11 mei 2025, 00:39:15

Onze valkjes en kooi ( foto's )

Gestart door Fam._van_Doremalen, 4 april 2003, 20:04:06

« vorige - volgende »

Fam._van_Doremalen

Hallo!

We  hebben wat foto's gemaakt van onze valkparkieten...ik wist alleen niet waar ik ze moest neerzetten. Dus plak ik ze hier maar even neer ;)

Dit is ons vrouwtje, dacht ik

Dit is ons mannetje...dacht ik alweer ;)
Die kale plekken onder de vleugels is dat normaal?

En dan de kooi!
Is dit te klein voor 2 valkparkieten?

Groetjes Danielle

Mandy

Hoi Daniëlle, :)

Die kooi is groot genoeg hoor en hij is ook heel mooi.
Ook je valkjes zien er goed uit hoor. ;)
Hoe weet je nu zeker dat die cinnamon een man is en die lutino een pop? Zou zo te zien inderdaad goed kunnen. Hoe heten ze eigenlijk?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Een kaal plekje is volgens mij wel normaal hoor, mijne hebben dat ook trouwens ......

Mooie valkjes heb je hoor! Die kooi ziet er ook goed uit :)

Maar je valkparkietjes zien er echte schatjes uit :)

Groetjes, Tara

Fam._van_Doremalen

Nee ik weet dat helemaal niet zeker! Ben een echte leek op dit gebied :D

Maar dat dacht ik op te maken aan de informatie die hier te vinden is. Misschien ervaren mensen die het wel weten?!?!

Bij de vorige eigenaar heette ze Karel en Karin maar dat vinden we niet mooi dus we hebben de namenlijst uitgeprint en zijn druk op zoek n aar mooie namen :D

Tips?!?!

Mandy

Hoe oud zijn je valkjes dan en wat merk je aan hun gedrag?

Ik vind Karel en Karin juist heel leuk, ik hou juist wel van die simpele namen. En als ze hier aan gewend zijn kan je het eigenlijk beter zo laten of probeer anders iets te zoeken dat er op lijkt. ;)

Fam._van_Doremalen

Volgens mij zijn ze niet gewend aan de namen...misschien dat de eigenaren die ook niet gebruikten!

Ik dacht aan de beschrijving van internet te kunnen zien dat het een man of pop was..maar ik zeg al ik ben een ontzettende leek! dus misschien mensen die het kunnen zien op foto?
Gedrag merk ik eigenlijk nog niks van. De grijze is super dominant, waar de witte is is zij ook....dat macho gedoe merk ik niet!

De leeftijd weet ik niet...die vorige dachten rond een jaar

zotte_thomas

ik denk dat de cinnamon een pop is,zijn de kleuren op de onderkant van haar staart wisselend?? dan is het meestal een pop

dunija

mooi valkjes
ik zou je graag helpe met te zeggen of het een man of pop is ma op de foto staat de achterkant van een staart e niet duideliçjk op daar kun je het meestal aan zien een pop een een dwars gebandeerde staart (op de onderzijde en een man niet

Fam._van_Doremalen

Die grijze, kun je misschien zien op de foto, die heeft gele vlekjes op zijn staart. Wel in een patroon volgens mij. En ook een paar gele veren aan de staart.
die gele heeft gewoon een geel/witte staart, weet niet zeker of er veel kleurverschil is, wel zit er bruinachtige kleur tussendoor maar dat is volgens mij viezigheid ?!?!

Eentje moet er een man zijn want ze hebben 1 x eitjes gelegd, aldus de vorige eigenaar.

Fam._van_Doremalen

En ze zijn trouwens vier jaar. Hoe oud kunnen valkparkieten precies worden? Toch best oud? Rond 13? Of zeg ik nu iets raars?  :-/

Paul

Hoi Danielle,
Als ze 4 jaar oud zijn is de cinamon in elk geval een popje want mannen verleizen na de eerste of tweede rui hun gele staartveren.
Popjes kunnen ook eitjes leggen zonder man erbij alleen zijn ze dan niet bevrucht dus als ze nog nooit jongen hebben gehad kan je ook twee popjes hebben.
Valkjes worden best oud en wat jij zegt klopt maar is gemiddelt.
eentje heb ik nu zelf 12 jaar maar ik heb er ook eentje en dat is mijn oudste die is nu 22 jaar oud en dat is best oud maar is goed haalbaar voor een valkje.
Er is er zelfs eentje die zou 38 jaar oud zijn maar dat is dan wel een zeldzaamheid.

groetjes,  Paul

Fam._van_Doremalen

Maar die grijze is dan zeker een pop?
ik had er geen idee van dat poppen zonder bevruchting eitjes konden leggen! Weer iets belangrijks geleerd :D
Wat moet je daarmee doen dan, gewoon vlug weg nemen en weg gooien?
Dus misschien hebben we gewoon 2 meiden!?!?!

De grijze is wel erg dominant tegen de cinnamon noemen jullie het? Want dat mannen gedoe zie je bij onze valkjes ook helemaal niet.

tjonge jonge...wat is het bij mannen en vrouwen toch veel makkelijker; dat geslacht bepalen :D :D

Fam._van_Doremalen

wacht even, cinnamon bedoelen jullie de grijze?
Ik dacht de grijze een pop en de witte ( ik dacht lutino ) een man !?!?!?

Paul

6 april 2003, 01:32:39 #13 Last Edit: 6 april 2003, 01:33:42 by Paul
Hoi Danielle,
Ik bedoel de grijze die op wildkleur lijkt en misschien ook is :-)
Als een wildkleur (grijze) na 4 jaar nog gele staartveren heeft is het zeker een pop normaal gesproken.
Cinamon is een beetje kaneelkleurig en ik dacht dat die grijze daarmee bedoeld werd.
Bij de lutino (wittte met geel en oranje wangen) is het moeilijk te zien.
Als je visgraatmotief in de staart ziet met wat geel en gele stippen onder de vleugels is het een pop.
Je kan de eitjes gewoon weghalen maar als ze blijven leggen dan 20 dagen laten liggen en dan weghalen dan denken ze dat ze een nest hebben uitgebroed en stoppen dan hopenlijk even.
Maar als je geen broedhok neerhangt heb je kans dat ze niet gaan leggen.

Groetjes,  Paul

Mandy

6 april 2003, 15:38:13 #14 Last Edit: 6 april 2003, 16:30:50 by Mandy
Hallo allemaal, :)

Dit zijn tegenwoordig welbekende en steeds terugkerende discussies over wat dat valkje nou toch is; man of pop.
We hebben er allemaal veel kijk op, maar je merkt wel dat dit toch een moeilijk iets blijft. Ze kunnen voortaan beter met labeltjes geboren worden waarop staat wat het is, scheelt ons weer een hoop gegok! :D
Als die grijze, ik vind cinnamon, al 4 jaar is en ik inderdaad weinig geel in het masker en een beetje geel op de onderkant van de staart zie en je zegt dat er een visgraatmotief zit dan is dit zeker een pop. Zoals Paul al zei, want na de 1e grote rui zouden die veren bij een man anders verdwenen zijn. Ik heb hier een voorbeeld van een paar van mijn valken. De rechtse is een cinnamon pop (Japie-jo), let op die visgraatmotief en de linkse is een wildkleur man (Zwartje); donkere staart, fel geel masker. En je kan hier ook duidelijk het verschil in wildkleur en cinnamon zien. ;)

Bij jouw lutino valk is dat bijna niet met het blote oog te zien. Je zal het bij deze echt uit het gedrag moeten halen. En dat van die spots onder de vleugels bij lutino poppen is niet altijd waar, want ik heb een lutino man (zeker weten) met spots onder z'n vleugels... ;)
Vaak zijn lutino mannen wit overgoten en een pop geel overgoten. Als ik zo op die foto's kijk lijkt mij dit geel overgoten en zou het een pop zijn. Hier kan je het misschien een beetje zien. Die rechtse is een pop (Marrie); geel overgoten en de linkse is een man (Janus); wit overgoten.

En dat van die kalere plekken onder de vleugels is normaal hoor, daar zitten altijd minder veren.
En als er bij 2 valken eentje eitjes gaat leggen wilt dat nog niet zeggen dat er 1 een man is hoor. Ik had hier 2 valken binnen ook een cinnamon en lutino en die lutino zou een man zijn, die heette Harrie. Totdat die dus eitjes ging leggen en toen werd het dus Marrie! :D En Truusje ging later ook eitjes leggen, die zaten dus "gezellig" samen op de bodem op hun lege eitjes te broeden! ;D
Maar 1 ding is dus zeker; er zit in ieder geval 1 popje tussen! ;)