28 april 2024, 19:34:15

Raar wiebelen

Gestart door Dana, 3 april 2003, 22:36:19

« vorige - volgende »

Dana

3 april 2003, 22:36:19 Last Edit: 3 april 2003, 22:41:33 by Angelique
Hallo allemaal,

We hebben sinds een paar weken een nieuw valkparkietje erbij, we dachten een vrouwtje omdat ze weinig geel in haar kopje had en een visgraat onder de staart had. We weten niet precies hoe oud ze is en of ze de eerste rui al heeft gehad. We dachten erg jong nog want blies heel veel en wiebelde erbij. Dat deed Rico ook toen we haar net hadden en die was ongeveer 7 weken oud toen. Dus vandaar dat we dachten erg jong. Maar nu weten we het niet meer.
Ik zat op de bank en ze kwam even bij me zitten uit haarzelf. Gezellig. Ze ging via mij op de rugleuning van de bank zitten en daar heb ik een paar knuffels liggen. Van die happy tails.
1 ervan is een groene krokodil en daar ging Nina  boven op zitten en laag door de pootjes en flink heen en weer schuiven met haar/zijn onderlichaam en staart. Ik mijn vriend geroepen van waar heeft dat dier last van, toch niet ziek ofzo. Hij kijken en zei volgens mij is het een mannetje die doen zo met paren. Ze ziet er uit als een vrouwtje met die staart enzo, en als ze heel jong zijn doen ze dat toch ook niet.
Kan het zijn dat een mannetje af en toe toch een visgraat onder de staart heeft of gebeurt dat nooit.
Ik probeer er een foto van haar bij te doen als het me lukt en kan iemand misschien vertellen wat het is.

Dit is hem/haar.
Ik wil het gewoon graag weten want we hebben haar nog niet zo lang en ze is nog niet aan haar naam gewend dus die kan ik nu nog veranderen.

Mandy

Hallo Dana en Raymon, :)

Als deze valk door de rui heen is is het duidelijk een pop.
Maar ook vanwege dit gedrag hoor. Ik had ook 2 valken binnen, poppen, en die deden dit ook. Zodra het paringsseizoen begint en ze "zin" krijgen zoeken ze een alternatief als er geen man in de buurt is of als ze niet in die geïnteresseerd zijn. Die van mij pakte altijd een stuk touw aan de kant van de kooi, hield zich hier met haar snavel aan vast en ging met haar kontje over de stok heen wrijven terwijl ze zachte tjilpgeluidjes maakte.
Dus je meisje is kerngezond! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Dana en Remon,
Het gedrag zou wel van een man kunnen zijn en die visgraat kan nog best lang blijven na de eerste rui.
Ik heb een man van 12 maanden en dat is zeker want hij heeft nu samen met een popje een jong gekregen :-)
Die visgraat heeft ie nog steeds en hij is al ruim een jaar nu net.
Hoe is het gedrag van het valkje verder?
Roffelt ie ook met zijn snavel tegen tralies en zitstokken, praat of fluit ie melodietjes na en gilt ie hard?
Dan is het een man als ie die dingen doet.

Groetjes,  Paul

Mandy

 :D ja en nu Dana en Raymon...
De één zegt pop en de ander man, wat is het nou...?
We weten allebei waar we het over hebben, help ons uit de droom en vertel wat meer over het gedrag. Je hebt hem/haar nog niet zo lang, maar kijk maar of je iets anders opvalt?
En hoe heb je hem/haar genoemd dan?

Ik vind dat die man van jou dat toch best lang houdt dan Paul, die visgraat (maar inderdaad duidelijk een man  ;D) en heb jij of iemand anders dit al eens bij een man gezien; met de kont ergens overheen/langs wrijven?
Ik niet, alleen bij mijn poppen en de mannen alleen als ze op een pop zaten. ;)

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Dana

Hallo Mandy en Paul,

Ik heb hem of haar de naam Nina gegeven omdat ze bij de winkel er zeker van waren dat het een popje was. En als het toch een mannetje blijkt te zijn vind ik dat dus niet zo goed passen vandaar misschien een andere naam, hij/zij is er nu nog niet zo aan gewend. Bij Rico konden we de naam niet echt meer veranderen omdat ze er al helemaal aan gewend was.

Kwa gedrag kan ik nog niet zoveel vertellen (ik blijf hem/haar nog even haar noemen) ze roffelt niet met haar snaveltje(niet gezien in ieder geval) maar ze maakt wel verschillende geluidjes. Ze heeft er meer dan Rico die dus een popje bleek te zijn waar we een paar maanden geleden achter kwamen.
Nina maakt ook dramgeluidjes als ik te lang achter de computer zit. Zacht kermen lijkt het.  Dan moet ik even tegen haar praten en dan is het weer goed. Deuntjes heb ik niet van haar gehoord maar ik kan ook niet fluiten dus kan het haar niet proberen te leren en mijn vriend neemt er niet echt de moeite voor.
Ze kan wel superhard (veel harder dan Rico ) gillen. Echt krijsen.(arme buren :) )
De speeltjes in de kooi intereseren haar niet zo maar ze is er meer uit dan dat ze erin zit.
Ze hebben ook allebij een verschillende kuif. Die van Rico begint zowat gelijk vanaf haar snavel en heeft meer sprietjes, bij Nina begint de kuif wat hoger en loopt een beetje in een lichte krul samen.
Als ze iets doet wat niet mag(op de tv achter de box kabels knagen) verraad ze zich zelf met allemaal happy piepjes, tenminste zo lijkt het.
Verder zal ik even goed gaan opletten op haar gedrag en als ik meer zie meld ik het wel even.

Ik had namelijk 2 popjes gewild omdat ik niet echt een nestje hoef ofzo, en ze me hebben verteld dat Rico tammer blijft met een popje erbij dan een mannetje. Want die is super tam. Ik heb Nina ook voor Rico gekocht als gezelschap zodat die niet meer alleen hoeft te zitten als we weg zijn. (vond ik zo zielig) Niet dat ik Nina nu weg ga doen als het toch een mannetje blijkt te zijn daarvoor vind in haar veels te leuk en lief. Ze komt nu uit haarzelf bij me en is al een heel stuk tammer dan toen we haar kochten. Alleen de handen blijven eng. Maar dat komt vast nog wel.
 
Dan had ik nog een vraagje. Rond welke leeftijd krijgen ze last van paringsdrang dan.
Rico is nu ongeveer 9 á 10 maanden oud en bij die heb ik dat nog nooit gezien.
Dan kan ik  misschien een beetje inschatten hoe oud ze is.

Paul

Hoi Dana,
Die van mij is nu 12 maanden en die kreeg met 10 a 11 maanden last van Paringsdrang :-)
Als ie zo erg hard gilt kan dat wel duiden op een mannetje maar dat is niet helemaal zeker want popjes kunnen soms ook erg hard fluiten.
Aan de inplant van de kuif kan je ook wel wat zeggen maar niet 100 % zeker.
Bij een popje is de inplant van de kuif veel wijder precies zoals jij beschreef, dat zou dus inderdaad betekenen dat Nina toch een man kan zijn omdat de kuif ook anders is.
En Mandy, Het ene valkje van Ilse gaat op je hand zitten en bijt dan in je nagels en duwt je vingers opzij zodat ie een vlakke hand heeft.
Dan gaat ie zitten wrijven op je hand  net als het valkje van Dana maar dan op je hand.
Dus mannen vertonen wel degelijk dat gedrag :-)
Het is zeker een man want het is een wildkleur met puur mannenkleuren :-)


Groetjes,  Paul

Dana

Hallo,

Ik heb vandaag een beetje opgelet op het gedrag van Nina en het valt me wel op dat ze de hele tijd geluidjes maakt. Rico is veel stiller en maakt amper geluid.  
De rest is gewoon van wat ik hier ergens boven ook al beschreven heb.
Oja dit viel me ook op dat  Nina in gedrag drukker is dan Rico.
Ze zal al wel dan door de eerste rui heen zijn denk ik als ik van paul hoor dat zijn valk met 10 á 11 maanden last kreeg van paringsdrang. En de eerst rui is toch ongeveer met 6 maanden?
Dan zal ik waarschijnlijk wel een mannetje hebben vermomd met een vrouwestaart ;D.
Dus ik denk dat ik maar een mannenaam ga bedenken, en mocht het toch weer een vrouwtje zijn vind ik een vrouwtje met een mannenaam wel klinken en omgekeerd niet echt. Raar eigenlijk.

Mandy

4 april 2003, 21:14:46 #7 Last Edit: 6 april 2003, 18:09:49 by Mandy
Tja moeilijk hoor... :-/
Mijn poppen kunnen ook behoorlijk hard gillen/krijsen. Toen Marrie en Truus binnen zaten produceerden ze aardig wat geluid, alleen geen gefluit.  ;D
Die happypiepjes die je beschrijft herken ik ook, maar dat doen mijn poppen en mannen. Ik heb poppen en mannen met een brede en smalle kuiven. Je kan natuurlijk ook karakterverschil tussen twee poppen hebben en meestal ga je paringsgedrag waarnemen rond de 10 maanden. Ze ruien inderdaad meestal met een half jaar oud, de grote rui waarin ze vaak ook hun visgraatmotief kwijt raken is meestal in hun eerste voorjaar.
En grappig Paul, bij jouw manneke, ik heb dat nog niet gezien
bij een man. Maar ze hoeven bij mij ook geen hand of stok op te zoeken, ze zoeken gewoon een lekker vrouwke op... :D
Je kan ook een onzijdige naam uitzoeken Dana, Coco bv. kan  best voor een pop en man. En wat dacht je van Nino en anders moet je die lijst hier op de site maar 's doorspitten.
En wat Nina betreft...ik hou het toch op een pop. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Dana

Hallo,

Bedankt allebij.
Ik heb het er met Ray over een andere naam gehad en we hebben nu zoiets van ach we laten het maar gewoon Nina het past bij haar koppie, en... ze begint er nu ook op te reageren. Vind het sneu voor haar als ze weer aan een andere naam moet wennen. En Ray was het niet eens met de namen die ik had. Vond Jin of Tatshu wel leuk.Coco was ook wel een optie geweest maar de papagaai van mijn schoonzusje heet al zo en die vind het niet leuk als we onze valk ook zo gaan noemen en ze heeft ook een valk met de naam Chico.
Was ook wel een leuke naam geweest.
En we houden het ook maar in het midden of het nu een pop of man is. Komen we volgend jaar misschien wel achter als we een nestje krijgen ofzo. Leuke verrassing dan.
 
In ieder geval bedankt.

Barbara

Hoi Dana en Raymon,

ik wilde juist op het forum gaan vragen of iemand weet wat mijn valkje wil of voelt als hij zit te 'kermen', toen ik in jouw berichtje zag dat jouw vogel dat ook doet. Die van mij doet het vaak als ik hem wat lekkers voor hou. Toen ik hem vandaag voor het eerst zelf liet snoepen uit een blikje 'fresh fruit premium voer', ging hij helemaal uit zijn dak met kreungeluidjes terwijl hij zijn koppie schuin hield en zijn vleugels een beetje wijd. Zo erg had ie het nog nooit gedaan, vandaar dat ik toch eens wilde weten of het bekend gedrag is.


Dana

Hoi Barbara,

Raar he dat kermende gepiep. Rico onze eerste valk doet het ook altijd als ik druk ergens mee ben vandaar dat ik dus begreep dat Nina daar ook aandacht mee wil als ze dat doet.
Bij Rico heb ik dat heel lang niet geweten tot ik het ergens een x gevraagt heb. En dat diertje maar kermen om aandacht. Alsof ze dat nooit krijgt :). Dan had ik een poosje met haar getut en dan ging in even wat anders doen en dat mocht dan blijkbaar niet.
Die "happy" piepjes van Nina vind ik ook leuk (en handig) ze verraad haar zelf dan van ik ben stout aan de kabels aan het knagen.
Weet je ook weer wat dat kermen is hahahaha.Ik wil aandacht of bij jou uit de fresh fruit premium voer ik ben blij.