20 juli 2025, 23:05:22

De vogeltjes van Valerie. FOTO'S

Gestart door Valerie, 18 februari 2005, 17:12:37

« vorige - volgende »

Riny

Hoy Valerie
Nu maar hopen dat het allemaal goed aanslaat.
Dan komt er eindelijk een end aan al die stress.
Je krijgt trouwens de groetjes terug van Ivy.
Ze ziet veel nieuwe dingen en is goed geinstalleerd ,maar ze is toch blij dat er een week van de 2 maanden om is.
Groetjes Riny :D :D :D

Valerie

Hier even foto van nieuw en oud vervoerskooitje.
Het nieuwe was 8.95 € bij de welkoop, wel goedkoop plastik en niet zo stevig als de bekende.

En een foto van de vogels hoe ze er nu zo moe bijzitten.

Even kort over het kortwieken wat Feld zei. Hij vroeg nl. wie Ricky laatst gekortwiekt had (Lique, maar heb hem dat niet vertelt). Het is de bedoelen dat je toch volledig kortwiekt als hij echt niet meer mag vliegen voor een tijdje. En toch aan 1 kant. Anders probeerd hij zwaar moeite te doen en na heeeeeel veel inspanning (mss ook uitputting) zal hij toch vliegen en zeker na trainen met die vleugels ook al is het volledig geknipt. En hij zal niet van de zitstok vallen, hij went eraan dat hij minder evenwicht heeft. Ik hoef me volgens Feld geen zorgen te maken. ;)
Groetjes,

Valerie

Lique

12 april 2005, 20:33:39 #212 Last Edit: 12 april 2005, 20:40:11 by Lique
Hoi Valerie,

Ik vind dat maar onzin hoor.
Ik heb nog nooit klachten gehoord, en ik knip al jaren op deze manier. Zo staat het trouwens ook in boeken, en websites vermeldt en ik ben lang niet de enige die zo knipt.
Een vogel behoort te vliegen, en hoeft niet naar beneden te duikelen.
Sommigen weten dat Loky haar vleugel voor een gedeelte geamputeerd is. Dat heeft Feld gedaan. Alleen heeft hij nooit gezegd dat haar andere vleugel ook geknipt moest worden. Daar kwamen we bij een andere DA achter. Een vogel moet in evenwicht zijn, anders vliegen ze alleen maar rondjes.

Sanna heeft een valkje ,die door Feld geknipt is. Het arme schaap kon niet recht vliegen, omdat hij maar aan 1 kant geknipt was. En het was zo kort, echt zielig.
Dat is nog niet eens zo heel erg, maar het kan problemen opleveren tijdens de rui.
Hier een foto van de vleugelpennen, van het valkje wat te kort geknipt is:

Ik denk niet dat hij op dit moment moet gaan oordelen wat goed of fout is maar hij moet eens in de praktijk kijken wat fijn is.
Mensen die een valk gewiekt willen hebben, is niet omdat ze niet mogen vliegen, maar zodat ze hun valkje sneller te pakken krijgen (anders kunnen ze beter een hamster ofzo kopen, want iedereen weet dat een vogel hoort te vliegen).

Dit was bij jou ook het geval valerie, anders kon het natuurlijk nog korter. Jij wilde dat Ricky de eerst komende tijd makkelijker te pakken was, zodat je geen uren achter hem aan hoefde te vangen. Naar jouw wens is hij ook geknipt.

Op deze manier, alleen zijn de veren iets langer gelaten.

Ik zal deze discussie zeker nog met Feld gaan voeren...

groetjes Lique

Anita1

ik knip eigenlijk nooit mijn valkjes.alleen als er echt gevaar is.
maar ik vind het zo zielig als ze geknipt zijn.zeker aan 1 kant,want dan kukelen ze zoo erg.
ik knip altijd aan 2 kanten dan.en niet te kort.dan kunnen ze zeker nog ver komen,en nietin rondjes idd.
zo vind ik het jammer dat ricky geknipt is.want ricky is niet tam,maar kan nu ook niet meer vliegen.en valko idem.
ik denk als je vogels neemt,dat je ook weet dat ze vliegen moeten en zeker kunnen.
knuf anita

Valerie

Ik stond er ook van versteld, Lique. Vind het voor Ricky ook best zielig. Toen jij hem geknipt had, is hij een heel stuk tammer geworden. Dat ik Ricky makkelijker in zijn kooi kreeg en dat hij een zaadje uit mijn hand kwam halen, is door jouw. Jij had het volgens mij goed gedaan. Enkel waren nu een aantal veertjes weer aangegroeid en na het jagen van vandaag ben ik bang dat ik Ricky zijn vertrouwen kwijt ben. Daarom vroeg ik Feld hem te kortwieken. Zodat ik zijn vertrouwen weer kan winnen. Ricky moet trouwens toch in de rui, want dat is al een hele poos geleden. Ik weet niet meer wanneer Lique hem gekortwiekt heeft, maar sedertdien zijn nog niet alle veren terug. 2 of 3 misschien aan elke kant en een hele boel waren nog erg kort.
Om even terug op dat heel kort wieken gaan, heeft een vogel dan moeilijkheden met die veer los te laten? Ik hoop het niet. Maar ik hoop dat dit nu de laatste keer mag zijn, dat ik nu zijn vertrouwen weer kan winnen en ik niet meer hoef te vangen zoals vandaag. Ik vond dat niet leuk. :( Mijn hart deed er pijn van.
Ik hoop ook dat Valko snel volledig in de rui gaat en al zijn vleugelveren terugkrijgt. Eentje is er weer volledig aangegroeid. Valko is tam genoeg en ik ben niet van plan ooit nog te kortwieken bij hem.
Ik heb nu het licht uit bij hen en laat hen verder met rust. Ze hebben nu ook alle rust nodig. Wel ga ik in de gaten houden of Ricky geen problemen krijgt met evenwicht. Dat hij enkel rondjes kan vliegen maakt niet zo erg veel uit hier in de woonkamer, maar dit wil ik niet voor altijd, want vind ik niet leuk. Ricky is een leuke vogel en kan heel mooi vliegen.
Ga zeker maar een diskussie aan tegen Feld, want ik had ook mijn twijfels, maar omdat hij zei dat het zo moest...  :-\
Hoe weet hij op het zicht dat Ricky niks met de nieren heeft? Hij heeft ook niet gezegd of het besmettelijk is of niet. En ze weten dat ik beide kooien naast elkaar heb staan.
Hij heeft enkel gevoeld aan Valko en Daffy en dan gezegd dat het de nieren was. Bij Ricky heeft hij niet gevoeld en niet geluisterd met de stetoscoop. Was hij bang dat ie zou bijten? Ik zei hem net dat hij een handschoen nodig had, want dat Ricky doorbijt en hij keek even van  :o.  ;D Verder wel een hele vriendelijke DA.
Ik weet nu ondertussen ook dat ik dringend nieuwe zitstokken moet halen voor Ricky, anders gaan de nagels blijven groeien.
Groetjes,

Valerie

Anita1

hoe is het nu met de vogels?
merk je al wat?
gr anita

Valerie

Ben momenteel op het werk. Ik kan vanavond pas kijken of ik iets merk. Heb momenteel kranten op de bodem liggen, kan ik het beste de ontlasting bekijken. A4 op houtsnippers blijft niet zo mooi liggen.

Valerie

De ontlasting ziet er al veel beter uit. Ik zie weer donkergroene ontlasting liggen en wat lichtgroene. Geen waterige meer. Morgenvroeg bellen voor de uitslag van Ricky. Ricky mankt wel op het stokje. Even navragen. Komt dit door evenwicht, maar 1 vleugel geknipt? Ik vind het zielig.  :'(
Maar hij pakt alweer een zaadje uit m'n hand, terwijl ie verder nog erg bang is. Hij moet weer helemaal bekomen. Was gisterenavond bang, twijfelde nog om een lampje aan te laten voor Ricky, maar het is gelukkig goedgekomen. Mss dat ik hem eerdaags uit zijn kooitje laat. Dan zet ik de kooi eerst op de grond, kan ie niet hoog vallen. Arm beesje.

Rianne

Gelukkig  maar dat het weer wat beter gaat. Ik zou het nog even aankijken met Ricky... is er geen dierenarts in de buurt die zijn andere vleugel kan kortwieken?

Lin

He Valerie

Nou gelukkig dat de ontlasting al beter is. Dat is al een vooruitgang. Nou ik hoop dat het goed blijft gaan met Daffy en Valko. Maar je kan niet meer doen dan je best. succes!

Groeten Linda

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Valerie

Hoi,

Zijn andere vleugel kortwieken is nu geen optie. Ricky heeft al te veel stress gehad gisteren, EN nagels EN vleugel knippen. Nee, hij zal het een poosje moeten wennen zo. Tenzij ik merk dat het echt niet gaat. Als het manken echt daardoor komt, dan moet die andere vleugel ook, maar ik vind het wel erg kort.  :-\
We zien wel.

Valerie

Nog even een leuke foto van Peppie. :)

Inger m

Hoi Valerie,
Hoe gaat het nu met je vogels?
Wat kwam er uit het ontlastingonderzoek? Vaag dat hij dat op zicht heeft bepaald...Ik neem aan dat hij ook kweekjes heeft gemaakt? Baytril is een breedspectrum en goed werkend antibioticum, dus gemakkelijk om voor te schrijven.

Hoi Lique,
Wat betreft kortwieken moet dit idd gewoon aan twee kanten worden gedaan bij papegaai-achtigen en parkieten. Dat Feld het nog steeds aan één kant doet, lijkt mij wat ouderwets. Ikzelf heb dit kortwieken aan beide kanten uitgelegd gekregen door verschillende mensen die met papegaaien werken. Onlangs heeft er ook een heel artikel over ingestaan in de Coco (een nieuw blad over papegaaien). Het kortwieken aan beide zijden is niet bedoeld om het gehele vliegen onmogelijk te maken, maar om te voorkomen dat de vogel vaart en hoogte kan maken. Een gekortwiekte vogel kan dus nog zeer beperkt vliegen. Een vogel die aan één zijde is gekortwiekt is uit evenwicht en zal daardoor sneller kunnen vallen. Parkieten kunnen immers overal opklimmen. Dat maakt deze wijze dus riskant.
Kippen en eenden worden vaak aan één zijde gekortwiekt en zie je in een snelle vlucht over het land soms duikelen (eenden). Maar deze vogels worden vaak in omheinde, maar open ruimtes gehouden, waarbij het van belang is dat ze er niet uit kunnen komen bv. met behulp van een windvlaag. En kippen en eenden klimmen in het algemeen niet (uitzonderingen daargelaten).
Veel succes met je discussie, Lique!

Sterkte met je vogels, Valerie!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

~Natas~

Hoi Val,

Gelukkig gaat het weer beter met je schatjes  :-*
En ziet de ontlasting er weer beter uit.
Maar ik vind het wel erg zielig voor Ricky hoor, wat zal hij gestrest geweest zijn en inderdaad zijn nagels knippen en aan 1 kant worden geknipt.
Hopelijk komt hij dit snel te boven en kan hij het je vergeven.

Veel sterkte met je kuur verder en ik duim voor je.
Geef ze maar een kroel van me.

kus Natas

bobbie

Hoi Valerie,

Net je hele verhaal zitten lezen over de afgelopen dagen. Allemensen, wat zal jij je rot gevoeld hebben zeg.

Ik hoop dat alles weer snel in rust hersteld. Geef ze allemaal maar een knuffel van me en voor Ricky een lekker nootje.

groetjes, Nel :)