17 mei 2025, 23:46:35

Ineens een kale kop...

Gestart door Margit, 17 februari 2005, 22:26:43

« vorige - volgende »

Margit

:( Mijn valkparkiet Teuntje (een pop van ca. 4,5 jaar oud) heeft in twee dagen tijd een kale kop gekregen. Ik heb het vermoeden dat valkparkiet Tinus (een man van ca. 1 jaar) dat bij Teuntje doet, want gisteren zag ik dat gebeuren. Mijn vraag is nu: waarom doet Tinus dit? Even de situatie: mijn valkparkieten zitten samen met 3 grasparkieten en 1 Engelse parkiet in een buitenvolière. Mijn man suggereerde dat het zou kunnen zijn dat de man graag de pop wil treden. Wat is jullie idee? Hartelijk dank.

Karin

Ja, het mannetje is een beetje hitsig  ;D Hij wil graag paren, kriebelt bij haar in de nek en trek er dan veertjes uit.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Margit,

Ik heb dat helaas ook bij een paar koppeltjes hier dat een van de partners de ander plukt.
Bij 1 koppel is het zelfs de pop die de man plukt dus andersom kan ook.
Je hebt kans dat als ze minder broeds zijn het plukken ook weer vanzelf ophoud.
Verder is er helaas weinig aan te doen.
Je zou hoogstens de pop elke dag in kunnen spuiten met anti pikspray.
Groetjes, Paul

tommy

hoi paul

Waar koop ik anti pik spray.

Ik heb namelijk zelf ook het zelfde probleem.
Mijn man pikt niet alleen zijn pop maar ook zich zelf kaal op de borst.

Had er nog nooit van gehoord die anti pik spray.

grt Annemieke

Paul

18 februari 2005, 15:02:39 #4 Last Edit: 18 februari 2005, 15:03:13 by Paul
Hoi Annemiek,

Het heet peppick spray en het is van Beaphar die ik gebruikte.
Ik heb het gewoon in een dierenwinkel gekocht.

Beaphar Papick Spray  is een ideaal hulpmiddel bij papegaaien en parkietachtigen die het verenpikken of kannibalisme bij "kooigenoten" maar niet kunnen laten. Papick Spray is een volkomen onschadelijk preparaat, het bevat bittere stoffen die bewerkstelligen dat de vogels deze hinderlijke gewoonte afleren.

het haalt natuurlijk niet de reden weg dat ze plukken maar het kan wel helpen dat ze stoppen zolang je ze elke dag even inspuit.

Groetjes, Paul

Ria

Hoi,

Oke, ik heb nu dus twee koppels die het net andersom doen.

Tweety plukt haar Sylvester met als resultaat een hele kale nek die alleen opvalt als hij zich uitrekt oid. Bij dit koppel is het zo dat vaders de daad niet goed doet zodat de eitjes onbevrucht zijn.

Gisteravond de schrik van mijn leven want Bowie heeft geen wangvlek meer aan de ene kant. Het oor is gewoon zichtbaar. Haar man David is de boosdoener. Dit koppel heeft wel bevruchte eitjes maar beide zijn vroegtijdig afgestorven dus waarschijnlijk duurt het David te lang en wil hij weer opnieuw beginnen met een volgend nestje.

Groetjes,
Ria

Paul

Hoi Ria,

Ik heb hier sinds kort een cinnamon geparelde geelwang eerst waren de wangentjes oranje maar die zijn nu weggeplukt dus dan lijkt het net een geelwang  :D
En bij dat koppel worden dus alleen de oranje veertjes geplukt dat is wel heel vreemd.

Groetjes, Paul

Ria

He Paul,

Ik denk dat ze gewoon niet van die felle kleur houden ;-).

Vind het alleen geen gezicht maar ja, het groeit wel weer aan. Ze worden er iig niet minder lief van.

Groetjes,
Ria