28 juni 2025, 22:20:29

eieren controleren

Gestart door Kevin, 8 april 2003, 14:48:50

« vorige - volgende »

Kevin

Hoi allemaal,

ik ben nieuw in deze hobby en heb al heel wat antwoorden
kunnen vinden op deze site.

Ik heb hier gelezen dat je op de eieren moet schijnen met een lampje om te zien of ze vruchtbaar zijn of niet.  Mag je
deze dan aanraken?  Een kennis zei me dat ze dan de geur niet meer herkennen en stoppen met broeden!

Zelf heb ik nog geen eieren gezien, want er zit constant 1 van de ouders op (wat me toch wel doet vermoeden dat er eieren liggen), mag ik deze "wegjagen" om te kunnen kijken?

Bedankt alvast voor de hulp.

Gr. Kevin

Saskia

Je moet je handen heel goed wassen als je een ei aanraakt/oppakt,want door het vet en vuil op je vingers kunnen de porien van het ei dicht gaan zitten en het jong in het ei verstikken omdat het geen zuurstof meer krijgt.
raak ze liever niet aan en schijn het lampje erop als ze gewoon in het nestje liggen.Het bestje kun je een origineel schouwlampje gebruiken,maar een klein zaklampje met een stukje buis over het lichtgevende gedeelte voldoet ook.
Dat van de geur weet ik niet,maar dat geloof ik niet zo.
"Wegjagen" zou ik niet doen,wacht liever tot ze er allebij even vanaf zijn om te eten ofzo en kijk dan pas.Het is misschien moeilijk om in spanning te zitten wachten tot je kan kijken,maar het lijkt me niet goed om de vogel(s) van het nestje te halen.Misschien koelen de eitjes als die er liggen dan wel te veel af.Zelf heb ik geen ervaring met nestjes,maar dit is wat ik weet.

Paul

Hoi Kevin,
Je kan het beste de eitjes met een goed lampje in de nestkast bekijken dan hoef je ze niet beet te pakken.
Je kan ze wel vastpakken maar zoals Saskia al zei eerst goed wassen.
De vogels stoppen echt niet met broeden als je de eitjes even vastpakt, dat is in het wild misschien wel zo maar de valkparkieten die wij hebben zijn zo gecultiveert dat het ze niks uitmaakt dat de eitjes zijn vastgepakt.
Nu alleen even een moment afwachten dat de ouders van het nest zijn en als je eitjes een week oud zijn ongeveer kan je meestal al wel rode aders zien lopen in het ei als ze bevrucht zijn en je schijnt er met een lampje op.

Groetjes,  Paul