2 mei 2025, 18:14:55

Vraagje...

Gestart door Rianne, 11 maart 2005, 20:09:59

« vorige - volgende »

Rianne

Ik begin straks met 1 valkje, en later neem ik er een tweede bij. Ik wil wel een koppeltje, maar niet dat ze meteen gaan paren. Doen ze dit alleen als er een broedhok hangt? Dus als ik dan geen broedhok ophang, paren ze dan niet?

Lin

Hee,

Nee bij mij doen ze het ook ook al hing er geen broedhok. Ik schrok daar zo  van dat ik maar een broedhok heb opgehangen. Ik was bang dat er misschien eitjes op de bodem kwamen. Maar ze paren wanneer ze willen net als vogels in de natuur.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

Hoi Muppet,

Het is heel verschillend hier in de kamervolliere paren de meeste wel maar ze leggen dan geen eitjes en pas als ik ze appart zet met een boredhok gaan ze pas eitjes leggen.
Maar sommige leggen wel op de bodem een eitje en die broeden daar dan soms op.
Maar wil je geen jongen dan kan je altijd de eitjes weghalen en vervangen voor nepeitjes.

Groetjes, Paul

Rianne

Nou ja ik vroeg het me zomaar af. En hoe gaat dat dan met nepeitjes? Gewoon weghalen na 3 weken?

Riny

Hoy Muppet
Als je er nepeitjes in legd gaan ze er van zelf wel af als er na verloop van tijd niets uit komt.
Dan doen ze ook bij onbevruchte eitjes.
Groetjes Riny :D :D :D

Rianne

Oke bedankt voor jullie hulp!

Paul

CitaatHoy Muppet
Als je er nepeitjes in legd gaan ze er van zelf wel af als er na verloop van tijd niets uit komt.
Dan doen ze ook bij onbevruchte eitjes.
Groetjes Riny Cheesy Cheesy

Hoi Riny,

Dat vraag ik me dus af want ik heb hier een koppel op 7 eitjes die broeden samen allebij op een stapel eitjes.
En die zitten al ruim 3 weken op de eitjes en ze gaan er volgens mij pas af als ik de eitjes weghaal.
Maar 4 weken zullen ze zeker blijven zitten dat doen ze normaal ook want een ei kan soms pas met ruim 4 weken uitkomen zeker als een nest van 7 eitjes bebroed word zou het laatste ei pas na 5 weken uitkomen omdat er 2 weken tussen het eerste en laatste ei zit.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Allemaal
Sorry als ik iets beweerd heb wat niet klopt,maar dit is mijn ervaring.
I am so sorry :'( :'( :'(
Groetjes Riny

Lin

Citaat van: Paul op 12 maart 2005, 15:23:31Maar 4 weken zullen ze zeker blijven zitten dat doen ze normaal ook want een ei kan soms pas met ruim 4 weken uitkomen zeker als een nest van 7 eitjes bebroed word zou het laatste ei pas na 5 weken uitkomen omdat er 2 weken tussen het eerste en laatste ei zit.

Groetjes, Paul

He Paul,

Je weet hoe mijn situatie is nu met eitjes. Maar als je zoveel eitjes krijgt is het dan niet verstandiger om ze weg te halen en te vervangen en dan als ze uitgelegd is weer de eitjes terug leggen (binnen de ong. twee weken dan). Want dat is toch wel een groot verschil die twee weken verschil en dan kan je ervoor zorgen dat ze ong. tegelijk uitkomen.  Of werkt dat niet?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

Hoi Riny,

Het is niet verkeerd wat je beweerd hebt maar ik vraag me af of dat alijd zo is.
Want zoals ik het beschreef en ze gaan vanaf het eerste ei broeden dan komt het laatste ei 14 dagen later pas uit met 7 eitjes en dan ben je 5 weken verder.
In de natuur zal dat ook wel voorkomen dus ze zullen dan volgens mij niet de laatste eitjes in de steek laten.

Hoi Lin,

Bij kanaries en duiven word dat heel vaak gedaan om dan de jongen gelijke kansen te geven omdat anders de jongste niet gevoerd worden.
Bij valkparkieten is het in de natuur zo dat eerst het oudste jong gevoerd word is er dan voldoende voedsel dan de een na oudste en ga zo maar door.
Bij voedselschaarste zal dus altijd het laatste jong als eerste doodgaan omdat die nog het zwakste is en het mintste te eten krijgt.
Het is wel een mooie natuurlijker manier om een probleem op te lossen zo als er geen voedsel voldoende is.
maar in gevangenschap voeren ze alle jongen even goed is mijn ervaring ook de kleintjes krijgen meestal prima gevoerd.
Ik weet ook niet of het goed gaat als er 6 jongen tegelijk uitkomen of de ouders dat dan aan kunnen.

Groetjes, Paul

Rianne

Het is nog lang niet zover maar ik zal erom denken dan nepeitjes neer te leggen. Is ergens ook wel sneu want dan broeden ze al die weken voor niks. Maar dat is beter dan kleintjes waar de eigenaar nog geen tijd voor heeft.