23 mei 2025, 00:30:55

tegenstrijdige berichten

Gestart door joan, 27 maart 2005, 12:38:29

« vorige - volgende »

joan

Sinds een week of 3 hebben wij een voliere met 2 en staks 3 koppeltjes valken . nu is 1 koppel volop bezig een nest kast uit te zoeken en de andere te verjagen.gisteren 26-3 werd een aantal maal " de daad" bij het woord gevoegd. dus met een beetje geluk krijgen we al jongen. Nu is mijn vraag moet ik nu wel of geen meelwormen voeren de een zegt van wel de ander van niet een ander zegt weer dat je de koppen van de meelwormen moet halen, ik heb een boekje van van Kooten gekocht over kweken van valken daarin staat weer wel dat je meelwormen moet toevoegen. Ik weet het niet meer.
Wie heeft er ervaring mee en kan mij een eenduidig antwoord geven.
                                                   mvg Joan

Karin

Ik gebruik geen meelwormen hoor, brrrr, ik moet er niet aan denken  ;D Ik gebruik gewoon eikrachtvoer van cédé. Daar zitten ook genoeg eiwitten in. En dan natuurlijk hun normale voer, calcium ( sepia, mineraalblok ), groenten en fruit. Je kunt ook gewoon gekookt ei geven, maar dat moet je wel snel verwijderen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Suzanne

Hoi,

Ik gebruik ook geen meelwormen. Wel eivoer van Cede, gemengd voer, grit, mineralenblok en sepia.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Joan,

Je hebt zelfs kans dat je valkjes ze niet eens eten omdat ze het niet gewend zijn en het dan eng vinden.
Vooral bij insectenetende vogels zijn meelwormen belangrijk maar ik heb ze nog nooit gegeven hier en toch gaat het altijd prima met de jongen.
Er zit in eivoer en wat aanvullingen zoals net al gezegd werd meer dan genoeg voedingsstoffen voor de jongen en ouders.
Ik heb wel eens geprobeerd eivoer met insecten te geven en dat aten ze hier geen van alle terwijl bij andere mensen ze daar gek op zijn.
Dus als je afwijkt van de normale voeding heb je atijd kans dat ze daar helemaal niks van eten.
Geef ze gewoon hun vertrouwde voeding die kennen ze en dan voeren ze de jongen in elk geval goed.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Joan
Ik voer ook geen meelwormen hoor, moet er niet aan denken.
Wel krijgen de valkjes bij mij in het broedseizoen iedere dag gekiemde zaden aangevuld met eikrachtvoer en groenten en kruiden.
En dan nog hun gewone zaden.
Groetjes Riny :D :D :D

Remco_Ultee

en de hoeveelheid eivoer?
ik ken iemand die gaf teveel, en de hele krop van de jongen zat vol eivoer, en niks anders..gingen allemaal dood.

Paul

Hoi Remco,

Hier eten ze nooit het hele bakje leeg hoor met het eivoer ze eten ook veel gewone zaadjes en andere dingen zoals stukjes brood die ik dan geef.
Ik denk dat ik een bakje van 100 ml geef per dag en daar eten ze dan de helft maar van.
Wel uitkijken met zonnepitten als er jongen zijn kan je die beter volledig uit het voer halen het heeft mij juist met zonnepitten 4 jongen gekost :(
Ze drinken wel vele malen meer water dan normaal dus houd dat wel goed in de gaten dat dat altijd voldoende anwezig is.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Paul
Hoe kan dat komen dan ??
Ik heb nog nooit de zonnepitten eruit gehaald als ze jonkie's hadden maar nu ik dit lees doe ik het.

Paul

Hoi Riny,

Ik heb ook niet eerder problemen gehad maar met dat voer wat ik had leken wel elke keer meer zonnepitten erin te zitten.
De eerste weken ging het goed met het nest van 5 jongen maar ze gingen een voor een dood :(
Ik heb er toen een voor sectie naar dr Feld gebracht en de kropjes voelde ook keihard aan.
De jongen hadden voornamelijk onverteerde zonnepitten in de krop en leden aan bloedarmoeden botontkalking en uitdroging.
Net voor ik de uitslag kreeg overleed het vierde jong en ik heb de laatste meer dood dan leven meteen onder de warmtelamp gelegd en hele vloeibare pap gevoerd en de krop gemasseerd en toen kwam het een beetje los.
Ik had al wel eens eerder gehoord dat je tijdens een nest geen zonnepitten moest voeren maar de reden stond er nooit bij en ik had ook nooit eerder las dat er iets fout ging.
Ik heb nu voer zonder zonnepitten ik werd helemaal gek van die dingen ik denk dat snel 30% van het voer zonnepitten was.
Gelukkig heb ik het laatste jong met veel moeite er doorheen kunnen slepen en dat is nu echt een schatje :)

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Paul
Dank voor je reactie!!
Dan haal ik ze eruit als ik jonkie's heb.
De eerste komen 14 april uit, 4 blokken tegelijk!!
Ze konden het wel met elkaar afgesproken hebben.
Ik heb  nog nooit last  gehad van die zonnepitten maar ik neem geen risico.

Paul

Hoi Riny,

Normaal zullen de ouders zelf goed hun voedsel voor de jongen selecteren maar met dit koppel ging het dus fout helaas :(
Ik had met andere koppels ook nooit eerder problemen dus het gebeurd af en toe maar je kan beter zorgen dat het helemaal niet gebeurd vind ik :)
Ik weet nu dus ook waarom ze tijdens dat ze jongen hebben geen zonnepitten mogen maar toen ik het daarvoor hoorde dacht ik flauwekul dat zal geen kwaad kunnen.
Ik heb nu ook ander voer dus in elk geval dat probleem niet meer.

Groetjes, Paul