5 mei 2025, 16:28:13

straffen

Gestart door DavyDelem, 15 maart 2005, 16:16:42

« vorige - volgende »

DavyDelem

Wij hebben over enkele weken een valkparkiet aangekocht.
Men had ons gezegd dat we eerst de parkiet moeten laten gewend worden aan zijn nieuwe kooi, daarna ervoor zorgen dat hij ons hand gewoon is, en dan laten op een stok zitten en op onze vingers...
onze fout is dat we hem op een stok leren zitten hebben waaraan hij mocht bijten want er hangden zaadjes aan...
MAAR... telkens wij nu met een anders stok of handen in de kooi gaan pikt hij daaraan en valt hij soms ook wel aan...
(bek gaat open en zit klaar om aan te vallen!!!!)
wat moeten wij daaraan doen....??? kan een vogel gestraft worden???

Dank

~Natas~

Hoi,

Het beste wat je kan doen is om je vogel langzaam te laten wennen aan je handen.
Dit kan je doen door heel voorzichtig met je hand in de kooi te gaan en je vogel lokken met trosgierst, zodat hij waarschijnlijk wel naar je hand toekomt.
Wat je nooit moet doen is je HAND wegtrekken als hij wilt aanvallen.
En wat je verder kan is door je vogel even wat extra aandacht te geven zodat hij jou gaat vertrouwen, en niet als zijn VIJANT gaat zien.

En een vogel kan je niet echt straffen, want daar bereik je niks mee.

Veel succes verder

Groetjes Natas

DavyDelem

Hallo,

Maar het bijzonderste is dat "COCO" al redelijk goed handtam was.... hij kwam op onze handen zitten.... konden er echt veel mee doen... maar sedert een week of twee is hij volledig veranderd!!!

Greetz
Davy

Riny

Hallo Davy en Natas
Sorry hoor Natas ik ben het niet met je eens.
Je kunt een vogel wel degelijk iets afleren door hem te straffen.Vraag niet hoe lang je er mee bezig bent maar uiteindelijk lukt het wel.
Ik heb het zelf aan de hand gehad.
We zijn er lang mee bezig geweest ,maar het ongewenste gedrag vertoonde hij daarna niet meer.
Groetjes Riny  :D :D :D

Lique

Ik denk niet dat Coco het kwaad bedoeld.
Iedere valk zal regelmatig zijn zitplaats inspecteren, door het de snavel en de tong het af te tasten. Of dit nu een stokje of een vinger is, maakt niet uit.
Mijn valken proeven altijd eerst aan mijn hand voordat ze gaan opstappen.
Inderdaad niet je hand terugtrekken, maar schuif hem gewoon onder het buikje, zodat hij wel op móet stappen.
Laat hem dan weer op een stokje  zitten, en herhaal dit heel vaak. Als hij dit goed onder de knie heeft, kan je hem er rustig uit nemen, en bij je neer zetten.

Bouw alles weer opnieuw op, alsof je hem opnieuw tam moet maken. Waarschijnlijk is het zo gepiept hoor, en heb je met een paar uur weer een tam valkje.

succes.

groetjes lique

Paul

CitaatJe kunt een vogel wel degelijk iets afleren door hem te straffen.

Hoi Riny,

Echt straffen in de vorm van slaan werkt alleen maar averechts de vogel zal erg aggresief worden en gestrest en je zal hem daar niks mee afleren.
Dus in welke vorm straffen bedoel je?
Als je bijvoorbeeld met een plantenspuit elke keer een straaltje op hem spuit kan je dat ook als straf zien en dat kan soms inderdaad wel werken.

Om een valkje tam te maken kan je beter niet gewoon zomaar je hand in de kooi steken.
Veel beter kan je hem met je hand iets lekkers aanbieden zoals trosgierst.
Dat kan je een eind uit je hand laten steken en voer hem zo elke dag even en dan elke dag de trosgierst iets korter uit je hand laten steken.
Na een tijdje is hij je hand gewend en dan ken je met trosgierst in je hand proberen of hij op je vinger wil stappen.
Een valkje blaast of hapt vaak als hij angstig is en hiervoor straffen heeft totaal geen nut dan word hij alleen maar banger.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Paul
Slaan vind ik het stomste wat je kunt doen!!!!Zal ik nooit doen.
Nee ik zette in eerste instantie onze Bram in zijn kooi,en negeerde hem compleet.
Nou en die zat daar niet mee,die ging lekker eten of slapen,mij eerst aankijkend zo van ''phoe''.
Dat ergerde mij mateloos.Daarna zette ik hem op de douche met de woorden''Ik wil jou even niet zien"Die douche vond hij in een woord geweldig,mooie blinkende kranen en een doucheslang.Dat werkte ook niet.Toen hebben we zo'n
vervoersmandje voor katten geleend van iemand.
En iedere keer als hij aan mijn boeken ging knabbelen of ons wilde bijten moest hij daar 5 minuten in.Op de douche en in het donker.Daar had hij nu niets meer te spelen dus hij vond het ineens niet meer leuk.Als hij weer terug in de kamer mocht knuffelde ik eerst even met hem(weer vriendjes maken)
Of je het geloofd of niet binnen een maand was het afgelopen.
Het was 1 maand lang heel veel werk,en ik was net een politieagent ,maar bij ons werkte het.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Riny,

Dat kan inderdaad wel helpen en hij zal het gewoon niet leuk gevonden hebben in dat bakje.
Maar ik denk dat dat ook een soort van negeren is voor hem omdat er op dat moment niemand op hem reageerd en hij ziet niemand.
Maar ik had bij het woord straffen een heel ander beeld voor ogen dus ik begreep dat al niet helemaal.

Groetjes, Paul

sanne_pogo

hoi

mijn valkje deed dat ook...maar heeft hij ook echt al een keer gebeten/gepikt ??
mijne was gewoon aan het drijgen en als je gewoon doorgaat en je vinger onder zin buik drukt dan gaat ie wel...
dit is bij onse ..ik weet niet over die van jou...

veel succes !!