28 april 2024, 02:07:54

Aanschaf nieuw valkparkiet

Gestart door andre28, 15 april 2005, 19:54:29

« vorige - volgende »

andre28

Hallo als u een nieuw valkparkiet aanschaft poeder de vogel eerst in met talk poeder.
Als een jonge vogel last heeft van vedermijt of bloedluis is het niet altijd gelijk te zien bij een jonge valkje.
Het beste is dan even poederen met talkpoeder en gelijk een kuurtje tegen wormen.
Op die manier weet u dan zeker dat u vrij bent van de ongedierte bij de jonge vogel.

Bij mijn valkjes had ik dat ook gedaan een paar jaar geleden.
De andere vogels van dat nest , die naar andere adressen zijn gegaan hadden veel last van vedermijt, terwijl mijn vogels voor de rest helemaal geen last van hadden.
Ik herhaal dat ieder jaar

Vorige week heb ik nog een jong valkje bijgekocht.
Zij is nu 3 weken oud en het wordt een geparelde.
Ze heeft een leuke naam gegregen namelijk Druppel.

Ook bij haar zal ik gelijk met talkpoeder behandelen.

Ik doe dit omdat het een goedkope oplossing is en gif vindt ik gevaarlijk voor jonge dieren.

Paul

Hoi Andre,

Is dat gewone talkpoeder wat je bedoeld?
Ik ken wel speciale poeder tegen ongedierte maar dat is denk ik geen gewone talkpoeder.
En hoe komt het dat dan van gewone talkpoeder luizen doodgaan want dat is geen gif?

Groetjes, Paul

andre28

Talkpoeder is een fijne poeder.
Als mijt en bloedluis in ademen stikken ze er in.
voor de jonge vogels is het onschuldig.

pistache

 :)hee das een handige tip!!
ga ik zeker ook doen als ik mijn valkje ga ophalen....

pistache

heu, sorry als het hier niet hoort,maar was een beetje aan het rommelen en wou es zien of ik eventueel ook fotos zou kunnen plaatsen hier,en aangezien ik mijn valkje nog niet heb is het deze geworden:een van mijn kuikjes( heb ook kippen nl)
anders verwijderen de moderatoren hem maar, weet ik in elk geval al hoe het moet



jacksmama

Hoi even een vraagje..

Onze Pino, is ene jonge lutino van 6 weken, heeft ws. vedermijt. Nu heb ik een vogelspray gekocht..en wat staat er in kleine lettertjes? Niet te gebruiken bij vogels onder de drie maanden!!

Dat schiet dus niet op...
De talkpoeder waar hierover geschreven wordt...is dat doodnormale talkpoeder?? ( bijv zwitsal?) want dat heb ik wel in huis.....als ik Pino daarmee kan behandelen zodat die beestjes hem smeren...nou dat zou fantastisch zijn...

Christa & de Rest

Christa & De Rest

Paul

Hoi Christa,

Het gaat inderdaad om doodgewone talkpoeder dus ik zou dat zeker proberen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het kan geen kwaad en als het werkt is dat helemaal mooi.
Je hebt ook niet giftige middeltjes tegen ongedierte dus als de talkpoeder niet zou werken kan je dat altijd nog proberen te krijgen.
Ik heb zelf vogelspray 404 van Beaphar en daar staat op dat je alleen kale jongen niet mag bespuiten dus als ze zijn uitgevlogen mag je die daar wel mee behandelen.
Laat ook even weten of de talkpoeder gewerkt heeft ik ben heel benieuwd de tip kwam van iemand op het forum en als het werkt kunnen we dat verder aanbevelen.

Groetjes, Paul