10 mei 2025, 17:14:24

Uitgevlogen

Gestart door unicorne, 19 februari 2005, 13:54:33

« vorige - volgende »

unicorne

19 februari 2005, 13:54:33 Last Edit: 20 februari 2005, 03:38:26 by unicorne
Ukkie is net uit het nestblok gekomen. Hij zat al een week of anderhalf zo met zijn halve lijf door het gat van het broedblok. Hij zit nu op de grond en heb hem daar water en voer neergezet. Geen idee of dat goed is maar dat hoor ik dan wel. Word ie nu nog gewoon door de ouders gevoerd ook (de pa tenminste want moeders heeft het te druk met haar eitjes)?
Wat me ook opvalt is dat zijn lijf kalig blijft. Maar ik heb hier en daar gelezen dat de ouders plukken. Ik heb alleen geen spoor van bloed gezien of iets dergelijks.

Maar goed, mijn vraag is hoe nu verder? Moet ik nog extra dingen doen of juist niet? Moet hij af en toe terug in het nestblok?
Alvast maar weer bedankt!
Groetjes Uni

Riny

Hallo Unicorne
Als je jonkie is uit gevlogen wordt hij gewoon door de ouders
verder gevoerd.
Hij zal niet meer terug gaan in het blok,maar dat is ook niet nodig.
Je hoeft verder niets extra's te doen.
Over een tijdje gaan de ouders steeds minder voeren ,zodat het jonkie zelfstandig wordt.
Groetjes Riny :D :D :D

unicorne

Dank je wel voor je reactie. Ik ga gewoon lekker niks doen voorlopig en afwachten tot hij zelf gaat eten. Hoop dat dat goed gaat met die rare ondersnavel van hem. Al denk ik dat dat wel goed gaat. Hij was vanmorgen al met een stukje trosgierst aan de sleep wat hij op de bodem had gevonden.
Ik heb vanavond Janneke betrapt op lelijk doen tegen Ukkie. Denk dat zij toch degene is die hem geplukt heeft. Maar even aanzien. Ik heb voor Ukkie al een nieuw huis gevonden als hij zelf kan eten. Dus dat is al prettig.

Janneke heeft inmiddels totaal weer 8(!) eieren geproduceerd. Vervelend dat ik er niks mee heb kunnen doen want ik mocht amper in het broedhok.  Anders had ik ze vervangen door nepeitjes. Ik heb ze klaarliggen. Maar even afwachten wat hiermee gaat gebeuren. Anders krijgen ze nooit rust lijkt me.
Groetjes Uni

Paul

Hoi Unicorn,

Hoed alleen even in de gaten dat de ouders het jong wel voeren en niet alleen blijven broeden.
Normaal doen ze dat gewoon ook als een jong al zelf eet word het nog een hele tijd bijgevoerd door de ouders.
Trosgierst eten ze als eerste dus het is al een goed teken dat hij daarmee aan het slepen is.
Water en voer geven is heel goed want hij moet dat leren eten dus hij moet dat zeker tot zijn beschikking hebben.

Groetjes, Paul

unicorne

Hoi Paul
Nou, Jip voert Ukkie dus dat gaat eigenlijk wel goed. Heb een schoteltje met voer op de grond gezet en een bakje water. Een bakje voer werd onmiddelijk omgegooid hihi. Ukkie zit veel op de stokken en gaat op onderzoek uit in de kooi. Ukkie word trouwens ook door pa geplukt zag ik.. humpf.. Verder gaat het eigenlijk heel goed..
Gr. Uni

Paul

21 februari 2005, 03:12:22 #5 Last Edit: 21 februari 2005, 03:44:52 by Paul
Hoi Uni,

Als het voer op de bodem ligt pakken ze het ook vanzelf wel dat maakt niet zoveel uit als het omgegooid is.
In elk geval fijn dat er gevoerd word alleen jammer van het plukken.
Maar als het niet te erg is zou ik ze gewoon bij elkaar laten de veertjes komen vanzelf wel terug.

Groetjes, Paul

unicorne

Hoi Paul,

Ja, ik laat Ukkie er wel bij. Het plukken doen ze niet aan de staart- en vleugelveren dus het ziet er wel een beetje raar uit allemaal. En zolang hij nog regelmatig gevoerd word dan lijkt me dat ook een stuk beter voor even. Ik ben wel blij dat Ukkie toch probeert te eten ondanks zijn gehandicapte snavel. Nu is duidelijk te zien dat de snavel aan 1 kant verder zit dan aan de andere kant.. de aanzet zit verder zeg maar dus hij is breder aan 1 kant. Ik heb hem vanmorgen aan het trosgierst zien knabbelen. Maar ik blijf t toch in de gaten houden.

Groetjes Uni