg ik ben eventueel bereidt om dit voor je te doen.
Laat me maar even weten waar je woont.
Groetjes Riny

valkie

Hallo Riny,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik wil het toch proberen om het bij het andere koppel te leggen als het dadelijk nog niet gevoerd is. Ik woon zelf in Helmond. Na vandaag heb ik wel ruim een week de tijd om het zelf te doen als ik voor handopfok kies.
Heeft er iemand wel ervaring met het overleggen van wat oudere jongen?

Groeten,

Harm

Riny

Hoy Harm
Ik hoop voor jou dat hij goed gevoerd wordt.
En als je hulp nodig hebt ik woon in America,dus dat is dicht bij.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Harm,

Overleggen gaat vaak heel goed de ouders waar je het jong bijlegd accepteren het gewoon als pleegkind in heel veel gevallen.
Zeker omdat het ook een klein nestje is zal dat voor de pleegouders geen probleem zijn hoor.
En de kans is groter dat hij het bij het pleegkoppel red dan dat je met de hand gaat voeren.
Cede handvoeding is op zicht prima alleen als het jong wat ouder is moet je er eivoer doorheen gaan mengen omdat je dat afstemd op de leeftijd van het jong dus dat moet je even in de gaten houden.

Groetjes, Paul

valkie

Hallo,

Voor ik ging werken om 13:30 uur, had het jong weer een heel klein beetje eten in zijn krop. De man was aan het eten toen ik bij de voliere kwam. Ik heb het jong dus nog even laten zitten. Houd het zeker wel goed in de gaten, anders leg ik hem morgen alsnog over naar het andere nest.
Ik blijf het toch vreemd vinden dat het jong de gehle ochtend geen eten heeft gekregen..... :-\

Paul

Hoi Harm,

Het gebeurd wel eens vaker dat de ouders een ochtend niet voeren maar daarna moeten ze wel gewoon gaan voeren in elk geval.
En zo snel zijn ze niet dood als ze een ochtend geen voer krijgen gelukkig als ze daarna maar wel gevoerd gaan worden.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat en voeren de ouders niet goed dan zou ik inderdaad morgen proberen het jong bij de andere ouders te leggen.
Zeker als het het eerste nestje is van de ouders kan het wel eens mis gaan door onervarenheid.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Harm
Dat is ook vreemd en we kunnen alleen maar gissen naar het antwoord.
Ik zou doen wat Paul me aan geraden heeft,en als het dan daar ook niets krijgt kun je nog altijd bijvoeren.
groetjes Riny :D :D :D

valkie

Hallo allemaal,

Het jong is de afgelopen dagen wel goed gevoerd maar nu wordt het heel erg geplukt door ik denk de pop. Ik denk dat ze weer een nieuw nest wil beginnen en het jong daar niet bij kan gebruiken. Het is een ervaren koppel dat al meerdere jongen groot heeft gebracht.
Ik heb vandaag het jong in het andere nest gelegd. Nu maar goed in de gaten houden of het gevoerd wordt, anders wordt het alsnog met de hand voeren. Het jong is vandaag 14 dagen oud....

Groeten,

Harm

Paul

Hoi Harm,

In elk geval fijn dat het jong al zo oud is nu en het gehaald heeft :)
Ik heb hier ook vaak plukkende ouders en het is soms afwegen wat het beste is.
Ik heb liever een geplukt jong als een jong wat minder gezond opgroeid de veren groeien allemaal weer terug gelukkig.
Als het plukken echt te bloederig word heb je geen keus en zal je wel moeten om het bij de ouders weg te halen.

Groetjes, Paul