11 mei 2025, 09:03:14

help tweede valkje of niet?

Gestart door gonnie, 19 maart 2005, 13:46:57

« vorige - volgende »

gonnie

Mijn man en ik waren net in de dieren winkel die al 32 jaar bestaat , we waren naar een kooi aan het kijken toen de eigenaar ons aan sprak wij komen daar zeer regelmatig , hij gaf ons het advies er geen tweede valk bij te nemen ,daar ons fransje dan binnen  6 weken niet meer tam zou zijn ,daar ben ik erg van geschrokken :'( Mijn valkje is heel tam en heeft veel praatjes en fluit leuke wijsjes ,en dat, dat dan bijna allemaal weg gaat maakt me ook zeer verdrietig ,ik heb bij Essie een tweede valkje besteld, en me er erg op verheugd,nu weet ik niet meer wat ik moet doen , de man adviseerde ons om er dan een Kariki bij te nemen,[weet niet of ik de naam goed heb geschreven Kariki], want dat ,dat wel kan ,en dan blijft ons Fransje ook gewoon tam ,vertelde die meneer ,  geef me a.u.b advies want ik weet het niet meer .

Groetjes Gonnie

Tara

Hoi,

hij zal wel kakariki gezegd hebben :).
In elk geval, niet meteen geloven hoor, er kan heel wat gebeuren als je een tweede valk aanschaft, de meeste bekende mogelijkheden zijn;

Je valkje is heel erg nieuwsgierig naar de nieuweling, hij gaat er naartoe en houdt zich er veel mee bezig, de nieuweling doet alles wat Fransje nu doet, hij gaat alles na-apen zeg maar. Fransje hecht zich wat meer aan de nieuweling toe, maar blijft tam als je'm soms (alleen) bij je houdt.

Een andere optie is;

Fransje vindt het maar niks dat er een nieuw valkje bij zit, hij is er superjaloers op en zal ook het meest mogelijke doen om bij jullie in de aantrek en belangstelling te komen. Hij's namelijk erg jaloers op het nieuwe valkje.

Je moet wel weten dat als je het nieuwe valkje hebt, en hij's tamelijk tam, zullen zich er minder problemen voordoen dan dat hij helemaal wild is, en als ie van Esther komt, ben ik er zeker van dat het goed komt.

Groetjes, Tara

Ivy

Hoi Gonnie.
Je valkje hoef niet echt wild te worden als je er een tweede valkje bij neemt.
Ik vond het zo zielig voor onze Nicky dat ze alleen zit, dat we een tweede valkje erbij hebben genomen. Dit was Frankie. Frankie is handtam, op dit moment vermist, helaas.
Omdat ze allebei tam waren, hadden we twee knuffeltjes.
Nu hebben we Joepie gekocht, zodat Nicky niet alleen zit, en Joepie was helemaal niet tam. Hij zit nu twee weken bij ons, en elke dag zijn we een stapje verder met hem, gisteren zat ie gewoon op mijn schouder al! Dit omdat hij zag, dat Nicky bij ons zit.
Het is natuurlijk onmogelijk om te voorspellen hoe het bij jou gaat, maar ik denk dat voor een valkje is de beste speelkamaraatje een andere valkje...
Groetjes, Ivy

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

gonnie

:-*

Het doet me echt goed jullie reakties, ben al weer wat positiever gaan denken ,de meneer in de winkel is eigenlijk doorgaans wel te vertouwen,hij zei tegen ons ik doe dit werk al 32 jaar dus ik zal het toch wel weten ,ik zei dan moet u toch eens op valkenparkiet.com kijken daar heb ik toch heel wat anders gelezen .mijn hart gaat hekemaal uit naar valkjes ben echt helemaal gek op deze lieverds ,ik hoop dat er nog enkele reakties komen.
Tara en ivy harstikke bedankt voor jullie reaktie
  Groetjes Gonnie

bobbie

Hallo Gonnie,

Om te beginnen vind ik een vallk hoort bij een valk, niet bij een kakarikie. Het zal wel kunnen, maar de karakters verschillen behoorlijk vind ik. Een kakarikie is veel nerveuzer.

Dat je eerste valkje met een nieuwkomer erbij totaal niet meer tam zal zijn is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Ik geloof best dat deze meneer veel verstand van dieren in het algemeen heeft, tuurlijk, maar hier zit hij duidelijk naast is mijn ervaring. Je angst zou ik zeker ook met Esther (Essie) bespreken, volgens mij maakt ze haar jonkies ook handtam en is de vogel die jij krijgt niet de eerste die ze verkoopt. Zij zal je kunnen vertellen hoe het met de andere jonkies is verlopen.

Mijn ervaring is in ieder geval zo dat alles wat er niet tam bij kwam veel sneller tam was dan de eerste valk die ik aanschafte. Het kan wel dat je huidige valk iets minder aandacht van jullie verlangt omdat hij zijn aandacht gaat verdelen tussen de nieuweling en jullie. Dat is mijn ervaring.

Praat maar met Essie, maar ik zou je "bestelling"  ;) zeker niet afzeggen.

Succes, Nel :)

Riny

Hoy Gonnie
Mijn ervaring is ook dat je valkje zijn aandacht gaat verdelen tussen jullie en de nieuweling.
Maar dat is alleen maar positief!
Laat je bestelling maar lekker door gaan hoor,dat komt helemaal goed.
Groetjes en succes Riny ;D ;D ;D

Annouschka

Hoi,

mijn raad: doen die 2de valk erbij :)
Ik had Chewy ook eerst alleen maar je zou eens moeten zien hoe fijn ze het met elkaar hebben.
Chewy en Yoda zijn ook maar na een paar maanden een koppel geworden hoor, ze kwamen wel vanaf de eerste moment overeen, zolang er een zekere afstand was.
Ik heb er 4 en ze zijn allemaal even tam, zolang je ze maar aandacht genoeg geeft maar dat komt vast wel in orde ;)

groetjes
Annouschka

Lin

Ik zou het ook doen. Gewoon een valkje erbij als dat kan. Ik heb een schuwe man bij mijn tamme popje gezet en het popje is nog even tam.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

Hoi Gonnie,

Iemand waar we in de vakantie van op het valkje hebben gepast had die bij een grote bekende kweker gekocht.
En die vertelde datzelfde verhaal er nooit een ander bij zetten dan blijft je valkje niet tam.
Nou wa die van hun niet supertam en ik heb ze toch aangeraden een valkje erbij te nemen en die wilde ze dan graag van mij.
Sinds die tweede erbij gekomen is is de eerste een stuk tammer geworden juist en ze hebben er ook zeker geen spijt van dat ze er een bij genomen hebben.
Ik zou ook geen kakariki erbij nemen als dat zou klikken heb je ook gewoon hetzelfde effect als een ander valkje erbij en aan een soortgenoot hebben ze veel meer.
Het enige is als je een koppeltje hebt dat ze tijdens het broeden vaak even minder tam zijn maar na het broeden zijn ze hier weer gewoon als vanouds.
Dus ik zou er ook gewoon een bij nemen als je ze genoeg aandacht geeft blijven ze gewoon prima tam hoor.
Het enige grote nadeel van een erbij is wel dat je dan twee valkjes op je schouder hebt en als ze ze dan wil aaien kan je even niks typen op het forum  ;D

Groetjes, Paul

gonnie

:D :D  Hallo allemaal

Fijn al die reakties , er komen defenietief meer valkjes bij ons in huis, heb ook Essie gemaild ,maar ik ben er nu toch uit .
het voelt aan deze site als een grote vriendenclub.  :D :D

Groetjes Gonnie

Riny

Hoy Gonnie
Dat ben ik volledig met je eens dat het zo aanvoeld!!
Het werkt net zo verslavend als het valkenvirus.
Groetjes Riny ;D ;D ;D

KoosjeTweety

Valkjes verslavend? welnee :P

Maar Gonnie twee is nog leuker dan 1 :) en ik kan het weten......
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

Boeing

Hallo,

Ik heb een vraag over het erbij nemen van een 2e valkparkiet. Ik heb namelijk sinds juli 2001 een jonge mannetjesvalkparkiet. Hij is heel tam en aanhankelijk geworden. Hij heeft een grote kooi met een spiegeltje, houten laddertje, ringetje en zit op natuurzitstokken. Hij mag er elke dag zowat uit de kooi als ik terugkom van mijn werk. Alleen als hij zijn zin niet krijgt en (naar zijn idee) niet genoeg aandacht krijgt dan krijst hij erg veel en vaak. Gelukkig houdt hij er wel mee op als ik bijvoorbeeld weg ben en trekt hij geen veren uit. Maar zodra ik weer thuis ben begint hij enthousiast te fluiten en is hij weer blij. Ik heb het gevoel dat hij niet echt meer happy is zoals hij was in het begin. Verder is hij in die 3 jaar nog nooit ziek geweest en verkeert in een uitstekende konditie. Maar nu het probleem: de laatste tijd gaat hij zich wel erg veel op mij richten, zeg maar hij claimt me min of meer. Hij gaat bijvoorbeeld niet eerder eten totdat hij mij op de bank ziet zitten en dan pas begint meneer aan zijn ontbijt. Als hij me al niet ziet omdat ik bijvoorbeeld even de kamer uit ben of zo begint hij meteen weer met een teleurstellende roep en krijst hij. Kortom, als ik zelf thuis ben en zelf wat dingen wil doen (huishouden/koken) waar ik de vogel niet bij wil hebben is er herrie in de tent. Ook vindt hij kleren bijvoorbeeld prachtig (omdat dat zacht is en hij wellicht daarin zijn seksuele driften in kwijt kan). Ik denk dus dat ik als 'partner' niet meer voldoende voor hem ben. Ik wil dus proberen een 2e vogel erbij te nemen, de kooi is daar absoluut ruim genoeg voor. Kan ik het beste een mannetje of vrouwtje erbij zetten of maakt dat niet uit? Ik had zelf het idee om de nieuwe vogel bij mij thuis los in de kamer te laten. Dan ziet mijn oude vogel de nieuwe rondvliegen en (waarschijnlijk fluiten of roepen) en daar zal hij op reageren. Zodra de nieuwe vogel dan ergens zit, mijn oude vogel uit de kooi laten en ze buiten zijn kooi eerst kennis laten maken. Dit zal een spannend moment zijn omdat ik niet zeker weet hoe erg mijn oude vogel zijn eigen territorium zal gaan verdedigen. Maar misschien doet hij dat wel helemaal niet en vliegen ze elkaar niet in de haren. Indien dat wel het geval is zal ik ze meteen van elkaar moeten scheiden. Een 2e vogel is dan misschien niet de oorzaak van de problemen of de partner voldoet niet. Als de eerste kennismaking dan gebeurd en goed verloopt, buiten de kooi in mijn kamer, dan hoop ik dat d.m.v. roepen de vogels elkaar volgen en zo de nieuwe in de kooi kan lokken. En dan laat ik ze dan daar even een tijdje zitten om ze aan de omgeving en elkaar te laten wennen. Ik wil namelijk voor dit 'experiment' namelijk geen extra kooi aanschaffen en uiteindelijk is het de bedoeling dat ze samen in een kooi gaan zitten.

Kunnen jullie mij misschien aangeven of jullie hiermee ervaring hebben en deze manier wellicht kan werken? Ik durf de nieuwe vogel niet meteen in 'zijn territorium' te plaatsen. Dat zal dan vechten worden vrees ik. Hebben jullie enige tips hoe ik dit kennismakingsproces het beste kan aanpakken?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Groeten Ruben

Karin

Hoi Ruben,

Ik denk dat je met je vraag het beste een aparte topic kan beginnen, dan krijg je denk ik meer reacties gericht op je vraag. Ik zou zeker een valkparkietje voor je valkje erbij kopen, maar omdat hij zo lang alleen zit zal hij denk ik niet één twee drie het andere valkje accepteren, hier moet je echt een tijdje voor uittrekken. Ik zou er toch een tweede kooi bij kopen, meteen een mooie grote en deze ook uiteindelijk als kooi gaan gebruiken. Op marktplaats kun je mooie teedehands kooien kopen. Maak in de nieuwe kooi de bovenste 2 stokken op gelijke hoogte. Zet in deze kooi de nieuwe kooi en zet de kooien naast elkaar. Laat de valkjes in het begin er nog apart uit. Als je ziet dat ze naar elkaar trekken kun je ze ook regelmatig samen eruit laten. Als dit allemaal goed gaat kun je de "oude" valk bij de "nieuwe valk" in de kooi zetten. Als je het andersom doet dan is de kans heel groot dat de oude zijn territorium tot bloedens toe verdedigt. Omdat in de nieuwe kooi de bovenste stokken op gelijke hoogte zitten kunnen ze beide hoog zitten. Des te hoger, des te hoger in de rangorde. Dan kunnen ze daar niet om vechten  ;D Qua geslacht maakt het niet zoveel uit, alleen als je ooit een nestje wilt moet je een popje nemen  ;D Hou er wel rekening mee dat als je ermee gaat kweken ze wel minder tam worden ! Al mijn tamme valkjes waar ik een nest mee heb gehad willen bijvoorbeeld niet meer door mij gekroelt worden, alleen door hun partner. Ze komen nog wel bij me zitten, maar zijn veel meer gefocust op hun partner. Toen ze nog geen nest hadden gehad hadden ze dat niet, ookal zaten ze wel bij elkaar.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Hoi Gonnie,

35 jaar ervaring zegt niks  ;D, want vaak blijven dit soort mensen juist in ouderwetse gedachtes zitten. Ik heb zelf 15 valkjes, waarvan een aantal supertam, een aantal gewoon tam en een aantal redelijk tam. Maar dat komt omdat ik er zoveel heb en er ook mee kweek. Zolang je ze dagelijks aandacht geeft en je er niet mee kweekt blijven ze gewoon supertam hoor. ALs je er wel mee wilt kweken hou er dan wel rekening mee dat ze wel minder tam worden ( zie mijn berichtje hierboven ). Dus.... zeker een valkje erbij nemen !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves