27 april 2024, 13:19:33

Bodembedekking

Gestart door Chris_S, 2 april 2003, 18:28:25

« vorige - volgende »

Chris_S

Ik krijg twee paar valkjes ! ;D
Ben inmiddels druk bezig hun volière in orde te zetten en las in dit forum dat velen houtsnippers gebruiken als bodembedekking. Zijn dit dezelfde houtsnippers die gebruikt worden als bodem voor o.a. cavia of konijnenhokken ? Worden deze houtsnippers ook gebruikt in de kweekhokken ?


Tara

Hoi, deze houtsnippers dat jij bedoelt gebruik ik ook om in mijn blokken te leggen en heb al 3 nestjes, dus dat gaat goed :)

Groetjes, Tara

Daisy

Hoi, in konijnenhokken gebruik je meestal zaagsel oid. Voor valkparkieten kun je bij een dierenwinkel beukensnippers halen. Deze zijn wat grover en dat stoft dus minder (beter voor de valkjes). En ze vinden het soms nog leuk om mee te spelen ook!

Groetjes, Daisy

Kiko en Daisy

Mandy

2 april 2003, 18:56:32 #3 Last Edit: 2 april 2003, 18:57:04 by Mandy
Hoi Chris, :)

Ik gebruik ook houtsnippers in mijn blokken, die je inderdaad ook voor cavia's e.d. gebruikt.
Maar als bodembedekking van de voliére zelf gebruik ik beuken houtsnippers, dus niet van dat zaagsel. Dit heb je vaak in verschillende maten; fijn/middel/grof.
Veel succes met je volière en veel plezier met je valkjes straks ;), krijg je een koppeltje en wat voor mutaties zijn het?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Chris_S

@ Mandy

het zijn twee koppeltjes.
De vorige eigenaar stopt ermee. ik heb ze zelf nog niet gezien, maar valkparkieten stonden reeds lang op mijn verlanglijstje. We krijgen ze van een collega van mijn echtgenote. Ik laat je weten welke mutaties het zijn !

Paul

Hoi Chris,
Ik gebruik iets anders dan die beukensnippers namelijk Corbo korrels van het merk EsVe en dat bevalt me heel erg goed.
Het geeft volgens mij nog minder troep dan met beukensnippers en ze eten er ook nog soms van want het is van Mais gemaakt en het absorbeert ook heel erg goed vocht.
Alleen als het buiten is kan je die dan beter weer niet gebruiken maar binnen vind ik het zelf een aanrader.

Groetjes, Paul

Fam._van_Doremalen

Hallo,

Ik ben ook nieuw...en wij hebben schelpenzand mee gekregen bij de vorige eigenaar van onze 2 opgevangen valkparkieten...snappen jullie het nog?  ;D

Maar is dat dan niet goed? Kunnen we beter corbo of beukensnippers gebruiken?

Dan ken ik wel want dat heb ik voor mijn ratten ook gebruikt dus..ik hoor het wel.


Kolkkie

Hallo,

Als de vogels gaan fladderen in de kooi, gaat het schelpenzand opwaaien. Dit kan dan in de ogen terecht komen, en kan zo ontstekingen en beschadigingen veroorzaken.
Corbo neemt meer vocht op dan beukensnippers. Voor de rest maakt het vlgs mij niets uit. Zelf gebruik ik beukensnippers, vinden de vogels leuk om mee te spelen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

zotte_thomas

hallooo,ik gebruik altijd schelpenzand en ze hebben er nooit hinder van ,het waait zeker niet op hoor,mijn voliere staat in een buitenhok waar wind aan kan dus...ik heb eigelijk ook nog nooit die beukendinges of die corbo-korrels :-/

B

Hallo, laten jullie de valkjes gewoon op de houtschilfers of op het zand of is er zoals bij mij nog draad van de kooi tussen?

Lique

[shadow=lightblue,left,300] Hoi B.

Ik heb een grote papegaaienkooi, waar normaal gesproken ook tralies tussen de bodem en de onderkant zitten, maar die heb ik er uit gehaald, dit omdat ze regelmatig op de bodem zitten.

Groetjes Angelique
 [/shadow]

plankie

Hoi!

Ik gebruik als bodembedekking al een jaar of tien kattebak-korrels.
De soorten die ik tot nu toe gebruikt heb:
Foetsiebah3 van Tom Poes (is donkerbruin van kleur)
Catsan (wit van kleur)
en hout-korrels... zien er een beetje uit als bics voor konijnen, van die ronde staafjes

Beide vogels zijn er gek mee, ik verstop na 't verschonen van de kooi daar wat voer tussen in, en ze scharrelen er dan lekker tussendoor :)

Paul

Hoi Plankie,
Die corbo korrels zijn inderdaad net zoiets en op sommige zakken staat ook dat je het in een kattebak kan gebruiken.
Alleen zijn corbo korrels van mais gemaakt en de valkjes pikken er ook graag in.
Misschien zijn die korrels die jij gebruikt ook gewoon dezelfde maar ik denk dat het prima werlt en zeker beter is dan schelpezand.
Anders zou je het geen 10 jaar zonder problemen hebben kunnen gebruiken :-)

Groetjes,  Paul

Henry

ik krijg binnen kort ook een valkparkiet van 5 weken kan ik daar ook houtsnippers in doen?

henry

Paul

Hoi Henry,
Een valkparkiet van 5 weken eet meestal al bijna zelf en kan gewoon dezelfde bodembedekking hebben als de volwassen valkjes daar is geen verschil in.
Alleen in het broedhok word vaak zaagsel of iets zachts gebruikt om de eitjes te beschermen dat ze niet te hard liggen.

Groetjes,  Paul