21 mei 2025, 18:37:27

Eitjes weghalen?

Gestart door Tommygirl, 12 april 2005, 16:47:03

« vorige - volgende »

Tommygirl

Kheb gisteren gehoord dat ik verkeerd bezig was  :o
Iemand zei me namelijk dat ik de eitjes had moeten wegnemen en nepeitjes had moeten leggen, tot mijn pop uitgelegd was.
Dit was nuttig omdat (zei hij) 'als' de jonge valkjes uitkwame,
alleen de eerste twee uitkwamen en dat ze dan de andere eitjes lieten liggen omdat ze de jonge valkjes moesten voederen?

Maar als je de eitjes wegneemt
en nepeitjes legt, tot de pop uitgelegd was
en dan de eitjes terug gelegd had
dan kwame de valkjes op dezelfde dag uit,
want dan begint ze op alle eitjes te broeden op dezelfde dag?

Wat denken jullie hiervan?

Volgens mij is dat niet zo, want 'als' er jonge valkjes waren, en de ouders voederen de jonge valkjes,
die valkjes houden de andere eieren toch ook nog warm,
dus kunnen de andere eieren nog uitkomen?

Inger m

Hoi Tommygirl,
Deze methode wordt toegepast bij kanariekwekers om ervoor te zorgen dat alle jongen op dezelfde dag uitkomen, dit heeft voordelen met betrekking tot het voeren van de jongen.

Door parkietenkwekers wordt dit echter niet gedaan. Een valkparkiet is erop ingesteld dat de jongen op verschillende tijdstippen uitkomen. Het is zelfs zo dat de oudste en de jongste ander voer krijgen. Athans het voer dat de jongste krijgt is verder voorverteerd dan het voer van het oudste jong. Bij een erg groot leeftijdsverschil tussen eerste en laatste jong kan het evt problemen geven bij een groot nest. Maar vaak gaat het prima om de ouders jongen van verschillende leetijden groot te laten brengen. In de natuur gaat dat ook zo en de soort (parkieten) is hierop ingesteld. Dus beter gewoon de eieren laten liggen!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Wat is de natuur toch mooi hè ?   ;D En dat alles zonder dat de ouders het geleerd is. Mijn laatste nest was er één van 6  en ze werden allemaal prima gevoerd hoor. Inderdaad doen kanariekwekers het wel zodat alle jongen een gelijke kans hebben. gelukkig zijn valkjes slimmer  :-*

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

jokelouwe

Hoi Tommygirl.
Ik heb daar ook over lopen denken, maar toen was het eerste koppel al zo ver dat dat al niet meer hoefde.
Ik had 6 eieren en eerst waren er 4 jongen, maar gisteren zag ik dat het er vijf zijn en de ouders voeren ze allemaal.
Dus ik ga het niet doen.
Laat alles maar een beetje aan de natuur over.
Ik hoop dat dit helpt.
Groetjes Joke

Paul

Hoi,

Met duiven word het ook gedaan dat ze de eieren rapen.
Die leggen 2 eieren en de eerste word na het leggen meteen weggehaald en als de tweede gelegd is er weer bijgelegd zodat beide jongen gelijke kansen hebben anders word er vaak een niet goed gevoerd.
Bij mijn valkjes heb ik dat nog nooit gedaan en ook al heb je eitjes die je meteen weghaald dan zit er soms toch nog een dag tussem de jongen omdat het ene ei toch iets sneller is dan het andere onder andere door temperatuursverschillen.
Maar het scheelt dan geen week of langer zoals normaal wel gebeurd.
Maar ookd e allerkleinste worden hier altijd prima gevoerd dus ik zou het ook niet doen.
Ik denk juist dat de ouders het ineens veels te druk krijgen en dat kan ook fout gaan.

Goetjes, Paul