5 mei 2025, 20:37:15

eenzaam??

Gestart door aletta, 11 maart 2005, 12:53:22

« vorige - volgende »

aletta

hallo...

wij zijn van plan er nog een valkje bij te nemen maar ik had dus nog een vraag..
want ik had erges gelezen dat je een koppetlje nooit uit elkaar moet halen.
maar stel er gaat 1 van de twee dood... moet je dan perse een nieuwe erbij kopen omdat ie anders verpietert??
of kan dat overgebleve valkje ook nog wel weer gelukkig worde bij ons  :)

Lin

11 maart 2005, 13:17:16 #1 Last Edit: 11 maart 2005, 13:24:56 by Lin
Het beste lijkt mij om dan een nieuwe partner te vinden. Maar als het valkje heel oud is dan zou ik hem alleen laten omdat anders dan die tweede straks alleen over blijft. Als je al een bestaand koppeltje hebt en je wilt een nieuw koppeltje maken en je haalt ze dan uit elkaar dat is niet goed. daar komt het verhaal vandaan dat je ze niet uit elkaar mag halen. Maar bij overlijden kan je er nks aan doen. Hoe oud is je valkje trouwens nu? en wat voor mutatie zoek je? En wil je graag een koppeltje? Goed van je trouwens dat je een valkje erbij wilt. Dat is altijd wel goed tegen de eenzaamheid.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Tara

Hoi Aletta,

het hangt er natuurlijk een beetje van af, als er eentje doodgegaan is van een koppel, gaat de overgeblevene vaak treuren als je er niet genoeg mee bezig bent en ben je bijna verplicht een nieuwe partner te kopen.

Als het valkje wat Lin zegt te oud is, en dan sterft zijn/haar partner, dan kan je desnoods een valkje aanschaffen van hetzelfde geslacht.

Groetjes, Tara

alettaa

mijn valkje is nou ongeveer 2 jaar..
Maar ik laat haar er elke dag wel heel wat uuren uit dus ik weet niet of het dan nog steeds zo noodzakelijk is om er weer een nieuwe bij te haale?  ::)

Inger m

Hoi,
Persoonlijk vind ik dat een valkparkiet niet alleen gehouden moet worden. Het zijn sociale vogels die eigenlijk altijd in paren of groepen doorbrengen. Dit kun je als mens niet vervangen.

Twee jaar is vrij jong en kun je er nog prima een vogel bijhalen. Een koppel kun je best uitelkaar halen en is even vervelend voor de overgebleven vogel, maar valkparkieten vormen geen 'paartjes voor het leven' Al hebben ze de voorkeur voor dezelfde partner. Bij het weghalen van de eigen partner, zullen ze in verloop der tijd een nieuwe partner nemen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Ik heb hier een paar koppels die echt duidelijk partners voor het leven zijn hoor.
Natuurlijk zal als er een partner wegvalt een andere gezocht worden maar zolang ze beide leven zullen ze echt geen andere partner zoeken zoals bij duiven dus wel steeds gebeurd.
Ook heb ik een mannetje die na het overlijden van zijn popje nooit meer dezelfde vrolijke vogel geworden is dus volgens mij missen ze dan wel iets als hun partner overlijd.
Er kunnen natuurlijk zoveel onderzoeken naar gedaan worden waar iets uit geconcludeerd word maar er zullen toch altijd ook uitzonderingen zijn.
Ook heb ik een popje wat een koppel geweest is met een ander koppel en dat zit er na jaren nog steeds best wel zielig bij net of ze haar vrouwelijke partner echt mist.

Groetjes, Paul