Tijdens het broeden plukken mijn valkjes

Gestart door Silvana, 9 april 2003, 17:18:30

« vorige - volgende »

Silvana

hallo,
Ik heb een vraag..hopelijk kunnen jullie me helpen:mijn valkparkietjes hebben in het broedhokje 4 eitjes gelegd. 2 waren bevrucht maar zijn kapot gegaan (hiervoor hebben we 2 nep-eitjes in de plaats gelegd). In de derde zit allemaal water en in de vierde zit duidelijk een klein parkietje. De papa en de mama parkiet hebben 3 weken om de beurt gebroed. Af en toe hooguit 15 minuten eraf maar dan weer broeden. Opeens wilt de moeder niet meer `s nachts op de eitjes zitten. De hele nacht bleef ze er van af en `s morgens ging wel de vader er op zitten. Is het nu verkeken met het vierde eitje of is er hoop dat er het nog goed komt?

Ook plukt de vader de hele tijd veren uit bij de moeder vogel. Dan piept ze heel hard en hij op de veer tot hij klein is opgerolt en laat henm dan vallen. Is dit te corrigeren?

Groetjes, Silvana Albert

Paul

Hoi Silvana,
Na 3 weken zou het eitje net uit moeten komen normaal gesproken.
Als je met een lampje op het ei schijnt moet je iets zien bewegen of met 3 weken zou je al zelfs beweging moeten voelen of gepiep uit het eitje.
Dat de moeder er zo lang af gaat is niet goed want de eieren mogen niet te veel afkoelen.
Bij het eerste nest gaat het heel vaak fout, bij mijn eerste nestje kwam 1 ei niet uit, 1 jong ging met 2 dagen dood en de derde heeft het wel gered en is nu een mooie valk geworden.
Bij het eerste nest van mij tweede koppel die ook 3 eitjes hadden ging er eentje kapot maar die was niet bevrucht en een tweede ging suk 4 dagen voor het uitkomen en dus weer 1 jong uit dat nest.
Als het eitje dus niet snel uitkomt na 3 weken is het niet goed maar een volgend nestje zal zeker beter gaan.
Dat plukken is een ramp, het kan een tekort aan aminozuren zijn bij het mannetje maar sommige doen het voor de lol.
Soms plukken ze ook de jongen en dan kan je beter de man tijdelijk appart zetten als hij dat doet.

Groetjes,  Paul

lockie+flip

Ocharme de valkjes zou zelf niet graag geplukt worden

yentl

Inderdaad, ocharme  :(, 't is te hopen dat die
van ons dat ook niet gaan doen want bij ons
is het ook de eerste keer dat er 2 valkjes begonnen
zijn met kweken.

Plukkie (primrose(?) gepareld bont) en Sparkel (gepareld bont) paren nu minstens 3 keer op de dag, hopen maar dat het lukt, zonder plukken want ik zou niet weten wat ik bij plukken moet doen!

Groetjes Yent'l en nog veel suc6 met de kleintjes, zonder gepluk.