7 mei 2025, 12:16:14

beestje????

Gestart door kiki, 10 maart 2005, 12:12:08

« vorige - volgende »

kiki

Hallo, gister ontdekte ik tijdens het knuffelen met mijn Bakotje dat er een beige achtig beestje op haar liep.Heel klein iets. Heb er meteen nagekeken, maar zie niets zitten. Misschien mankeer ik wat aan mijn ogen, maar wat zal dit kunnen zijn?

Ria

10 maart 2005, 12:33:17 #1 Last Edit: 10 maart 2005, 12:35:30 by Ria
Hallo,

Het zou kunnen dat jou valkparkietje last heeft van vederluis of bloedluis. Wat je het beste kunt doen is je valkje daar tegen behandelen. In de dierenwinkel kun je daar een spray voor kopen, bv birdspray, maar het kan ook bij de dierenarts. Als je het valkje gaat behandelen moet je deze insprayen met de inhoud van de bus. Volg daarbij de aanwijzingen op de verpakking en bescherm de oogjes van je vogelvriendje. Ik zou vervolgens de hele kooi goed schoonmaken en ook insprayen met de birdspray. Met name in de hoekjes en gaatjes, let ook op de inkepingen van de stokjes. Verwijder tijdens deze schoonmaak en inspraybeurt alle etenswaren etc uit de kooi en doe die er later vers weer in. Denk ook aan je mineralenblokje etc dat die ook niet bespoten worden. Laat de spray in de kooi even goed opdrogen. Na een aantal dagen zul je de behandeling moeten herhalen omdat dan de eitjes uit komen en je opnieuw een schare kleine beestjes zult aantreffen. Als je na de eerste inspraybeurt een wit papiertje onder in je kooi legt kun je daar misschien wat beestjes op aantreffen en kun je constateren welke kleine rakkertjes jij in je kooi had.

Zelf heb ik ook last gehad van vederluis en dit was makkelijk te behandelen. Bloedluis is iets gevaarlijker maar ook goed te behandelen.

Groetjes,
Ria

Paul

Ria schreef:
CitaatAls je het valkje gaat behandelen moet je deze insprayen met de inhoud van de bus

Ik zou dat toch niet doen hoor zoals het er staat lijkt het alsof je de hele bus op je valkje leeg moet spuiten maar dat is echt niet nodig ;)

Hoi Kiki,

Wat je ook hebt dat is antiparasiet 25 voor vogels ik dacht dat het van bogena was.
Dat druppel je in de nek en ze zijn overal vanaf en het helpt ook tegen bepaalde soorten wormen.
Zeker als je maar 1 valkje hebt is dat een goeie methode.
Ongedierte is in elk geval goed te behandelen en zeker voor volwassen vogels gelukkig niet snel levensbedreigend gelukkig.
Maar het klinkt toch wel als luis of mijt zoals Ria al zei.

Groetjes, Paul

Ria

Hoi Paul,

Ik neem aan dat ze niet de hele bus leeg gaat spuiten op de vogel.  ;D Maar hoop wel dat het duidelijk genoeg zo is.

Ria

Riny

Hallo allemaal
Ieder broedseizoen haal ik bij de D.A.een zalfje wat helpt tegen bloedluis en verderluis.
Ik gebruik dit preventief bij mijn jonkie's.
Een klein beetje in hun nekje en klaar is Kees.
Jullie vragen je misschien af waarom ik dat doe,maar wij hebben een mega grote voliere(met allemaal aparte hokken 13 in totaal)waar allemaal fazanten en kwartels in zitten.
Mijn valkjes voliere is hier een onderdeel van.
Groetjes Riny :D :D :D