Falco ziek, dierenarts zegt te dik...?

Gestart door Wietje, 28 maart 2005, 15:36:49

« vorige - volgende »

Wietje

Sinds 1,5 week zit Falco er maar zielig bij. Hij is normaal een behoorlijke druktemaker, maar zit nu voornamelijk te slapen en verder poept hij dun en zit bol. Mijn vriend is met 'm bij de dierenarts geweest en die heeft Falco onderzocht. Hij zegt dat Falco te dik is. En dat hij nu speciaal voer moet (pellets).
Maar ik maak me toch nog zorgen. Hij knapt niet op en ziet er toch echt ziek uit.
Wat zou ik zelf aan de diarree kunnen doen? En kan het vanzelf weer over gaan? Iemand tips?

Anita1

een valk kan best te dik zijn.maar heeft hij niks anders?
is hij zo ziek omdat hij te dik is? wat weegt jou valkje dan? en wat geef je hem allemaal te eten?
heb je ook nog medicijnen meegekregen? want alleen over zetten op pelletvoer vind ik wat vreemd.sterkte anita

Tara

Hoi,

ik vind het ook maar vreemd, ben benieuwd hoeveel je valkje weegt..
Volgens mij weet die DA niet al te veel, je kan beter eens contact opnemen met iemand die er wat van weet, zoals Feld.

Groetjes, Tara

Wietje

Ik heb verder niks gehad (medicijnen ofzo). Volgens de dierenarts heeft hij een bierbuik  ???. Maar ik vind Falco er niet dik uitzien ofzo (maar ja ben geen dierenarts he). Hij krijgt zijn gewone voer (parkietenvoer), 1 keer per week een stengel trostgier en eivoer. Af en toe wat groen (meeste lust ie niet) en heel soms een knabbelstaaf van de dierenwinkel.
Volgens de dierenarts eet ie heel selectief (alleen de lekkere dingen uit het zaad) en is ie daarom te dik...
Ik vind het ook een vreemd verhaal hoor. We konden dat voer ook alleen bij de dierenarts bestellen en zo'n zakje kost wel gelijk 16 euro. Plus het consult wat ook nog eens 27,50 kostte. Ik wil dus eigenlijk niet weer terug omdat het zo wel erg op gaat lopen qua geld.
Die dr. Feld zou ik die gewoon kunnen bellen?

Wietje

Oh ja, ik heb van de week geprobeerd om Falco te wegen...Met een electronische keukenweegschaal. Maar ik vraag me af of dat ding het wel goed doet, want hij woog maar heel weinig. Dus ik denk niet dat dat klopte. Waarop kan ik 'm het beste wegen?

Tara

Hoi hoi,

je kan natuurlijk idd via de telefoon al veel te weten komen hoor, dus bel Feld gewoon even.
En tja, normaal lukt dat het beste met een elektronische, maar geloof me, de onze werkt ook niet juist...

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Wietje,

Veel dierenartsen weten amper wat van vogels er zijn er maar een paar die er echt wat van weten.
Vaak gokken ze op het voer en willen dan hun dure voer aan je verkopen dan verdienen ze daar ook weer aan.
Word het valkje dan vanzelf beter dan denk je inderdaad dat het aan het voer gelegen heeft maar het was dan toch vaak een andere oorzaak.
Ik heb ook wel een een valkje wat te dik is maar die zien er dan echt niet ziek uit laatst had ik er een die 149 gram woog daar schrok ik zelf van.
Het kan best dat je valkje er weinig weegt juist omdat hij ziek is.
Een normaal gewicht ligt rond de 100 gram in de meeste gevallen.
ik zou met spoed contact opnemen met dr Feld en de ontlasting laten onderzoeken.
Als je in de buurt van Amersfoort woont zou je ook een afspraak kunnen maken het is een van de beste vogelartsen in Nederland.
Consult is daar 12,50 en ontlastingsonderzoek 7,50 ongeveer voor kleinere huisdieren.
Dat voer wat de dierenarts bedoelde zal ongetweifeld Harrisons pellets geweest zijn veel prijzen dat aan.
Het zijn wel hele goeie pellets maar je hebt ook zeker andere goeie merken die je gewoon voor veel minder in de dierenwinkel kan kopen.
Maar daar ligt het volgens mij niet aan hoor ik denk echt dat hetw at anders is.
Ik geef zelf ook gewoon zaad maar dan een speciaal mengsel zonder zonnepitten dat is heel erg goed vind ik zelf.
Heeft je valkje ook een groot mineraalblok en sepia en krijgt het vogelgrit en maagkiezel?
Dat zijn ook dingen die belangrijk voor ze zijn.
Ook het gewicht van een valkje zegt niet altijd dat hij te dik is het beste is voelen op zijn borst aan het borstbeen.
Dat mag niet te ver ingevallen zijn je moet naast het borstbeen vlees voelen maar als je het borstbeen amper meer voelt is je valkje te dik.
Bel in elk geval dr Feld zo snel mogelijk op om te vragen wat je het beste kan doen.
Je zou voor nu even wat druivesuiker door het drinkwater kunnen doen dan krijgen ze wat extra energie.
En bel zo snel mogelijk dr Feld als een vogel laat zien dat hij ziek is dan is hij vaak al erg ziek en is er best haast bij.
Bel dr Feld straks even op zijn gsm nummer 0652474724 spreek dan je eigen nummer in en hij belt je meestal met een half uur terug.
Misschien kan je een afspraak maken of ontlasting opsturen.
Het klinkt in elk geval niet goed dus onderneem zo snel mogelijk actie.

Groetjes, Paul

Wietje

Mijn vriend is van de week naar dr. Feld geweest met Falco. Hij moest gelijk blijven. Volgens hem was Falco juist veels te mager  :-\.
Hij kon ook niet meer zelf eten en wordt daar nu bijgevoerd. Verder krijgt ie antibiotica. Het gaat nu al een stuk beter met 'm en waarschijnlijk kunnen we 'm van de week weer ophalen.
Dus het oordeel van die andere dierenarts klopte dus absoluut niet.
Voor hetzelfde geld was Falco nu dood geweest.

Annouschka

Dag Wietje,

wat erg zeg >:( >:( wat een kl**t die andere DA, ik heb ook zoiets meegemaakt met mijn vorige DA, die verkondigde mij dat m'n valkjes de ppgziekte hadden terwijl dat niet zo was en heeft me handenvol geld gekost.  Ik kan me echt heel erg kwaad maken op zo'n klojo's >:(

Gelukkig ben je naar een goeie vogelarts geweest, wat was er eigenlijk aan de hand dan met je valkje??

Hopelijk niks ernstig.

Ik hoop dat je hem vlug weer kunt ophalen en in je armen sluiten.

groetjes en veel sterkte.

Annouschka

Paul

Hoi Wietje,

Wat een slechte diagnose wat die andere dierenarts dan gaf zeg als die het niet weet moet die niet van die domme dingen zeggen.
Heel goed dat je naar dr Feld gegaan bent dat is gewoon een van de beste en als die zegt dat een valkje te dik of te mager is dan klopt dat ook.
Ze hebben daar ook goeie ziekenkooien dus je valkje kan niet beter zitten op het moment.
Hopenlijk knapt ie snel weer op.
In elk geval heel verstandig dat je naar dr Feld bent gegaan.
Je ziet nu dus ook duidelijk verschil tussen dierenarts en vogelarts he.

Groetjes, Paul

Wietje

Vanavond kunnen we hem weer ophalen  ;D! Wat ie nou precies had weet ik niet, maar dat ga ik zeker nog even navragen.

Annouschka

Hoi,

wat zal jij blij zijn!! :)
Ben blij voor jou weet je dat ie terug bij jou mag komen, ik mag er niet aan denken dat ik mijn valkjes voor een aantal dagen zou moeten missen, ik weet nog toen Yabba heel erg ziek was, moest ze een nachtje blijven, maar wat heb ik gejankt als een klein kind toen!

Maar goed, geef hem maar een dikke knuffel van mij :-*

groetjes

Hester

Hallo,

Mag ik jullie ook iets vragen wij hebben twee vogels Pucky en Tommy. Pucky is de oudste, Tommy zit in zijn Pubbertijd. Als ik Pucky en Tommy vergelijk dan is Tommy erg vors (dik) Pucky is magerder. Nu is Tommy erg goed te pas alleen heeft dunne ontlasting volgens mij komt dit omdat hij veel drinkt meer als Pucky. Pucky heeft stevige ontlasting. Zou ik er ook goed aan doen dat ik ze naar  de dierenarts en moet laten onderzoeken? Vorige keer ben ik met Pucky geweest volgens die arts mag Pucky geen zonnepitten. Ik vraag dit over hun omdat Pucky en Tommy broertjes zijn van elkaar.

Groetjes,
Hester

Paul

Hoi Wietje,

Wat goed dat je Falco morgen weer op kan halen dat is echt goed nieuws.
Als je de raad van die andere dierenarts had opgevolgd dan was Falco er nu dus niet meer geweest :(
Het is in elk geval zijn redding geweest wat jullie gedaan hebben door hem naar Feld te brengen hij heeft daar waarschijnlijk sondevoeding gehad.
Ook hebben ze daar ziekenkooien dan blijven de zieke vogels op 28 graden en dan hoeven ze zelf minder energie te gebruiken om warm te blijven en kunnen dan sneller herstellen.
De meeste dierenartsen hebben die ziekenkooien voor vogels zeker niet staan dus daarom is het altijd het beste naar een echte vogelarts te gaan.
Ik ben benieuwd wat de oorzaak nou is geweest maar dat zal je zeker morgen horen.

Groetjes, Paul

Paul

Hoi Hester,

Bij vogels heb je gewoon verschil in gewicht de ene is dikker dan de ander net als bij mensen.
Dus dat is op zicht niet echt een probleem.
Door veel drinken kan de ontlasting wel wateriger worden of vaak ook door sla eten bijvoorbeeld.
Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om de ontlasting te laten onderzoeken door een vogelarts.
Dan hoef je vaak niet eens de vogel mee te nemen dat kan je natuurlijk wel doen en meteen even laten kijken naar de vogel.
Maar vertrouw je het niet echt dan zou ik gewoon naar een vogelarts gaan je kan beter voor niks gaan dan te laat.
Dat van die zonnebloempitten is raar ze mogen er alleen niet teveel van hebben normaal omdat ze er te dik van worden en helaas zit er soms veel te veel door het voer.

Groetjes, Paul