vroeger mishandelde vogel met raar (?) gedrag

Gestart door Barbara, 29 maart 2003, 22:15:31

« vorige - volgende »

Barbara

Beste valkparkietliefhebbers,

ik ben nieuw op deze site, dus ik introduceer mijn valkparkiet even. Het is een Lutino, hij heet Dimi(tri) (waarschijnlijk een mannetje) en heeft een roerig verleden. Ik ken zijn verleden tot 2 baasjes (volgens mij zijn eerste) terug. Door dat eerste baasje waarvan ik weet is hij zwaar mishandeld. Hij kwam nooit uit zijn kooi, zat vaak in het donker, maar dat was nog niet het ergste: hij kon niet eens vliegen omdat zijn vleugelpennen blijkbaar werden uitgetrokken ofzoiets, want zijn vleugels waren totaal vervormd/vernield. Daarna is hij naar een baasje gegaan dat hem in een half jaar tam heeft weten te krijgen. Hij kon worden geaaid en was dol op zijn vrouwelijke baasje, maar ook haar vriend waarmee ze samenwoonde mocht veel met hem doen. Voor de rest was hij een beetje eenkennig, maar dat verschilde per persoon. Hij kon toen wel vliegen, maar niet goed sturen en landen, dus hij botste vaak voluit ergens tegenaan om dan te crashen.  Helaas werd de vrouw toen allergisch voor vogels en heb ik hem dus genomen. Ik woonde toen alleen. Na een paar maanden kwam hij meestal wel op mijn hand zitten als ik mijn hand in mijn kooi stak of hij kwam er later zelf uit en wilde wel op mijn hand zitten. Toen leerde ik mijn vriend kennen en na een maand of 3 trok ik bij hem in en nam Dimi natuurlijk mee. Nu komt dus mijn 'probleem' om de hoek kijken. Als mijn vriend het deurtje van zijn kooi opendoet, komt hij enthousiast naar de opening om op zijn hand te stappen en dan op zijn hoofd. Als ik het deurtje open maak, gaat hij ver weg zitten en als ik mijn hand er in steek, pikt hij meestal behoorlijk hard naar mijn hand. Alleen als hij zelf in de opening gaat zitten of verder over de kooi gaat lopen, mag ik hem meestal wel benaderen en komt hij op mijn vinger zitten. Ik baal ervan dat ik nu niet wanneer ik daar tijd voor heb, aandacht kan geven. Weet iemand hoe ik hem weer zover kan krijgen om ook zelf op mijn vinger te komen zitten of moet ik het maar accepteren? Heeft dit te maken met de rangorde?

Verder heb ik nog wat vraagjes:

- Dimi vliegt nog steed overal tegenop en vliegt sowieso niet vaak uit zichzelf, waardoor het ook niet beter wordt. Hij kan nauwelijks een rondje vliegen en is al op halve vlieghoogte na een paar meter. Maar als hij ergens van schrikt en opvliegt, hebben we dus ook een probleem. Het verbaast me al dat hij nog nooit een hersenschudding heeft gehad door dat gebots. Misschien is kortwieken beter? Of kan ik hem trainen?

- Verder probeer ik hem te verleiden met valksnoepjes om mij aardig te vinden. Soms knaagt hij die lekker op (dan mag ik wel in zijn kooi met mijn hand), maar meestal gaat hij lief zitten fluiten en met zijn kopje schuin zo dicht mogelijk zijn oog naar het snoepje brengen, lijkt het wel. Ik mag hem dan niet op zijn kop kriebelen, dan pikt hij, maar gaat daarna weer door daarmee. Ik heb het idee dat hij iets van me wil, wat ik graag zou doen, om betere vriendjes te worden. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn? Als ik na een paar keer geen reactie geef, loopt hij weg en gaat hij weer pikken alsof hij beledigd is als ik in de buurt kom.

- Verde is Dimi echt niet nieuwsgierig en toont hij nul komma nul aandacht voor speeltjes. Alleen als ik ze ophang (of een knaagstaaf) fluit hij even vreindelijk en kijkt er verder niet naar om, hij lijkt niet bang. Ook als hij bij mijn vriend op zijn (kale) hoofd zit (de plek waar hij altijd heen wil, ook als ik hem eindelijk op mijn vinger heb), gaat hij zelden ergens anders heen. Als we hem zelf ergens neerzetten met een beetje dwang, wil hij alleen maar terug naar dat hoofd en denkt er niet aan de omgeving te gaan verkennen. Zou dit kunnen komen door zijn verleden en zou ik hem hierover heen kunnen helpen en hoe dan? Valkjes zouden toch nieuwsgierig moeten zijn? Is voor hem ook leuker.

Ik weet dat ik erg veel vragen heb, maar Dimi is dan ook een eigenzinnig beestje dat ik heel graag een leuk leventje geef na een slechte start (hij is nu een jaar of 5 waarschijnlijk). Dus alle tips zijn welkom en alvast bedankt!

Groetjes,

Barbara en Dimi (een foto volgt nog)

Paul

Hoi Barbara,
Valkjes hebben soms echt een voorkeur voor bepaalde personen.
Heel vaak trekken mannetjes valken meer naar vrouwen en vrouwtjes valken meer naar mannen.
Is het niet mogelijk dat het een vrouwtje is?
Zeker omdat vrouwtjes ook weinig interesse in speelgoed hebben meestal en omdat ie meer naar je vriend trekt.
Ik heb ook een valkje wat toen ik alleen was heel lief voor me was en nu ik bij mijn vriendin woon valt ie me gewoon heel erg heftig aan.
Hij ziet haar echt als partner en beschermd haar en daarom valt ie alles aan wat binnen een meter van haar komt, mensen of andere valkjes.
Soms is zijn gedrag iets minder erg en heel vaak als ie zin heeft komt ie wel bij me zitten om op zijn kopje geaaid te worden maar als ie genoeg heeft zit ie weer bij mijn vriendin.
Ik denk dat je daar weinig aan kan veranderen alleen heel veel aandacht geven kan misschien wat helpen.
Kortwieken daar ben ik zelf een tegenstander van, dan heb je helemaal kans dat ie probeert te vliegen en dan verkeert eer komt en vliegen is juist heel goed voor ze.
Hij zal op den duur steeds beter de ruimte in de kamer inschatten en het vliegen zal dan steeds beter gaan.
Ik denk dat hij of zij zich bij je vriend erg veilig voelt en daarom steeds daarna terugkeert.
Dat met lekkere dingetjes voeren is in elk geval een goed idee maar dan moet ie het natuurlijk wel lekker vinden.
Trosgierst vinden ze eigenlijk allemaal lekker, kan je hem daar niet mee verleiden dat hij bij je komt zitten?

Groetjes,  Paul

Kipje

Sorry Paul, ben het niet met je eens over dat vrouwtjes eerder op vrouwen en mannetjes eerder op mannetjes zouden vallen. Het is gewoon persoons en valk gebonden, niet sexe begonden dat is echt een fabeltje.

Verder kan je een vogel die regelmatig botst en duidelijk problemen heeft met vliegen beter laten kortwieken om te voorkomen dat ie vroeg of laat zijn nek breekt. Dat zou ik wel door een dierenarts of kweker laten doen en niet zelf gaan knippen tenzij je echt weet wat je doet. Is het vliegen zo slecht omdat ie onvoldoende de kans heeft het te doen is het natuurlijk een ander verhaal.

Wat de voorkeur aan gaat, daar kan je weinign aan veranderen, accepteer het gewoon. Wij hebben drie papegaaien waarvan er een aanvankelijk helemaal niets met mij te maken wou hebben, hij was zelfs bang voor me en accepteerde enkel mijn man. Inmiddels is het omgekeerd. Waarom? Sinds de hond er is kreeg hij minder aandacht en groete mijn man de hond het eerst, sindsdien bijt Koko hem regelmatig, mij daarentegen zit ie nu te voeren en te verleiden ;)

Barbara

Hoi Paul en Kippie,

bedankt voor de snelle reactie! Ik moet maar accepteren dat Dimi mijn vriend leuker vindt, zucht....

Het probleem met Dimi is, dat ik hem wil wel laten vliegen, door hem ergens neer te zetten en weg te lopen, of door te doen alsof ik hem van mijn hoofd wil halen, dan vliegt hij onmiddelijk naar mijn vriend, maar hoe vaker hij vliegt, hoe vaker hij botst, en de vraag is dus: kan hij goed genoeg vliegen voordat hij zich ergens tegenaan dood vliegt, om het maar eens grof te zeggen. Hij heeft een korte periode gehad dat hij net een rondje haalde zonder te crashen, maar blijkbaar heeft hij daarna niet meer genoeg willen vliegen om het bij te houden. Toevallig vloog hij vanmiddag wel naar mij vanaf mijn vriend zijn hoofd, wil zeker bewijzen dat ik ongelijk heb, haha.

Ik heb zaterdag een jong grasparkietje van mijn moeder mee naar huis genomen als gezelschap voor Dimi en hopelijk ook als voorbeeld om nog wat tammer te worden, de grasparkiet laat zich namelijk zo oppakken en kan nu nog niet zo ver vliegen doordat hij is aangevallen door andere vogels die zijn vleugels hebben beschadigd. Maar dat knapt wel op, tot die tijd is het handig dat hij niet ver weg kan en hij botst ook niet tegen dingen op. Wellicht gaat Dimi dan ook wat vaker (achter de grasparkiet aan) vliegen als ik hem niet kortwiek, zoals Kippie aanraadt.

Ik hou ze eerst apart in 2 kooien, maar heb ze al wel kennis laten maken op mijn vriend zijn hoofd. Dimi vindt de grasparkiet (Ukkie) niet interessant, opent zijn snavel naar hem, maar pikt niet. Ook niet als Ukkie over zijn kooi loopt, dat vindt hij wel interessant. Vandaag wipte Ukkie de kooi van Dimi in toen ik hem voor de opening hield. Ukkie ging gelijk water drinken en knabbelen aan de knaagstaaf. Dimi werd een beetje onrustig en bleef uit zijn buurt. Na een paar uurtjes heb ik Ukkie weer in zijn eigen kooi gezet. Ik denk dat Dimi wel aan hem kan wennen.

Weten jullie of Dimi een grasparkiet echt als gezellig gezelschap en afleiding kan beschouwen of zelfs als maatje? Voor een tweede valk is de kooi namelijk te klein en ik heb geen plek voor een grotere kooi of een tweede valkenkooi. Uiteindelijk wil ik het grasparkietje het liefst bij Dimi zetten, want zijn kooitje is eigenlijk te klein om voor altijd in te zitten als hij volwassen is.

Weten jullie of ze hetzelfde zaad kunnen eten? Het enige verschil tussen valk- en grasparkietenzaad zijn volgens mij de zonnepitten, maar die lust Dimi gek genoeg niet (net als trosgierst, dat vindt hij ook maar zo-zo, de gekke vogel). De rest van het voer ziet er hetzelfde uit. En mogen ze dezelfde knaagstaafjes? Zijn er andere belangrijke verschillen waaraan ik moet denken dat jullie weten?

Oh ja, en dat gedrag dat ik beschreef in mijn eerste mail als ik een snoepje geef, herkent iemand dat en\of weet iemand wat dat is? Ik wil echt een goede reactie kunnen geven.

Alvast bedankt maar weer! Ik ben blij da tik een plek heb gevonden om zulke uitgebreide vragen te kunnen stellen waarop allerlei mensen met ervaring kunnen reageren, want 2 weten meer dan 1  :)

Groetjes,

Barbara

Barbara

Oh ja, Dimi vertoont wel wat machogedrag; roffelen op zitstokken en herrie maken door op tralies te knagen, vleugels spreiden en verleidelijk fluiten. Ook kan hij hard krijsen en heel soms geeft hij een heel schel gilletje dat werkelijk in je oor piept, vaak wel met zijn vleugels een beetje wijd, maar ik kan er niet achter komen in welke situaties dat is. Hij lijkt dus toch wel op een mannetje wat dat betreft. En hij heeft een heel felle, grote oranje wangvlek. Ik zal zo een foto van hem uploaden, waarop hij op zijn favorite plek zit: mijn vriend zijn kale hoofd.

Paul

Hoi Barbara,
Als Dimi echt macho gedrag vertoont met het wijd zitten met de vleugels, roffelt met de snavel op de zitstokken en tralies,
en verleidelijk fluit kan het niet anders dan een man zijn.
Dan hoef ik nog niet eens een foto te zien want dat kan niet missen want popjes vertonen dit gedrag niet.
Met een grasparkiet samen is even afwachten, vaak is dan de grasparkiet de baas over het valkje terwijl hij kleiner is maar soms kunnen ze wel goeie maatjes worden, gewoon een kwestie van proberen.
Trosgierst lusten eigenlijk alle valkjes en grasparkieten ook dat zou ik zeker proberen te blijven geven, misschien als dimi het ziet dat de grasparkiet het eet dat hij het dan ook probeert.
Zonnepitten zijn ze ook meestal gek op maar misschien moet hij het leren eten.
Je kan misschien dan beter toch 2 bakjes voer in de kooi hangen als je ze in 1 kooi hebt want ik geloof dat de verhoudingen van de verschillende zaadjes bij grasparkieten en valkjes iets verschillen.
Knaagstaafjes voor valken zijn vaak een stuk grover en groter maar ze zullen ook zeker aan de knaagstaafjes van grasparkieten eten, probeer gewoon allebij tegelijk uit en kijk aan welke ze het meeste knagen.
Wat dat gedrag met dat snoepje betreft weet ik het niet, misschien wil ie dat je het snoepje ergens neerlegd maar valkjes kunnen helaas niet zeggen wat ze willen :-(

Groetjes,  Paul

Barbara

Hoi Paul,

bedankt voor je antwoord!

Ukkie zit nu in de kooi bij Dimi, hij is er zelf in gegaan toen ik hem op de kooi zette en beide eten en drinken, dus zijn op hun gemak denk ik. Ukkie zit wel op de lievelingsstok van Dimi en die durft er toch niet bij te zitten, terwijl Ukkie echt niks doet en eerder toenadering zoekt. Dimi zit nu op een stok er onder en probeerde net aan Ukkie zijn staart te knabbelen, dus ik denk dat het wel goed komt met die twee  :)

Ik zal het nog eens extra checken in de dierenwinkel morgen wat dat voer betreft en dus waarschijnlijk 2 bakjes ophangen. Dan maar hopen dat ze elk hun eigen voer eten. Ukkie knaagt al aan de knaagstaaf van Dimi, dus dat is wel een succes.

Ik laat ze vannacht maar bij elkaar denk ik, gaat wel goed denk ik. En dan morgen wat speeltjes kopen voor Ukkie, want die had Dimi dus niet meer. Misschien kan Ukkie Dimi overhalen om te spelen  :)

Overigens heb ik de foto van Dimi zoals je ziet al bij mijn berichten gezet.

Barbara

Oh ja, Dimi heeft vandaag 2x een vol rondje gevlogen, hij wil zich zeke rniet laten kennen, haha! Ben er wel blij mee, ik laat hem maar zoveel mogelijk oefenen nu.

Paul

Hoi Barbara,
Ik heb zelf niet een valkje gekortwiekt, ze vliegen hier op twee na allemaal heel erg goed maar die twee zijn geplukt en zelfs dan vliegen ze nog een beetje.
Als je je valkje kortwiekt zal het zeker nooit leren vliegen en het is toch een kwestie van wennen voor hem.
Als hij de kamer een beetje kent zal ie op een gegeven moment toch nergens meer tegenaan vliegen.
Zorg in elk geval wel vanacht dat er een heel klein beetje licht is want als Dimi schrikt van Ukkie fladdert ie als een gek door de kooi en bezeert zichzelf.
Dimi heeft een erg mooi koppie zie ik al :-)
Het lijkt een lutino en op het forum staat ook ergens dat die nachtblind zijn en zelf heb ik ook altijd iets licht branden zodat ze iets zien, desnoods een nachtlampje van een kinderkamer zou al goed zijn.
We horen wel hoe het afloopt met de 2 deugnieten bij elkaar :-)

Groetjes,  Paul

Barbara

Ik zal Dimi het complimentje doorgeven  :P

Ik was al van plan om een lampje aan te laten, dat heb ik inderdaad gelezen op het forum. Tot nu toe heeft hij zich slechts 1x licht bezeerd 's nachts en ik heb hem al een maand of 15, dus dat valt gelukkig nog mee. Misschien komt het omdat ik wel een hifi-set in de kamer heb met een fel display dat wat licht geeft.  Maar vanaf vandaag blijft er een lampje aan!

Ik hou jullie op de hoogte!