4 mei 2025, 20:49:05

Voeding NutriBirdG14

Gestart door jos, 16 februari 2005, 01:57:39

« vorige - volgende »

jos

16 februari 2005, 01:57:39 Last Edit: 16 februari 2005, 01:58:07 by jos
Hallo mensen,
Ik heb al eerder geschreven over mijn valkje, die niet meer kon vliegen. Nu zijn we een jaar verder en idd. ze vliegt nog steeds niet. ben vandaag naar een hele goeie da gegaan, die heeft een röntgenfoto gemaakt. Wat ik al vermoedde is waarheid geworden: botje gebroken in vleugel en verkeerd hersteld. Operatie gaat zo 250 tot 300 euro kosten.  Maar de da maakte me duidelijk dat een valkje ook heel gelukkig kon zijn zonder te vliegen. Goed daar doen we het dan mee.
We kregen het ook over voeding. Hij vond dat de valk slecht in zijn veren zat (is in de rui!) en en klakgebrek had. Hij raadde mij ten sterkste aan NutriBird G14 te gaan gebruiken. Alleen dan zou ze er weer prima bij komen zitten. Mijn vraag aan jullie: kennen jullie dit voedsel en of het idd zo goed als er gezegd wordt??
Normaal krijgt ze voer van de Boerenbond, aangevuld met Gistocal en natuurlijk trosgierst.
Graag een reactie van jullie. Bedankt!
Jos

Paul

16 februari 2005, 08:03:38 #1 Last Edit: 16 februari 2005, 08:05:57 by Paul
Hoi Jos,

Die Nutribird Pellets ken ik want ik heb ze zelf ook en af en toe geef ik ze er wat bij het voer maar niet als hoofdvoedsel.
Het beste is beide te geven dus een klein beetje voer en dat aanvullen met die Nutribird G14 omdat anders de spiermaag van de vogel lui kan worden omdat hij geen zaadjes meer hoeft te verteren.
Je valkje zal het eerst wel moeten leren eten want soms zijn ze erg kieskeurig en verhongeren ze zowat.
Maar gewoon zaad en de nodige aanvullingen kunnen ook prima gaan hoor ik heb een valkje gehad wat ruim 28 jaar is geworden en die heeft nooit pellets gehad.
Geef je ook maagkiezel en vogelgrit aan je valkje?
EN zelf heb ik dan ook nof Sepia en een mineraalblok in de kooi dat is misschien dubbelop maar ze hebben er wel altijd lol mee en pikken er graag in.
Ook kan een kalkblok helpen de snavel in conditie te houden anders zonder knaagmateriaal kan hij te lang worden.
Ik vind 250 a 300 euro nogal veel voor een vleugeloperatie hoor.
Het is in elk geval de vraag waar je je valkje het meeste plezier mee doet dit onderwerp is al eens eerder aan de orde geweest en een hele goeie vogelarts kon niet eens garanderen dat de verkeerd gegroeide breuk na de operatie helemaal goed zou komen.
Je zou ook een keer bij dr Feld kunnen langsgaan die is zeker een stuk goedkopen dan die 250 euro dat weet ik bijna zeker.
En die geeft je ook echt goed advies of het haalbaar is of dat je het beter niet kan doen.
Ik zou zelf zeggen als je valkje het naar zijn zin heeft gewoon zo laten want een operatie is ook niet altijd zo fijn voor ze hoor.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Pelletvoeding zoals Nutribird is momenteel idd het beste wat je aan de vogel kunt geven. Zaadvoeding mist een aantal belangrijke voedingsstoffen. Door het geven van pellets krijgen ze alle benodigde voedingsstoffen binnen. Veel problemen ontstaan door voedingssgebreken.

Wat Paul zegt, meng er wat zaden doorheen ter afwisseling en stimulatie spiermaag. De fabrikant geeft vaak goed aan hoe je een vogel kunt overwennen op pelletvoeding.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

tommy

Hoi

Ik geef al 6 jaar het voer van de welkoop/boerenbond.
En heb nog niet ontdekt dat me vogels er slecht uit zien.
Op een paar sloebers na.
Ik geef daarnaast wel veel groenten elke dag. Witlof, paprika, andijvie, appel,......
Misschien is dat een optie voor jou ook.

Ik vind dat een vogel moet kunnen vliegen.
Maar als je vogel lekker bezig is op de grond en daar geen problemen mee heeft zou ik het zo laten.

Wat je kan doen is een second opinie vragen bij een andere arts.
Ik weet niet waar je eerst bent geweest, maar dr Feld in amersfoort vind ik een redelijke arts.
Hij is echt niet duur en verteld eerlijk hoe of wat.

Als het lukt zou ik de rontge foto meenemen naar hem.
Je hebt daar recht op.

Laat even weten hoe het afloopt.

Grt Annemieke

Riny

Hallo allemaal
Ik sluit me helemaal aan bij Annemieke.Ik haal mijn voer ook bij de boerenbond.
Mijn vogels krijgen wel dagelijks groenten,fruit eten ze niet.Wel vul ik mijn voer aan met vitaminen en gistocal.
Ook geef ik kiemvoer.
Ik kweek mijn eigen onkruid voor de vogels en kruiden.
Ze doen het er geweldig goed op.
Groetjes Riny :D :D :D

Lique

Hoi Jos,

Wat ontzettend jammer, dat je valkje nog steeds niet kan vliegen. Alleen zonder te vliegen kunnen ze ook erg gelukkig zijn.
Zo heb ik hier Loky. Zij had ee ngebroken vleugel met een grote open rottende wond. Feld heeft een gedeelte van haar vleugel geamputeerd en het gaat nu goed met haar. Ze is heel gelukkig, alleen omdat ze niet kan vliegen is ze verschrikkelijk onzeker.

Je kan altijd meerdere vogelartsen bellen, om te vragen wat de operatie incl. alles zal gaan kosten. ik denk zelf dat Dr. Feld één van de goedkoopsten zal zijn, die dit erg vakkundig doet.

Ik geef mijn valken een combinatie van zaden en pellets. Ze zijn erg mooi op gewicht, en zien er erg mooi uit. De pellets vinden ze hier erg lekker, het is meer een snoepje voor ze.

groetjes lique

jos

hallo mensen,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Het lijkt me nu duidelijk dat het voer (NuteriBird) op zich goed is, maar dat het zonder dat speciale (en dure) voer ook goed moet gaan. Een collega van mij kweekt ook valkparkieten en gebruikt deze voeding ook niet. Ik geef mijn valk ook vaak groente en fruit maar ze vindt er niet veel aan. Alleen een stukje appel vindt ze leuk (áls het nog vers is, dus een beetje fris-vochtig) en hetzelfde geldt voor de groente. Aardappel is ze echter wel gek op en een stukje brood (liefst met pindakaas!) gaat er wel in. Van een sinaasappel eet ze alleen de witte vliesjes van de buitenkant.
Maar goed, alle beestjes hebben hun eigen voorkeuren.
Van het nieuwe voer heeft ze nog niks gepakt, maar ze kan nu nog zelf kiezen, dus kiest ze voor lekker zaad!
Ik heb trouwens een röntgenfoto laten maken waarop haar misgroeide breuk te zien is.
Uiteraard hangt er sepia en en vitamine-bolletje in de kooi en doe ik dus gistocal door het voeren.
Ik zal ook nog wat grit erbij doen , maar dat heb ik wel eerder gedaan en daar deed ze weinig mee.
Zal volgende keer proberen de röntgenfoto mee te sturen. Misschien kan ik die ook naar de bekende da sturen voor een second opinion.
Groeten en nog een pretiig weekend allen!
Jos
Prettig weekend en tot mails maar weer!

tommy

hoi Jos,

Het is een goed idee om dr Feld eens te bellen.
Misschien wil hij die foto inderdaad wel een keer zien.
Ik zou gewoon bellen. Het kost alleen de tikken van je telefoon.
Hij rekend geen geld voor telefonische konsulten zoals andere arten dat wel eens doen.

Naar welke arts ben je geweest voor de foto.

Grt Annemieke