13 mei 2025, 05:29:51

denk dat koppie ziek is

Gestart door luukluuk, 11 maart 2005, 10:05:53

« vorige - volgende »

luukluuk

Hallo ,wie kan mij helpen
ik heb het idee dat koppie niet helemaal lekker is sinds vanmorgen
ik weet ook helemaal niet hoe oud hij is ,wel weet ik dat als hij een rondje of 2 gaat vliegen hij erg moe is
maar nu lijkt het of hij het benauwd heeft ,ook is hij erg stil ,
hij zit nog wel gewoon en kan ook nog vliegen ,
is er ook gewoon wat bij de dierenwinkel te koop voor zieke vogels ?
hij heeft al vit druppels in zijn water
ook zat er wat eten bij zijn bekje geloof ik ,
gr Margot hoop op snel bericht

Lique

Hoi margot,

Het klinkt inderdaad niet erg goed :-\
Als hij al moe is na 2 rondjes vliegen en dan erg benauwd is, kan dat wijzen op een luchtweginfectie, longontsteking, luchtpijpmijt e.d.
Als er eten bij zijn bekkie zit, kan het zijn, dat hij heeft gebraakt. Dan zal je in zijn buurt ook slijm en zaadjes moeten vinden.

Ik denk niet dat je zomaar wat uit de dierenwinkel moet halen, maar er een vogelarts bij moet halen.

groetjes Lique

Paul

Hoi Margot,

Zo te horen heeft Koppie een luchtweginfectie.
Het beste kan je hem een beetje warmer zetten op 28 graden als je een warmtelamp hebt.
Je kan ook wat druivesuiker door het water doen en wat ook kan helpen als hij heel benauwd is dat is in een badkamer de hete kraan een tijdje laten lopen en hem dan bij de dampen neer zetten maar wel uitkijken dat hij niet bij het hete water komt.
Het beste kan je ook dr Feld bellen en even vragen of je misschien wat antibiotica moet gebruiken.
In de dierenwinkel is ook wat te koop hiervoor dat heet Gezasept/HK-333 van Beaphar of Bogena maar informeer hier even voor bij dr Feld voor het in een longontsteking over gaat dat is veel erger.

Beterschap met Koppie.

Groetjes, Paul

luukluuk

hallo allemaal ,bedankt voor jullie snelle schrijven
ik ga met hem naar onze dierenarts toe ,om tien over 12 ,'
jullie horen het nog ,hoe het afgelopen is !
gr Margot

Lique

Hoi margot,

Gelukkig maar, dat je even naar de DA gaat.
Heel veel succes.

groetjes Lique

luukluuk

heb de dierenarts nog ff uitgesteld ,had koppie bij de kachel gezet en hij begint weer op te knappen ,hij heeft gegeten en is zich aan het wassen
het is ook zo moeilijk bij een vogel
dat van dat hijgen na het vliegen 2 rondjes doet hij eigelijk al zo lang ik hem heb ,denk zelf dat hij best oud is ,
maar als het weer minder gaat kan ik altijd langskomen vandaag nog bij onze dierenarts tm vanavond toe
gr Margot

tommy

hoi

Ik zou gewoon naar een vogelarts gaan.
EN NOOIT JE VOGEL BIJ EEN VERWARMING ZETTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dan droogt de huid uit en de veren worden heel erg lelijk. De vogel zal zich even lekkerder voelen omdat hij geen energie hoeft te steken in het warm houden van zich zelf.
Die energie kan hij dan gebruiken om de "ziektes" die hij nu misschien heeft te lijf te gaan.

Ik heb een valkje van 27 jaar en als die 2 rondjes heeft gevlogen is hij daar niet veel van onder de indruk.

Ga gewoon met je valkje naar een goede vogelarts. Een vogel laat pas zien dat hij of zij ziek is als hij echt heel erg onderweg is naar erg ziek zijn.

Een vogel is een vluchtdier die bij het minste of geringste weg wil( niet tamme vogels die niet gewend zijn aan mensen).

Als vogels laten zien dat ze niet lekker zijn dan zijn het makkelijke prooien.
Vandaar dat ze pas eigenlijk te laat aan ons laten zien dat ze ziek zijn.

grt Annemieke

Riny

Hoy Annemieke
Ik denk dat jij dan de oudste valkparkiet hebt van iedereen op het forum!!!!!!Ik heb nog nooit eerder gehoord dat iemand een valkje van die leeftijd had.
Moet toch wel aan de goede verzorging liggen.
Hopelijk leeft hij nog een paar jaartjes.
Groetjes Riny ;D ;D ;D

tommy

Citaat van: Riny op 12 maart 2005, 22:02:29
Hoy Annemieke
Ik denk dat jij dan de oudste valkparkiet hebt van iedereen op het forum!!!!!!Ik heb nog nooit eerder gehoord dat iemand een valkje van die leeftijd had.
Moet toch wel aan de goede verzorging liggen.
Hopelijk leeft hij nog een paar jaartjes.
Groetjes Riny ;D ;D ;D

Paul spant de kroon hoor.
Die van hem was waarschijnlijk 3 jaar ouder, maar "opa"  leeft helaas niet meer.
Ik zal je nog iets veel leukers vertellen het is ook nog een lutino.
Waarschijnlijk is het een lutino uit de eerste kweeklijn. Die zijn niet zo heel veel gekweekt.
Later kwamen ze meer in opmars en zijn ze vervuldigd gekweekt helaas. Door het vele kweken van lutino op lutino is er heel veel slechte kweekresultaten geboekt.
Waardoor de lutino van nu waarschijnlijk minder sterk is dan van 20 jaar geleden.

grt Annemieke

luukluuk

Hoi Annemieke
Onze koppie is tam ,en ik kan vanalles met hem doen ,ik heb hem ook maar heel ff bij de centrale verwarming gezet ,hoor
hij is weer helemaal de oude ! gelukkig
trouwens zijn kooi staat nu ook wel in de buurt van de cv is dat erg ,ik heb de keuze of daar of de tocht we hebben een erg tochtig huis ,
onze dierenarts heeft ook verstand van vogels zei ze !
maar ja denk dat een vogelarts tuurlijk veel beter is ,we wonen niet al te van dr feld ,
weet echt niet wat kopie die ochtend had ,heb wel 2 honden
mischien heeft een hem wel te pakken gehad ,toen ik mijn zoontje ff naar school ging brengen zijn kuifjes was nl een beetje nat ,
we doen nu toch maar de kooi dicht als ik ff weg ga
de honden doen hem nooit iets maar als hij alleen is en hij loopt voor zijn voeten ,dan weet ik het niet
kunnen valkjes zich ook verslikken ?
onze koppie was altijd al snel moe na vliegen we hebben hem wel eens in de zomer gekortwiekt mischien komt het daar door ,maar hij vliegt nu al lang weer ,
maar in iedergeval bedankt toch voor je tips ,
gr Margot

Paul

Hoi Margot,

Een gekortwiekt valkje moet best veel moeite doen om te vliegen en zal dus sneller moe zijn.
Op zicht kan dat juist heel gezond zijn want beweging is best belangrijk voor ze.
Een valkje kan zich zeker wel verslikken er kan iets in de luchtpijp schieten en dan kunnen ze zelfs stikken.
Ik heb dat toen met Kleintje meegemaakt die lag al op haar rug omdat ze stikte ze doen dan heel raar en ik heb gelukkig nog mond op snavelbeademing kunnen toepassen en dat hielp in mijn geval gelukkig.
Het kan best zijn dat er wat is gebeurd met de honden terwijl e weg was dat is zeker een logische verklaring voor het probleem wat Koppie had.
Ze kunnen bij schrik behoorlijk gestrest raken en gaan dan ook hijgen en zijn echt soms dagen van slag.
Maar gelukkig gaat het weer een stuk beter met Koppie nu :)

Groetjes, Paul

luukluuk

Hoi Paul
Ja gelukkig gaat het nog steeds goed met hem ,maar hij is nu niet meer gekortwiekt ,alleen mist hij nog wel wat veren maar de slagpennen heeft hij wel al en daar vliegt hij al een hele poos mee ,dus daarom is hij gauw moe denk ik

er zat die ochtend ook wat eten naast zijn navel spuug of zo denk ik ,dus mischien een beetje verslikt ,of de hond ,maar eigelijk kijken die nooit naar koppie om en komt hij ook nooit op de grond ,maar ja hij is weer de oude en ik ben er blij om  :)
we doen nu in de nacht wel een doek om zijn kooi ,voor de tocht ,
en we hopen dat hij nog heeeeeeeel lang mee zou gaan
bedankt voor je zorgen paul
gr Margot

Paul

Hoi Margot,

Fijn dat Koppie weer helemaal de oude is nu :)
Het kan ook zijn wat je zegt dat hij ergens heel erg van geschrokken is van de hond bijvoorbeeld.
Met alleen de slagpennen kan Koppie al wel vliegen maar het zal hem dan inderdaad toch meer moeite kosten.
Je zal merken dat als al zijn veren terug zijn dat hij veel beter zal vliegen :)

Groetjes, Paul

luukluuk

Hoi Paul
maar hoe lang gaat dit duren ?
het lijkt heel langzaam te gaan bij hem ,komt dat omdat hij al ouder is mischien ,of ligt dat aan hoe vaak ze in de rui zijn ?
gr Margot

Paul

Hoi Margot,

Voor alle veren vervangen zijn kan het wel een anderhalf jaar duren omdat met één rui nooit alle veren worden vervangen dus na de tweede rui zal dat dan pas zijn.
Dus het is heel normaal hoor en heeft denk ik niks met leeftijd te maken.
Ik ken iemand die een hele jonge vogel had en dat duurde ook heel lang voordat alles terugkwam.

Groetjes, Paul