Zijn dit wormen of larven van een voedermijt?

Gestart door Paul, 18 maart 2005, 12:52:50

« vorige - volgende »

Paul

Hallo allemaal,

Ik zag bij 1 kooi een paar rare dingen in het water drijven en het bleken een soort wormen/larven te zijn.
Wie weet wat dit zijn is dat een larve van die voedselmot of een echte worm?




Groetjes, Paul

Lique

Hoi Paul,

Dit zijn inderdaad de larven van de voedermijten.
Het beste is om je voer eens na te kijken. Mocht je de voedermijten (motjes of larven) tegenkomen, gooi dan je voer weg, of vries het in.
Als het niet in het voer zit, kan je je eivoer eens nakijken.
Als het niet in het voer of eivoer zit, kijk dan je snoepstaven eens na, daar zitten ze vaak in.
je herkent het aan de spinnenrag (lijkt het op).

groetjes Lique

Paul

Hoi Lique,

Dat is in elk geval een geruststelling.
In het voer heb ik ze niet gezien dat is ook pas nieuw gehaald en staat in een kamer waar het ijskoud is.
Ik denk dat het in het voer in de kooi is uitgekomen want het eivoer is ook vacuum verpakt en ook pas opengemaakt.
Ik zal in elk geval de kooi heel goed schoonmaken misschien dat er daar ergens zaadjes zijn blijven liggen waar ze in zaten.
Maar hoe ze dan in de waterbak komen is wel vreemd vind ik.

Groetjes, Paul

Ivy

18 maart 2005, 15:27:24 #3 Last Edit: 18 maart 2005, 15:29:51 by Ivy
Hoi Paul.
Ik dacht ook dat zolang ik iets niet openmaakt, dan zal het wel goed zijn. Totdat ik een dag een paar motjes zag. Ik ging alles nakijken wat open was - niks! Toen heb ik naar de verpakking van de snoepstaven gekeken - dit was nog niet eens open en was in plastic verpakt. Het was geen leuk gezicht, kan ik je vertellen. Ik had het net een week in huis, maar ik bewaarde ze voor later. Maar blijkbaar waren de eitjes meeverpakt, en die wormpjes (larven) hebben gaatjes in het plastic gemaakt en zo kwamen ze eruit!
Ik zou als ik jou was echt alles checken - trosgierst, snoepstaven, die beesten kunnen overal in zitten. En ze kunnen goed kruipen, als ik ze heb, dan zitten ze soms gewoon op het plafond, dus ws klommen ze gewoon het waterbakje in.
Groetjes, Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Paul

Hoi Ivy,

Ik heb juist het voer en alles extra nog nagekeken maar ik heb ze wel eens eerder in het voer gehad en dan kropen ze omhoog of je zag motjes uit het voer komen maar ik heb helemaal niks gevonden in het voer.
Misschien dat ze ergens in de kooi hebben gezeten maar dat kan nu niet meer ik heb de kooi van boben tot onder schoongemaakt en met gloeiend heet water afgespoeld.
Dus nu even afwachten of er weer wat te zien is in het water.
Ik zie hier wel vaker van die motjes vliegen en meestal krijgen ze dan een vleugje insecticide (vogelspray) in hun mik dat vinden ze niet fijn maar ik wel :)
En vanmiddag met de kooi schoonmaken heb ik er een in de stofzuiger gezogen en verder niks meer gezien gelukkig.
Maar ik ben al blij dat het geen wormen zijn dan hadden mijn valkjes allemaal al wel een kuur gehad nu maar deze zullen niet echt een probleem zijn zeker als ze dood zijn niet.

Groetjes, Paul