7 mei 2025, 20:42:19

is dit goed/ en wat nu?

Gestart door carco, 27 februari 2005, 10:08:25

« vorige - volgende »

carco

Vanmorgen zag ik dat 2 eitjes behoorlijk zwart zijn geworden aan 1 kant: dit is toch nooit goed?
Na wat gehehngel de eitjes eruit gehaald en bekeken.
Ik zie duidelijk dat het bevrucht geweest is maar denk dat het is afgestorven om de ene of andere reden.
De andere 2 eitjes zijn niet zwart: nog 1 van de andere eruit gehaald, maar zie daar weinig in.
Ik heb de eitjes wel terug gelegd, want ze gingen door het lint.
Wat moet ik nu doen wachten tot ze uitgebroed zijn of steeds een ei weghalen of zo.
Of de laatste 2 eieren even aanzien?
Ik baal heel erg, nadat ze de laatste nestjes gewoon niet hadden uitgebroed op de grond en nu zo hun best doen had ik toch wel verwacht dat het wel goed zou gaan.
Ik vind dit zo zielig!! :'( :'( :'(

1 van de rare zwarte eieren.

1 van het ander ei waar ik niet veel van kan maken.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

ep

Hoi carolien ik heb je mailtje ontvangen, wat vervelend zeg.
Voor jou maar ook voor het broedende paar, echt zielig ze hebben zo hun best gedaan.
Ik heb er niet zoveel verstand van maar het lijkt me niet goed nee.
Succes ik kan me voorstellen dat je erg teleurgesteld ben.
petra

bobbie

Hoi Caroline,

Maak je nog niet te druk. Als een ei bevrucht is (heb ik ook een keer gehad bij valken) wordt het donkerder omdat het jong aan het groeien is.

Laat de ouders gerust hun gang nog gaan.

Straks zal je wel reacties krijgen van mensen met heel veel ervaring. Laat alles voorlopig nog even bij het oude.

Succes, Nel :)

carco

Hoi
Nou volgens mij is dit toch het startsein geweest, want nu willen ze er niet meer op :(
Mijn man denkt dat het komt omdat ik de eitjes heb gepakt.
Waar het nu toch fout is gegaan??
Misschien omdat de eerste dagen alleen overdag erop gebroed is en 'snachts niet?
Maar dan zouden de andere 2 eitjes toch wel goed moeten zijn en daar kan ik ook niet veel van zien.
Ik heb gewoon geen idee.
Misschien inderdaad de luchtvochtigheid.
Typisch broeden ze op de grond, dan broeden ze wel een nest uit en nu doen ze het juist goed en doen ze het niet. :-\
Ik heb ze in ieder geval lekker uit de kooi gehaald en iedereen is door het dolle heen hier.
Alleen Harry duldt nog niemand in zijn buurt.
Ik zie nu wel hoe het loopt en kijk maar of ze er nog terug op gaan: zo niet dan ruim ik de broedkooi maar voor een tijdje op, ik heb er mijn buik even van vol.

Mandy

Als ik het zo bekijk lijkt het inderdaad een ingedroogd ei. Het was dus wel bevrucht en er was wel iets in aan het groeien maar het heeft het ws niet kunnen volbrengen. Hoe lang is dat ei nu "over de datum"? En zie en hoor je er niks in? Het is goed dat je het terug hebt gelegd want wie weet komt er toch nog wat uit, het is voor ons ook moeilijk zo te zeggen op afstand natuurlijk. Maar als de ouders er niet meer op broeden is alle hoop natuurlijk vervlogen en de kans op een jong ook... :-\
Maar geef de moed niet op en probeer het over een poosje nog een keer, er was immers al verbetering in hun broedgedrag. Misschien de volgende keer een luchtbevochtiger erbij zetten?
Maar dan zou ik toch nog wel even in dat eitje kijken hoe het eruit ziet, eventueel kan je dan een foto naar mij, Lique, Karin enz. doormailen want dan kunnen wij misschien zien wat er aan de hand was.
Sterkte ermee.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

carco

27 februari 2005, 17:40:11 #5 Last Edit: 27 februari 2005, 17:42:13 by carco
Hoi
Ik heb Harry en Charlie na een poosje te hebben gevlogen weer teruggezet in de kooi.
En wat denk je.... ze zitten er allebei weer op :-\.
Gisteren was het precies 3 weken geleden dat het eerste ei was gelegd en ik geef ze anders de kans maar tot vrijdag  ( het laatste ei was op woensdag 3 weken geleden gelegd.)
Ze zijn er nu wel een poos uitgeweest, maar we zien het wel weer.
En nee.. ik hoor niets en zie niets bewegen.
Ik zal dan inderdaad maar een foto ervan maken als het nodig is en naar jullie per mail verzenden.
Bedankt.

Paul

Hoi Caroline,

Als een ei bevrucht is en ver bebroed zie je niet altijd bewegen ik zie ook wel eens een dag geen beweging maar de andere dag beweegt het dan ineens weer.
Maar dat donkere aan de buitenkant van het ei lijkt me dat het ei bedorven is.
Als ze bijna uitkomen worden ze ook wel donker maar kijk je dan met een lampje dan zie je dat het donkerrood is en de schil van het ei word dan nooit zo zwart als op de foto :-(
De meest logische verklaring lijkt me toch te doge lucht en een bakje water op de kachel zal ook niet veel helpen je moet echt heel wat water in de lucht krijgen om het vochtiger te laten worden.
Ik verstook zelf 10 liter water per dag en nog zit ik vaak maar rond de 40% omdat het een grote ruimte is.
Laat ze in elk geval tot vrijdag liggen en als je dan met een lampje nog niks ziet bewegen dan kan je er wel vanuit gaan dat het helaas niet goed gegaan is :-(

Groetjes, Paul

margreet

hallo Caroline,

Wat jammer dat het zo vervelend loopt, laat in ieder geval de laatste eitjes liggen, je weet  het maar nooit. Je ziet het bij mij. Ik begrijp hoe je je voelt .

groetjes Margreet

caroliendewit

Hoi Caroline,

Jeetje meid, zit je zo in spanning en de stress of het nu (eindelijk) weer eens een keer goed zal gaan, krijg je er nog meer stress bij omdat het misschien toch niet goed is gegaan  :(.
Ik hoop voor je dat het alsnog goed gaat komen.
Succes!!!

Groetjes Carolien

carco

27 februari 2005, 22:28:15 #9 Last Edit: 27 februari 2005, 23:00:28 by carco
Hoi
Oké, bedankt allemaal.
Ik zal inderdaad de eitjes nog even laten liggen, en mocht het nodig zijn neem ik nog wel contact op later hoe ik dat evt. moet doen met bevochtigen.
Ach gossie: ze zijn weer aan het paren!!
Ik vind dit zielig hoor! :(

carco

Hoi

Ik heb me een beetje verteld geloof ik.
Het laatste eitje is vrijdag pas gelegd en niet zoals ik eerder had vermeld woensdag: dus als ze het zolang volhouden laat ik de eitjes maar tot het weekend liggen.
Ik heb een hygrometer gekocht en de luchtvochtigheid staat op 41%.
Dit is toch niet extreem laag of toch wel?Ik heb geen idee wat de normale waarde moet zijn namelijk
Kan het toch hierdoor komen dat het steeds mis gaat?
Ergens hoop ik van wel, dan weet ik tenminste wat de oorzaak is en kan ik er misschien aan doen.

margreet

hallo caroline,

Bij mij is de vochtigheidsgraad ook te laag, die ligt omstreeks de 35, het moet dacht ik zo tussen de 50 en 60 liggen. Ook ik dacht dat dat het probleem was maar toch zijn er eitjes uitgekomen, Dat het niet optimaal is zeker maar er kunnen ook andere oorzaken meespelen, en probeer dat maar eens uit te vinden, dat zal niet mee vallen.

groetjes Margreet

ep

Hoi carolien.
Zijn de andere eitjes niet zwart geworden?
petra

Paul

Hoi Caroline,

De beste luchtvochtigheid tijdens het broeden ligt tussen de 60 en 70% maar als ik dat hier probeer te berijken loopt het water langs de muren  ;D
Met de vochtigheid bij jou zou er toch wel wat uit moeten komen want in mijn eerste nestje lag de vochtigheid op 23 % ongeveer en toch is er een jong uitgekomen.
Voor mensen is tussen de 40 en 50% in elk geval een gezonde vochtigheid dat geeft die ene van mij aan dan staat er confort op het display.
Nou zegt die vochtigheid ook niet alles want het is een relatieve luchtvochtigheid en ook al lijkt de lucht dan heel droog dan is het toch vochtig genoeg want het is ook temperatuur afhankelijk.
Maar het zou zeker kunnen helpen met een luchtbevochtiger ik zou dat zeker gaan proberen.

Groetjes, Paul

boezempje

Hoi Caroline,

jeetje meis wat sneu.
maar meschien komt er nog wat je weet maar nooit,'
bij mijn wordt er niet gebroed op de eitjes van de geelwang en je kan er inderdaadt enorm van balen,en het ergste is dat de valkjes zooooo zijn best doen ervoor,
ik hoop en zal duimen voor je meis,

essie