4 mei 2025, 16:13:05

ziek

Gestart door Kelly&mama, 27 februari 2005, 14:11:43

« vorige - volgende »

Kelly&mama

NOOD .. ( ik weet niet zeker maar misschien ) ???

ik denk dat mijn vogel ( JippY )( 1 en een half ) ziek is.

te herkennen :
geen mooie glanzende verenpak.
kaal rond om de ogen.
soor van diaree ( ?? ).

en dan nog mijn andere vogel.( Grey ) ( ong. 3 jaar ) die heb ik bij mishandelende mensen gehaalt en ze is nu ong 1 jaar bij ons. ze vondt het helemaal super hier. helemaal op dr gemak en zeer bevriend met JiipY. grey was met een ander vogeltje , Bibi die heb ik bij me vader staan ook 1 jaar lang. ze zag er heel lelijk en on verzorgd uit. we zijn naar de dieren arts geweest later.
de dieren arts zei dat het allemaal wel goed komt.
paar maanden later was ze dood. :'( erg veel verdriet van gehad.

ik denk eigelijk niet dat Grey ziek is want ze ziet er verzorgt uit.
alleen ze is een beetje aan de dikke kant. :-\

a.u.b. geef zo snel mogelijk antwoorden op mijn vragen ( 1. iS JippY ziek ? 2. is het erg dat grey dik is ? ) ???

dankje wel groetjes kellY :-*

Anita1

hallo kelly,
ik denk dat jippie in de rui is.dan zijn ze meestal wel kaal om de ogen ,en is het verenpak anders.ze zijn dan niet echt ziek,maar kunnen zich wel wat naar voelen.ze zijn dan ook niet optimaal.dit kan een paar weken duren.de ontlasting even in de gaten houden.je zou een kweekje naar een da kunnen opsturen.
ik zou haar wel viatmine druppels gaan geven voor de rui.

wat grey betreft,tja wat is dik.ik heb hier ook een jippie en die weegt 124 gram.dus ook een lekkere dikzak.je kan hem wat meer laten vliegen en evt op dieet zetten.minder trostgierst geven,daar zit best veel vet in.geef dat nu b.v 1x per week een beetje.ook niet te veel eivoer geven kan helpen.alleen aan het zaad even en de rest terugdringen.andyvie en andere groentes kan je wel geven en fruit.
maar wat weegt grey? misschien valt het wel mee.knuff en sterkte anita

Paul

Hoi Kelly,

Als een vogel echt te dik is dan is dat niet goed dat kan  hartproblemen geven maar het ligt er natuurlijk an hoe dik hij is.
Ik weet niet of ze tam zijn en dat je hem makkelijk vast kan pakken?
Als je op zijn borst voelt dan moet je altijd een borstbeentje voelen daar kan je redelijk aan bepalen of hij te dik of te dun is.
Wegen zegt ook wel wat maar de ene vogel is zwaarder dan de andere en hoeft dan niet altijd te dik te zijn.
Naast het borstbeen moet je vlees voelen dan is het goed maar voel je geen borstbeen of is dat verzonken in het vlees dan is hij te dik.
Is het naast het borstbeen tever ingevallen dan is hij te dun.

Wat Jippy betreft is diaree die er steeds is zeker niet goed.
Als het af en toe eens een keer is dan kan dat normaal zijn.
Kaal om de ogen kan door een voedingsgebrek zijn zodat de veren niet optimaal groeien.
Wat geef je extra behalve gewoon zaad voor valkparkieten?
In valkparkietenzaad zitten trouwens ook vaak veels te veel zonnepitten en dat is erg slecht voedsel voor ze zorg desnoods door er een aantal uit te halen dat ze meer gewone zaadjes eten.
Ook hebben ze in de kooi altijd een mineraalblok, seppia, vogelgrit en maagkiezel nodig als ze dat niet hebben kunnen de veren ook slechter worden.
Ook hebben ze een paar keer per week groente en fruit nodig en je kan proberen wat ze het beste eten.
Normaal moet dan als ze dat krijgen het verenpak best mooi zijn.
Helaas weten trouwens weinig dierenartsen veel van vogels en de meeste rommelen maar wat aan.
Er zijn een aantal goeie voor vogels en dr Feld in Amersfoort is echt een van de beste.
Als je daar naar toe zou kunnen gaan zou ik toch aanraden om met beide vogels bij hem langs te gaan je krijgt dan ook vitamines mee die speciaal ontwikkeld zijn voor een betere verengroei omdat er aminozuren in zitten en dat kan je dan een paar weken geven.
Je kan dan meteen de ontlasting van Jippy laten onderzoeken want dat klinkt niet normaal.
Dr Feld is ook niet duur met onderzoek en vaak goedkoper dan andere dierenartsen is mijn ervaring.
Je kan ook als je niet in de gelegenheid bent daar naar toe te gaan ontlasting opsturen naar hem zoals Anita al zei.
Dan kan je ook even vragen of hij Osteovit opstuurd daar krijgen ze mooie veren van en dat kan je in het drinkwater doen.
Ik zou in elk geval dr Feld even bellen je word daar erg goed geholpen aan de telefoon.
Dr. Feld
van Bemmelstraat 1 (hoek Kapelweg)
3818 PA Amersfoort
Tel 033-2864772

Groetjes, Paul