16 mei 2025, 10:07:30

Staartveren!!!!!!

Gestart door Marjo Hallmanns, 26 maart 2005, 12:18:51

« vorige - volgende »

Marjo Hallmanns

hallo.
We hebben een probleempje.We hebben sinds een klewin half jaar een valkparkiet. Hij/zij was ongeveer 6weken toen we hem/haar kregen. Toen hij is gaan ruien zijn er ook staartveren uitgevallen daar zijnnieuwe voor in de plaatsgekomen. Nu lijkt het net alsof er in het middenstuk  een stuk plastic omheen zit. Het lijkt op een kale pen maar dat is het niet. Ik hoop het jullie me snappen en me kunnen zeggen wat het is en of we ons zorgen moeten maken
Groetejs Marjo

Riny

Hoy Marjo
Dat zal wel een hulsje zijn waar de veertjes uitkomen.
Ik weet niet of je valkje tam is,als dat wel zo is moet je eens proberen als je met hem aan het kroelen bent of je het er niet af krijgt.
Vaak is het zo als je er met je vingers over draait dat het open springt.
Ook is het heel goed voor de veren als jij je valkje geregeld nat sproeid.
Je doet gewoon lauw water in een schone plantenspuit en daarmee benevel jij je valkje.
Ik denk niet dat jij je zorgen moet maken.
Groetjes en succes Riny

Kolkkie

26 maart 2005, 15:55:03 #2 Last Edit: 26 maart 2005, 15:56:55 by Kolkkie
Hoi Marjo,

Dat 'plastic' wat je ziet is een veerhuls. Als een veer groeit, zit er in eerste instantie een veerhuls omheen.
Die veerhuls brokkelt naar mate de veer verder groeit af.
Je kan het vooral goed zien als je valkje bij je zit en hij zit zich te poetsen op je schouder.
Vaak zie je op je schouder dan van die grijs/witte schilvertjes liggen.
Dat zijn kleine stukjes veerhuls.

Het is verstandig om er niet teveel aan te gaan lopen trekken, want dan kan je de veer beschadigen. Alleen als je delen echt los ziet zitten kan je het evt. weghalen.
Zelf doe ik er niets aan, het valt er vanzelf wel een keer af of je valkje doet het.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Tara

Hoi,

het is idd een hulsje, zo te horen zit ie in 't midden van een veer, is dus al een afgebrokkeld stuk, kan je er zo laten afschuiven. Pablo bij mij heeft momenteel ook een veerhuls maar die zit in het begin van de veer, die mag er dus nog niet afgeschoven worden of anders zou dat ontzettend veel pijn doen voor Pablo. Losse deeltjes mogen dus wel.

Groetjes, Tara