10 mei 2025, 21:56:37

plukken of rui

Gestart door saskiaa, 21 maart 2005, 16:15:56

« vorige - volgende »

saskiaa

hallo allemaal,
ik heb 4 valkjes zitten in een binnen vollaire. nu zijn we vorige week 3 dagen weg geweest en er is iemand op het huis komen passen dus de vogels zijn niet alleen geweest.  nu was het tot onze schrik dat toen we terug kwamen een van onze vlakjes een hele kale kop had. ze is kaal bij haar snavel achter op haar kop en haar wangvlekken. verder is ze heel tierig en er zijn geen wondjes te zien op de kale plekken. op de kale stukken zijn wel al hele kleine beginnetjes van nieuwe veertjes te zien. is dit plukken (uit verveling lijkt me sterk) (uit frustratie misschien datr we weg zijn gegaan of dat haar vent haar plukt) of kan ze niet door de rui heen komen? want ook grote veren liggen onder in de kooi maar ik weet niet zeker of die van haar zijn.
groetjes allemaal.
saskia

Riny

Hoy Saskia
Het lijkt mij vrij stug dat die kale plek door de rui komt.
En met plukken heb ik (gelukkig) geen ervaring.
Maar ik heb nog nooit gehoord dat een valkje kale plekken over houdt aan de rui.
Groetjes Riny :D :D :D

Tara

Hoi,

ben het eens met Riny, valkjes houden geen kale plekken over aan de rui, dat er nieuwe veertjes door komen, is dus idd wel normaal als ze geplukt geweest is, het kan door haar partner zijn, heb ik ook hier, mijn Samoerai is helemaal kaal;

Allemaal door het popje, zielig toch.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Saskia,

Het is bijna zeker plukken hoor ik heb dat ook dat ze wangvlekken of soms een heel kopje kaal plukken.
Dat hoeft niet uit verveling te zijn.
Bij mij zijn ze bij 1 koppel uit stress begonnen te plukken en ze zijn nooit gestopt :(
Ook heb ik bij broedse koppels dat die de partner op de kop plukken.
Dus ik denk eerder dat het komt omdat ze broeds zijn dan doen ze dat soms bij elkaar.

Groetjes, Paul

its-me

hoi een valkje kan wel degelijk kale plekjes krijgen van de rui. ik heb het ook een keer gehad was ongerust en ben met me valkje naar feld geweest en die zei geen zorgen ze is gewoon aan het ruien. ze zit nu weer gewoon mooi in dr veren maar het kan dus wel.

groetjes its-me

Riny

Hoy Its-me
Goed dat je het even zegt!
Ik had er ook nog nooit van gehoord.
Zo zie je maar veel lezen op het forum en je wordt met de dag slimmer!!hahaha
Groetjes Riny ;D ;D ;D

Tara

Hoi,

dan moet het wel een erge rui zijn, en eerder een rui van een valkje die er last van heeft, sommige valkjes hebben er werkelijk last van, van de pluimen, en aangezien bij de rui de pluimen die moeten vernieuwen losser zitten, kan hij ze uittrekken en is het vaak zo dat hij er meer mee heeft, dan is het natuurlijk logisch dat hij kale plekken heeft bij de rui.

Groetjes, Tara

saskiaaa

ik ben er nu achter dat het mannetje veertjes uit de kop trekt van mijn vrouwtje. ze geet alleen geen kik! ze is er niet ziek van of zo. maar het gekke is dat ze al ruim een jaar een koppeltje vormen en dit de eerste keer is dat hij plukt. kan dit nog over gaan? dat het een fase is op zo? ik heb vandaag weer de broedhokken er is gehangen dus het is vechten geblazen om de hokken en de veren vliegen nu in het rond. maar ik hoop dat het plukken na de broed over is.
groetjes saskia

Tara

Hoi Saskia,

dit is nou eenmaal ook zo bij Elmo en Samoerai..
Elmo plukte in het begin niet, maar sinds vorig jaar is ze ontzettend begonnen met Samoerai te plukken, ze plukt 'm heel erg, maar dan ook, heel erg.. Dit gedrag zal volgens mij niet stoppen, vind het keizielig..

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Saskia,

Ik heb wel het idee dat het plukken na de broedperiode weer minder word hier dus dat kan bij jou ook best zo zijn hoor.
Je zou inderdaad verwachten dat degene die geplukt word wel van zich af bijt maar ze laten het gewoon toe van de partner.
Hier geven ze wel even een krijs als er weer een veer word uitgetrokken :(

Groetjes, Paul

Tara

Citaat van: Paul op 24 maart 2005, 02:44:23
Hoi Saskia,

Ik heb wel het idee dat het plukken na de broedperiode weer minder word hier dus dat kan bij jou ook best zo zijn hoor.
Je zou inderdaad verwachten dat degene die geplukt word wel van zich af bijt maar ze laten het gewoon toe van de partner.
Hier geven ze wel even een krijs als er weer een veer word uitgetrokken :(

Groetjes, Paul

Hoi Paul,

nou hier is dat niet het geval, Elmo begon Sam vóór de kweekperiode te plukken en het stopt maar niet, hij's superkaal :(.

Groetjes, Tara

saskiaaa

ze geeft geen kik als ze geplukt word. en het is echt alleen de kop. de wangen en rond de snavel en de kuif. de nek blijft gewoon wel met veren en de rest van haar lichaam ook. ze doet ook netjes de kop naar beneden als haar vent in de buurt komt om te "kroelen" net of ze het niet snapt dat de geplukt word.
groetjes saskia