5 mei 2025, 00:54:21

kaal???

Gestart door Jill1, 12 april 2005, 08:51:30

« vorige - volgende »

Jill1

Hoi
Ik weet niet zo goed onder welke topic ik mijn vraag (eigenlijk 2 vragen) moet zetten, dus ik zet hem maar hier neer en als hij weg gehaald wordt zie ik het wel.
Maar even to the point. Mijn valk Pino zit nu ongeveer drie weken in de (jeugd) rui. Het verloopt tot nu toe wel goed, behalve dat hij soms wat chagrijnig is, heeft het nog geen problemen opgeleverd. Maar nu zag ik vanochtend toevallig dat hij best kaal begint te worden op zijn buik. Je ziet het niet zo, maar als je een beetje op zijn buik blaast zie je het wel goed. Ik heb hem nog nooit zien plukken, maar hij verliest wel ongelooflijk veel veren. Als hij even op mij zit, ben ik helemaal wit. Kan dit kaal worden op zijn buik kwaad?
En mijn tweede vraag is wat ik kan doen om voor hem de rui zo dragelijk mogelijk te maken? Hij krijgt elke dag vitaminedruppels van de bogena. Elke dag krijgt hij nieuw eivoer (al eet hij er niet zoveel van). En natuurlijk krijgt hij ook andere dingen die hij nodig heeft, grit, mineralen, fruit, groente, zepia en een dagelijkse douche.
Ik hoor het wel van jullie
Groetjes Jill en Pino

aletta

hoi jill
ik heb er niet zo super veel verstand van maar ik denk dat er niks aan de hand is want onze valk heeft dat ook :)
dat wittige komt onder zen vleugels vandaan..

aletta@wanadoo.nl

HOI JILL
ik denk ook niet dat je je heel veel zorgen hoeft te maken,dat witte waar je helemaal mee onder zit dat zijn veer hulsen van nieuwe veren die door komen,ik denk dat jou valk gewoon goed in de rui is.

GR SANDRA ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)

Neelix

Dat heeft mijn valk ook.
Die verliest sinds begin deze week ook veren.
En hij wordt een beetje kaal aan de zijkant van zijn koppie (bij zijn wangen)
Is dit erg??
En groeid het weer aan??
Sorry heb er nog niet zo veel verstand van.

Paul

Hoi Neelix,

Ik denk dat je valkje in de rui is dan verliezen ze heel veel veren.
Die groeien allemaal snel weer terug en je zal al op sommige plaatsen een soort harde sprietjes voelen waar de veren uit gaan groeien.
Zorg in elk geval dat hij behalve zaadjes ook groente en fruit eet dat heeft hij nu zeker nodig om weer goed in de veren te komen.
Maar het is heel normaal dat ze in de rui zijn met 6 weken zal je valkje er weer heel mooi uitzien met allemaal nieuwe veren.

Groetjes, Paul

Neelix

Ik geef hem nu gewoon parkietenvoer met daar door heen een vruchten mix en eiwitten.
Maar hij is niet echt dol op fruit.

Heeft hij nog meer nodig dan wat ik hier boven  op noem?

Riny

Hoy neelix
Je kunt hem ook groenten geven zoals wortel en kruiden ,bieslook peterselie en vogelmuur vinden ze ook heel erg lekker.
Groetjes Riny :D :D :D

Neelix

Bedankt voor de reactie.s

ik zal het proberen. Hij is wel heel kieskeurig ::)

Paul

Hoi Neelix,

Hier aten ze ook nooit groente ik heb nu een mix van de aldi met sla geraspte wortel en paprika en daar eten ze wel van ineens.
Ook witlof zijn ze hier wel gek op dus gewoon even wat dingen proberen.
Ook hebben ze altijd maagkiezel en vogelgrit nodig en dan een kalkblok en een sepia heb ik ook altijd in de kooi hangen.
Als hij helemaal geen groente en fruit eet kan je ook vitaminedruppels geven dat kan ze ook goed door de rui helpen.

Groetjes, Paul