10 mei 2025, 14:21:10

Bijten in kledij

Gestart door inky, 26 maart 2005, 13:14:57

« vorige - volgende »

inky

Onze Rico is een tamme halsbandparkiet. Maar wanneer hij op mn schouder zit bijt hij tegenwoordig in mn kledij en hij bijt er dan echt allemaal gaatjes in.

Eigenlijk bijt hij tegenwoordig op alles wat hij wil.
Ik haal hem er dan af en zet hem terug op de grond ofzo en dan gaat hij terug op zoek naar iets anders waar hij kan gaan bijten.

Hoe komt dit??
Wat kan ik er aan doen??
Iemand tips of ideeen?

Groetjes Elly

Tara

Hoi Elly,

kromsnavels, zeker ook halsbanden, zijn nieuwsgierige vogels, ze willen dan ook alles weten en natuurlijk ook alles proberen, proeven dus ook, het is normaal dat hij overal in bijt, dit is vaak niet af te leren helaas, beste is als je bij je vogel bent voddekleren aan te doen ofzo, of kleren die wat haperingen mogen hebben.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Elly,

Wat kan helpen is om hem zoveel mogelijk dingen te geven waar hij wel in mag knagen.
Bijvoorbeeld wilgentakken daar zijn ze echt gek op en die slopen ze helemaal en dan zijn ze vaak iets meer uitgesloopt als ze op je schouder komen.
Ook in de kooi Sepia en een flink kalkblok hangen daar slopen ze ook graag aan.

Groetjes, Paul

inky

Een kalkblok hangt in zn kooi, maar daar kijkt hij amper naar (kan ook een mineraalblok  zijn)

Een sepia heb ik ook nog liggen, kzal die er es proberen in te hangen.

Is takken van knotwilgen dan ook goed???

Paul

Hoi Elly,

Je moet juist de knotwilg hebben de treurwilg is minder geschikt die schijnt een stog te bevatten die niet zo goed voor ze is.
Was de takken wel eerst even goed voor je ze geeft maar daar hebben ze echt een heleboel lol aan die slopen ze helemaal.
Zet wel de stofzuiger in de buurt :)

Groetjes, Paul

bobbie

Hallo Inky,

Mijn papegaaien doen dat ook, in de stof kauwen die ik aan heb.
Ze hebben bij mij van alles om op te kauwen in hun kooi zoals wilgentakken, speelblokken noem maar op.

Wat ik op een gegeven moment heb gedaan is een knuffelbeestje van een soort badstof in de kooi gelegd. Ik moet zeggen dat dat wel enigszins hielp al is het nooit helemaal gestopt. Ik hou er inderdaad rekening mee met wat ik aan heb als ik de papegaaien uit de kooi haal, ze zijn vooral briljant in ritsen slopen.

Als ik jou was zou ik een knuffelbeestje in de kooi doen, zelf heb ik gekozen voor bruin omdat ze van een felle kleur weleens afkeer kunnen hebben. Let er wel op dat de ogen er niet uit te halen zijn, die zijn meestal van glas namelijk. Hun knuffelbeestje had stoffen ogen.

Succes, Nel :)

Riny

Hoy Allemaal
Daar zeg jij zoiets Nel.
Een valkje wat bij mij vandaan kwam was echt supertam.Tot op een gegeven moment die vrouw felgroen gekleurde sokken aan had ,het valkje viel haar gewoon aan.
Wat ben je toch slim.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Riny,

Valkje reageren soms heel angstig op felle kleuren.
Van de week waren er twee kinderen hier en als die langs de broedkooi liepen waren de vogels helemaal over de rooie en die kinderen liepen heel erg rustig en deden niet wild.
Het had duidelijk met de felle kleuren in hun kleding te maken.
De tamme valkjes hadden er minder problemen mee die kwamen gewoon wel bij ze maar die zijn wel wat meer gewend.

Groetjes, Paul

inky

Hey, Bedankt al allemaal voor jullie reacties.

Een knuffelbeestje heeft hij ook al en hij heelf al de hele neus eruitgebeten.
Nu heeft hij een nieuwe gehad. Zo eentje die je bij McDOnalds bij een Happy Meal kreeg. Ik had zo een paardje dus dat is zn nieuwe bijtbeestje. Hij moet er alleen nog wat aan wennen.