4 mei 2025, 00:02:01

Sam is een beetje stout

Gestart door jodelodido, 8 februari 2005, 19:18:04

« vorige - volgende »

jodelodido

8 februari 2005, 19:18:04 Last Edit: 24 februari 2005, 15:21:35 by Paul

Sinds nu ruim anderhalve week hebben mijn vriend en ik een Valkje genaamd Sam van ongeveer een maand of 2 a 3. Sam eet en drinkt goed, hij fluit melodieus, maar over het algemeen krijst hij de boel bij elkaar. zelf heb ik ervaring met grasparkieten die ik ook binnen no-time beiden tam heb gekregen. Met Sam is helaas geen land te bezeilen. Hij heeft een normaal formaat kooi en we willen pas overstappen op een wat groter formaat als hij aan onze handen gewend is. Hij zit door zijn gekrijs regelmatig onder de doek wat hem idd rustiger maakt, maar dat zit mij niet lekker. Ik ben bang dat dat dan een vorm van negatieve aandachttrekkerij wordt. Ze zijn nou eenmaal niet voor een gat te vangen. Ik ben onwijs dol op Sam, maar hij is zooooo onrustig. we praten tegen hem en hij heeft genoeg afleiding. mijn vriend is de hele dag thuis en hij heeft overzicht op de hele kamer. Zodra je je hand in de kooi steekt begint hij als een debiel door de kooi te fladderen en gaat hij lang ijsberen over de grond van de kooi ( wat hij ook wel eens doet als we niet met de handen in de kooi zitten). iets lekkers op je hand heeft geen zin praten ook niet, hij wordt pas rustig als je uit die kooi gaat. Hij heeft me niet gebeten gelukkig, gisteren alleen wel: Sam was ontsnapt en op een gegeven moment moest hij terug in de kooi. ik had hem zachtjes tegen me aan en praatte tegen hem. hij beet me dan wel, maar ik liet daar niets van merken, want ik wilde hem uiteraard niet banger maken. Hij was helemaal van slag. Ik praat nu wel over een "hem"maar dat is nog niet helemaal duidelijk.. wel een grijze kuif, maar geen witte blokjes onder de staart.
Ik weet het een enorm lang verhaal maar wie kan ons en vooral Sam helpen.  :'( Hij is zo enorm gestresst zodra we met hem bezig zijn, er is geen rust in te krijgen. En dat gekrijs?? wie kan ons helpen? Het zou makkelijker en rustiger zijn voor Sam. Heeft iemand tips? :-[
[/b]
Gr.
Davina

Riny

Hallo Davina
Ik kan begrijpen dat je hier niet blij mee bent.
Maar Sam moet wel nog heel erg wennen aan de nieuwe situatie.Het ene vogeltje zit dan stil in een hoekje van de kooi,en Sam doet het op deze manier.
Maar Sam heeft bij zijn vorige baas misschien ook wel andere vogeltjes om zich heen gehad en die moet hij nu ook missen,zou het niet zo kunnen zijn dat hij die roept??
Maar waarom zou je wachten met een tweede?
Ik denk dat Sam rustiger wordt met een ander valkje om zich heen.
Heb je ook speelgoed in zijn kooi??
Veel succes groetjes Riny :D :D :D

Inger m

Hoi Davina,
Mogelijk is je valkparkiet voordat hij bij jullie kwam nog niet zo gewend aan mensen en kost dat wat meer tijd. Bovendien speelt het karakter van de vogel zelf ook mee en is de ene vogel van zichzelf gewoon drukker dan de andere vogel.

Een valkparkiet is van nature een sociale vogel en hoort samen te leven met soortgenoten. Ook al geef je hem nog zoveel aandacht, een soortgenoot die hetzelfde gedrag vertoont en hetzelfde gedrag vertoont kun je nooit vervangen.

De beste afleiding voor een valkparkiet vormt  dus een soortgenoot en in veel gevallen worden ze daar ook rustiger door. Kies ervoor om er een jonge, tamme vogel bij te zetten.

Succes!
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hoy Davina
Ik denk dat het voor Sam een traumatische ervaring is geweest dat hij een paar keer gevangen is.
Daarom is hij bang van handen.Probeer eens om een tijdje doodstil je handen in de kooi te houden,dan merkt hij dat jou handen hem niets doen.
Naderhand kun je proberen of hij trosgierst durfd te pakken uit je handen.Maar je moet er wel heel veel geduld voor hebben om hem over die angst heen te helpen.
Veel succes Riny :D :D :D

jodelodido

Hai Riny,

Inmiddels is Sam ruim een maand bij ons. Hij zoekt al wat meer contact. Als je hem roept zie je hem twijfelen, maakt hij een rondje maar vliegt dan toch terug naar zijn plekje waar hij het liefste zit.
In de kooi is hij ons nog te snel af, af en toe gebruikt hij onze vinger als springplank en rent dan gauw de andere kant op. Iets lekkers moet hij nog steeds niets van hebben. Hij speelt naar harte lust wat erg leuk is om te zien. We zien dat hij ons echt in de maling neemt met het wegrennen en klauteren. zijn kuif staat gewoon rechtop. de stinkerd  ;) Als we hem terug in de kooi willen doen, laat hij zich pas pakken als hij doodmoe is, de weg naar de kooi heeft hij nog niet gevonden.. Bijten doet hij ook niet, maar je merkt dat hij het niet fijn vindt.. Iemand nog tips???

gr.
Davina

jodelodido

Vergeten!!! Ik ben naar de dierenwinkel gegaan om te vragen waar Sam nou werkelijk vandaan kwam, Toen werd mij het een en ander duidelijk.. Hij kwam uit een voliere bij een meisje op school waar hij werd verstoten door de anderen. Bij de dierenwinkel leefde hij weer helemaal op.. Hij kwam weer goed in zijn veren en was van de andere in de kooi de baas. Hij was denk ik erg in de war... Hartstikke zielig natuurlijk. Ik hoorde net 2 sec geleden van mijn vriend dat hij op de rand van de bank ging zitten voor even.. Kan het zijn dat hij troost begint te zoeken?? Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij ons gaat vertrouwen?

Gr.
Davina

Debbie

hoi.....

Ik denk dat je met ontzettend veel tijd en geduld heel ver komt.....
Onze valk hebben wij met de hand opgevoed dus zodoende is hij aan handen gewens geraakt....
Hij is nu handtam en je kan met hem knuffelen en hij zit graag bij je,maar zelfs nu door veel tijd erin te steken merk ik dat de band steeds hechter wordt....
Valkjes kunnen hele leuke vriendjes zijn maar ook hun vriendschap krijg je niet zomaar.....

succes verder...... ;)

jodelodido

nee inderdaad, het zijn gigantische eigenwijzen  ;D
maar ik merk ook wel dat hij steeds meer gaat wennen aan de huisgeluiden en is hij gelukkig nieuwsgierig genoeg om toch stapje voor stapje zijn grenzen te verleggen.
Kan je een valkje die vroeger een traumatische ervaring heeft gehad nog wel goed tam krijgen of houden ze het in hun achterhoofd en blijven ze daardoor altijd achterdochtig en schrikkerig??

Debbie

22 februari 2005, 12:25:09 #8 Last Edit: 22 februari 2005, 12:29:51 by Debbie
Ik denk dat ze het niet zullen vergeten,maar met veel tijd en geduld zul je het vertrouwen steeds meer winnen....
De valk zal de ervaring niet vergeten maar hij zal wel voelen en merken dat hij jou voor de volle 100 procent kan vertrouwen en hij nooit bang voor jou hoeft te zijn.....
Maar juist door die ervaring kost het je waarschijnlijk nog meer tijd en nog meer energie om zijn vertrouwen volledig te kunnen winnen.....

gr

jodelodido

ja.. ik denk ook dat ik er veel tijd aan kwijt ben, maar dat is het minste wat ik voor hem kan doen natuurlijk. De dierenwinkel zei hartstikke droog dat ik hem wel kon INRUILEN  >:( Ik werd best boos, zo makkelijk ben ik niet dat als het niet meteen gaat zoals ik gewend was ik hem kon inruilen voor een ander exemplaar.. Belachelijk.. ik geef hem gewoon een eigen plekje en dan komt het vanzelf wel goed. En wil hij niet tam worden. dan niet...  zolang hij maar blij is..  ;)

Paul

Hoi Davina,

Zo denk ik er ook over hoor.
Hier zijn ze ook niet allemaal tam maar daarom doe ik ze echt niet weg ze blijven gewoon allemaal als ik er eentje neem.
Sam zal best nog wel tammer worden mijn eerste valkje was ook niet tam toen ik hem kreeg en toen wist ik er nog weinig van 14 jaar geleden maar hij is vanzelf tam geworden.
Het beste is lekkere dingetjes geven uit je hand als ze dat eenmaal gaan pakken dan weten ze dat een hand alleen maar goed betekend en zullen steeds sneller bij je komen.

Groetjes, Paul

jodelodido

Hai Paul,

Gisteren is Sam de hele dag los geweest. En hij heeft zich prima vermaakt.. Mijn vriend had het op film gezet..Hij heeft voor het eerst voorzichtig contact gezocht met onze Cocker Spaniel Pup van 9 maanden. Zodra die snuit dichterbij kwam zette hij een paar stapjes terug, maar steeds weer proberen. Ik ben blij dat hij zo nieuwsgierig is. Als we hem weer in de kooi willen hebben krijg ik de indruk dat hij ons flink aan het pesten is, we mogen met onze handen vrij dichtbij komen, maar als je dan denkt dat je hem voorzichtig kan pakken vliegt hij weer op om een paar meter verderop weer te gaan zitten. Het is een deugniet, Ik weet genoeg van vogels, maar mijn eerdere vogels hadden nooit nare dingen meegemaakt, dus ik moest me even aanpassen aan het tempo wat Sam prettig vindt.. We laten hem gewoon het initiatief nemen, en dat blijkt te werken. We merken het vanzelf wel..   ;D  ;)  ;D Rome is ook niet in een dag gebouwd...  :)

jodelodido

hai Paul.

Ik wilde mijn berichten een beetje inperken, maar klopt het dat je alleen berichten van jezelf kan verwijderen??

Alleen daar zie ik een knopje staan "verwijder"..

gr.
Davina

Paul

Hoi Davina,

Berichten op het forum moet je nooit verwijderen omdat anders een bericht niet meer te volgen is.
Je kan inderdaad alleen een bericht van jezelf verwijderen maar doe dat alleen als je wat fout gedaan hebt en het bericht weg moet.
Al je bijvoorbeeld een bericht post met bijvoorbeeld de vraag "wat voor kleur krijgt mijn vakje" en er word op gereageerd met "grijs"dan is het bericht duidelijk maar haal je de vraag weg dan staat alleen het antwoord er nog.
Dus je klikt dan om een verhaaltje te lezen en ziet alleen "grijs"staan en daar is geen touw meer aan vast te knopen :-)
Maar waarom wil je je berichten verwijderen?
Het is niet zo dat op het forum maar 20 berichten mogen zoals laatst in een mailtje stond wat je kreeg.
Dat geld alleen voor de berichtjes in je IM box (een soort mailbox)

Groetjes, Paul

jodelodido

Oh god.. joh..  ;D pffff.. nou ja.. misschien start ik een nieuw forum.. er klopt nu niets meer van  :'(  geen idee van..

In ieder geval bedankt.. Ik spreek jullie gauw weer.

Gr.
Domme Davina  :D