18 mei 2025, 22:46:52

Coco een kanibaal?

Gestart door ROCKS, 11 april 2005, 12:06:53

« vorige - volgende »

ROCKS

Hallo,
Gister hebben we iets naars meegemaakt. We hebben drie jonkies, ons eerste nestje. De moeder doet het allemaal alleen, vader is niet echt actief geweest tijdens het hele gebeuren. Ja, alleen bij het wipwappen was ie erg actief!
De moeder redt het redelijk, het is voor haar ook  het eerste nestje. Af en toe wilde papa het blok in om bij zijn baby's te zijn. Dat mocht ie dan ook wel, maar hij werd steeds agressiever naar alles en iedereen toe. Zelfs naar zijn baby's. Ik hoorde vorige week een raar gepiep uit het blok komen. Het piepen als ze eten krijgen herkende ik wel, maar dit klonk anders. Ik bleef erbij kijken wat er nou gebeurde, en schrok me naar. Coco, de papa, zat te knabbelen aan de uiteindes van die piepkleine vleugeltjes! Ik riep gelijk mijn zoon en die dacht eerst dat ie dat niet deed, maar hij bleef er toch ook maar ff bij kijken. Ineens gaf een en harde vloek!! En trok de kooi open en hup..... Coco eruit! Hij deed het dus wel!
We hebben de kleintjes er uit gepakt en goed bekeken, en aan de uiteindes was het helemaal vuurrood!! Bij twee van die kleine schatjes. Het bloedde niet, maar je kon wel zien dat er wat mee was (nu gelukkig niet meer).
Daarna heb ik tot twee keer toe geprobeerd of ie er toch nog bij kon zonder dat ie wat deed, en allebei de keren probeerde hij het weer te doen. Toen was voor mij de maat vol en mocht ie er niet meer bij.
Gister ging de moeder uit de kooi om te eten en effies een flats kwijt te raken. Ze eet namelijk alleen maar in de grote kooi waar ze altijd in zat, met de rest. terwijl in haar eigen kooi ook alles hangt. Eten, drinken, eivoer, trosgierst. Ze is een apart geval, dat blijkt.
Zodra ze de kooi uit was vloog Coco erin, het ging allemaal zo snel!! En hup.....het blok in, en hij pakte gelijk de kleinste en jongste! Bij zijn vleugeltje, ohhh, het ws zo naar om te zien. Ik sloeg hem daarna zowat die kooi uit, waarna hij mij aan ging vallen, zelfs vanuit de lucht! Ik heb die kleine gepakt, hij bloedde!! Ik zag dat het weer aan het uiteinde van zijn vleugeltje was, en ik heb het met een tissue dichtgedrukt. Och, het was zo zielig, ik kon wel janken. Maar ik was ook zo boos op Coco dat ik hem met een netje heb gevangen en hem apart in een andere kamer heb gestopt in een kooi.
Van het vleugeltje is een klein stukje af gebeten, echt heeeel klein. Aan het eind zit zo'n klein haakje, nageltje lijkt het wel. Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven.
En precies dat ene kleine stukje is er nu af, het is miscchien net 1 milimeter, maar het is er wel af!
Het bloeden was redelijk snel gestopt, gelukkig maar. En toen het gebeurde reageerde de kleine niet eens, tenminste, ik heb hem niet gehoord, maar het ging ook allemaal zo snel!
Ik had al van Lique gehoord dat ze soms wel van die dingen kunnen doen, zij heeft er ook eentje die zulke dingen doet/deed. Maar als het jezelf gebeurt, nou, dan schrik je toch wel heel erg hoor. Ik hoop dat er weinig mensen zijn die hierover mee kunnen praten!
Dat stukje wat die kleine nu nist, is dat heel erg? Ik bedoel, heeft die dat eigenlijk nodig als ie groter wordt?Klinkt misschien heel stom ,maar ik weet het gewoon echt niet!
Alvast bedankt, ook voor het lezen.
Nellie

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Vickyke

Hey nellie

Ooohhh wat zielig :'(
Bij mij is er ook een jong doodgebeten, het was amper 1 dag oud.  Het was gebeten aan de vleugeltjes en de pootjes.
Of het kwaad kan van het vleugeltje dat weet ik eignelijk niet mss groeit het nog mooi dicht.

Het is idd erg verschieten he als je het jong zo ziet liggen. 
Ik was er ook effe niet goed van...

Maar in ieder geval veel sterkte!!!

groetjes vicky 

Riny

Hoy Nellie
Dat kan ik begrijpen dat je boos was.
Ik geloof dat ik vader valk teveel gedaan had.
Maar ik denk niet dat het kleintje hier met vliegen als die wat groter is last van ondervind.
Veel succes Riny :D :D :D

Inger m

Hoi,
Het 'haakje' wat je bedoeld is ws het duimvleugeltje. Dit is een klein onderdeel van de vleugel, maar heeft wel degelijk een belangrijke functie bij het vliegen (niets is voor niets bij een vogel...). De verwonding zelf zal wel dichtgroeien en daar hoeft de vogel niet veel last van te ondervinden. Hou het in de gaten ivm ontstekingen. Hoe het verder gaat ontwikkelen in verband met vliegen dat is afwachten, want een klein stukje bij een klein vogeltje kan uiteindelijk helaas wel een belangrijk deel van de vleugel zijn geweest.

Is het de eerste keer dat dit koppel jongen krijgt. Indien de man dit gedrag blijft vertonen, kun je er beter niet meer mee kweken, ookal broedt het popje verder prima, omdat je niet weet in hoeverre dit gedrag (mogelijk) genetisch aan de jongen wordt doorgegeven. Dit gedrag kan ook te maken hebben met verstoring of stress, maar zoals je het beschrijft klinkt het als agressie.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.