22 mei 2025, 01:33:10

De kuif

Gestart door SuzanneS, 24 maart 2005, 22:12:10

« vorige - volgende »

SuzanneS

Vandaag kwam ik bij oude buren van mij die ook een valkje hebben. Het viel mij op dat hun valk een mooie lange volle kuif had. Mijn valkje heeft dat veeeeel minder(ze is 1.5 jaar). Groeit zoiets nog? Hoe zit dat eigenlijk?

Kan het eraan liggen dat hun valk bij een echte kweker vandaan komt (de mijne weet ik niet, ze komt uit de dierenwinkel) en die bijv. kweekt met 2 'mooie' stellen ofzo?

Groetjes Suus

Tara

Citaat van: SuzanneS op 24 maart 2005, 22:12:10
Vandaag kwam ik bij oude buren van mij die ook een valkje hebben. Het viel mij op dat hun valk een mooie lange volle kuif had. Mijn valkje heeft dat veeeeel minder(ze is 1.5 jaar). Groeit zoiets nog? Hoe zit dat eigenlijk?

Kan het eraan liggen dat hun valk bij een echte kweker vandaan komt (de mijne weet ik niet, ze komt uit de dierenwinkel) en die bijv. kweekt met 2 'mooie' stellen ofzo?

Groetjes Suus

Hoi,

dat heeft niets te maken met dat het valkje van een kweker komt of vanuit een dierenwinkel, valkjes uit een dierenwinkel komen over het algemeen ook van een kweker. In elk geval heeft elk valkje zo zijn eigen kuif, ik heb er ook die een ontzettend lange kuif hebben in tegenstelling tot andere valkjes... Vaak verandert de lengte wel wat bij de volgende rui, maar veel verschilt dit dan niet.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Suzanne,

De kuif zal voornamelijk te maken hebben met een goeie kweek.
Door het vele doorfokken is de kuif ook steeds kleiner geworden en bij lutino's is bijvoorbeeld een kale plek ontstaan.
Een valk die aan tentoonstellingskwaliteit voldoet heeft een mooie grote kuif.
In dierenwinkel zitten vaak valkjes waar kwekers vanaf willen dus van iets minder kwaliteit maar ook niet elke kweker heeft valkjes met een mooie lange kuif.
Maar het belangrijkste is dat ze lief zijn want voor thuis maakt het niet echt uit of je een valkje hebt die hoge punten zou halen in een wedstrijd want het is jouw nummer 1 :)

Groetjes, Paul

SuzanneS

Ik kon het niet goed verwoorden maar ik bedoelde inderdaad of het te maken heeft met de kweekkwaliteit.
Het valkje van die buren komt bij een "echte" kweker vandaan dus daar zal het aan liggen. Niet dat het mij uitmaakt, maar vroeg het mij zo af. Ze is nog steeds even lief en ik vind haar nog steeds even geweldig :).

Weer wat geleerd over de valkparkiet!

Tara

Hoi Paul,

als dat iets te maken heeft met de kweek snap ik het niet al te best hoor, ik heb jongen van eenzelfde koppel, de ene twee hebben een ontzettend lange kuif en het ander een kortere, slordige kuif. Ok er bestaat een minuscule kans dat Musli niet hun jong is, maar normaal is dit wel het geval... Verder heeft een van de jongen met een lange kuif een nestje gehad met een pop met ook een lange kuif, waaruit Pablo ontstaan is, die een ontzettend kort koddie kuifje heeft ...

Groetjes, Tara

SuzanneS

hmm misschien ligt het aan de genen ofzo in de vogel wat bepaald hoe de kuif eruit ziet? Ik zeg maar wat..

aletta@wanadoo.nl

Hoi suzanne
mijn valkje heeft ook een hele lange kuif,en die heb ik gewoon bij iemand gekocht die van zijn binnen valken jongen had,ik denk gewoon dat het pervalk verschild.

Groetjes sandra ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Inger m

Hoi,
Ik denk dat selectie door een goede kweek zeker wel een rol speelt. Door te selecteren op bepaalde eigenschappen kun je deze sterk verbeteren. Bv. de kleur, veerlengte (kuif dus ook), maar ook allerlei andere eigenschappen bij dieren worden door selectie versterkt. Een kweker van showvogels zal betere en mooiere valken hebben zitten dan een gemiddelde dierenwinkel. Deze valken zijn vaak afkomstig van kwekers gewoon kweken voor de lol, maar nauwelijks selectie toepassen. Dus het kan idd zijn dat de valk van je buren bij een 'betere' kweker vandaan komt. Maar idd genen spelen daarbij dus een rol!

Hoi Tara,
Bij elke valk zul je wat verschillen zijn, dus ook in kuiflengte. Dus zul je over de linie genomen betere vogels treffen bij de echte kwekers die ook selectie toepassen, dan bij de gewone hobbymatige kweker. Natuurlijk speelt ook de voeding, verzorging en omgeving hierin een belangrijke rol. (zo kan ik me herinneren dat Pablo niet zo'n beste start heeft gehad).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

Pablo heeft idd veel tegenslagen gehad, in zijn eerste levensweek heeft ie eens op sterven gelegen, ook daarna fikse groeiachterstand gehad.. Hij is ook een klein valkje... Misschien komt dat ook daardoor?
In tegenstelling tot Trudy (die was ook altijd een klein valkje) is Pablo echt klein, Trudy heeft plots een goeie groeischeut gekregen (ze ziet er nu ook véél beter uit).

Groetjes, Tara

Daphne

Hallo, mijn valkje d'r kuif was helemaal kaalgeplukt, ze was helemaal kaal!, maar het is wel weer allemaal aan gegroeit ;D

Tara

Citaat van: Daphne op 26 maart 2005, 12:20:06
Hallo, mijn valkje d'r kuif was helemaal kaalgeplukt, ze was helemaal kaal!, maar het is wel weer allemaal aan gegroeit ;D

Hoi Daphne,

het lijkt me dan ook volkomen logisch dat dat weer aangroeit ::)

Groetjes, Tara

Kolkkie

Hoi,

Kan het ook niet komen door het geslacht van de valk?

Punky en Coco (mannetjes) hebben een mooiere kuif vergeleken met Einstein, Pukkie en Minggu (popjes).

Bij Coco en Punky zit er nl. een mooie 'krul' in de kuif. Bij Einstein, Pukkie en Minggu is de kuif wat rechter van vorm.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Tara

Hoi Mariska,

volgens mij maakt het geslacht weinig uit hoor, ik heb hier popjes met een ontzettend mooie kuif (Laiko bv.)

Ik denk dat het een beetje uitmaakt met hoe de valkjes zelf er mee omgaan ;D

Kolkkie

Ik vraag het mij af. Sommige mensen kunnen nl. aan de kuif zien of het een man of pop is.
Ik vind het wel frapant dan dat Pukkie, Minggu en Einstein geen echte krul in hun kuifveren hebben.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Tara

Citaat van: Kolkkie op 26 maart 2005, 17:32:52
Ik vraag het mij af. Sommige mensen kunnen nl. aan de kuif zien of het een man of pop is.
Ik vind het wel frapant dan dat Pukkie, Minggu en Einstein geen echte krul in hun kuifveren hebben.

Groetjes,

Mariska

Hoi Mariska,

begrijp wel wat je bedoelt met die krul, heb ook enkele zulke, terwijl dat bij de mannen eigelijk niet echt is.
Ben benieuwd.
Maar het geslacht aan de kuif bepalen zou ik niet al te gauw zelf doen hoor..

Groetjes, Tara