29 april 2024, 03:29:21

Loetje en Obi; wat een stel

Gestart door Sonja, 22 maart 2003, 19:09:12

« vorige - volgende »

Sonja

Hallo!
Wat leuk om een dagboekje bij te kunnen houden over onze valkjes.
We hebben inmiddels 2 valkparkietjes, Loetje (van ca 2,5 jaar) en Obi (ca 4 maanden).  :D
Loetje hebben we 14 november 2002 gekregen van een vriendin, aangezien zij er allergisch voor bleek te zijn.
Eerst hadden we ook nog een kanarie, maar die is helaas op 18 februari overleden.   :'(
Aangezien wij allebei werken, vonden we het toch wel heel sneu voor Loetje dat hij de hele dag alleen zat, dus daarom hebben we besloten er een tweede valkparkiet te nemen en sinds 8 maart hebben we Obi erbij!  ;D
Obi heeft twee weken apart in een kooi gezeten (die tegen de kooi van Loetje aanstond), zodat ze op haar gemak kon wennen aan de nieuwe omgeving, aan ons en aan Loetje.
Vanaf de eerste dag waren de valkjes erg in elkaar geinteresseerd en na een paar dagen begon Obi de deuntjes van Loetje al na te fluiten!  ::)
Afgelopen donderdag heeft ze voor het eerst rondgevlogen door de kamer en dat was wel even moeilijk! Ze vloog overal tegen aan, tegen de muren, tegen de kast... Wel sneu en ook een beetje eng om te zien (en horen!)  :o maar gelukkig ging het allemaal goed.
Eigenlijk was het onze bedoeling om Obi apart te houden totdat ze handtam zou zijn, maar ze leek zo graag bij Loetje te willen zitten, dan we haar vanmorgen overgeplaatst hebben! Eerst heeft ze een hele tijd rondgevlogen door de kamer en we stonden er van versteld hoe goed ze het deed! Ze is nauwelijks nog tegen de muur aangevlogen en landde regelmatig keurig op de gordijnen of op de gordijnrails!  ;)
Loetje vond haar nog steeds even interessant en zat hele verhalen tegen haar te vertellen. Hij ging steeds dichter tegen haar aan zitten en zat op een gegeven moment zelfs aan haar veertjes te "knabbelen". Obi was in het begin een beetje op haar hoede, maar later boog ze haar koppie naar Loetje toe en mocht hij haar op haar koppie krauwen!!  :D
Na het vliegen hebben we ze allebei terug gezet in de grote kooi van Loetje. Dat is nog wel heel erg wennen hoor  :-/ Wil je gaan snoepen van de trosgierst, zit er ineens een andere valkparkiet in de weg! Af en toe "happen" ze een beetje naar elkaar, maar het lijkt erop dat er geen grote ruzie zal komen. Ik denk dat ze elkaars grenzen even aan het zoeken zijn, volgens mij vinden ze elkaar wel grappig.
Wordt vervolgd!!!

Groetjes
Sonja



Paul

Hoi Sonja,
Mooie valkjes heb je en ze zien er heel lief uit :-)
Vraagje, je hebt het over een ze maar Obi is echt een man hoor en loetje ook maar daarom kan het heel goed gaan met elkaar hoor, 2 mannen gaan prima samen.
Ik neem aan dat Obi degene is met de witte kop ?
Een witmasker met een witte kop is namelijk altijd een man en aangezien hij ook de deuntjes nafloot (wat popjes amper doen) kan het niet missen dat het een man is.
Hoop niet dat ik je erg teleurstel.
Belangrijkste is in elk geval dat de valkjes het naar hun zin hebben en zo ziet het er wel naar uit :-)

Groetjes, Paul


Sonja

Hoi Paul

Nou, om heel eerlijk te zeggen, heb ik de foto van de site gehaald. Het is dus niet een foto van mijn eigen valkjes, maar ik sta wel versteld van de gelijkenis. Binnenkort zal ik een foto van ze scannen en op de site zetten, dan kun je de gelijkenis zien!
Obi is niet de valk met de witte kop, maar zoals de achterste (wildkleur) en volgens de dierenwinkel een vrouwtje wat te zien is aan de staart. Maar hoe zit het dan met de jeugdrui, kan de staart dan nog veranderen? Ze (of hij?) fluit inderdaad de melodietjes na (nog niet zo heel goed, maar wel duidelijk hoorbaar dat het dat melodietje van Loetje is).
Loetje lijkt SPREKEND op de voorste, het witmasker. En ik bedoel echt sprekend. Weet je heel zeker dat  een witmasker met een witte kop altijd een mannetje is? Want het geslacht van Loetje was ons altijd een beetje onduidelijk, hij is namelijk verkocht in de dierenwinkel als een vrouwtje ,maar qua gedrag is hij echt meer een mannetje.
Loetje kan een aantal dingen zeggen; He Loetje, goedemorgen Loetje, Remco (is mijn man). Verder heel veel onduidelijk gebrabbel :D. Verder fluit  hij twee liedjes (door elkaar heen vaak) namelijk Happy birthday en Who's afraid of the big bad wolf.
Hij heeft ook een aantal "hobbies". Hij is namelijk verzot op telefoons, hele verhalen houdt hij tegen telefoons en hij begint te gillen zodra de telefoon gaat en hij er niet bij kan. Daarnaast vindt hij schoenen, pantoffels en voeten helemaal het einde, het liefst zit hij op je voet en die moet je dan op en neer bewegen. Dan spreidt hij zijn vleugels helemaal en gaat heel hard zingen! Hij is ook echt een enorme charmeur, vooral als er visite is ;)

Volgende keer weer meer over Loetje en Obi
Groetjes
Sonja

Paul

Hoi Sonja,
Als je valkjes Loetje en Obi op de valkjes op de foto lijken en het zijn een wildkleur en een witmasker zijn het 100 % zeker 2 mannetjes hoor.
De wildkleur lijkt als ie jong is op een vrouwtje maar na de jeugdrui zullen de geel gestreepte staartveren uitvallen en er zullen grijze voor terugkomen.
Het vreemde is dat die soms zelfs na de eerste jeugdrui nog blijven zitten maar ze zullen dan later uitvallen.
De eerste jeugdrui zou namelijk ongeveer met 6 maanden komen maar ik heb twee jonge wildkleur mannen hier en bij de ene is na 10 maanden pas de grijze staart gekomen en de ander is nu 11 maanden en die heeft ook nog steeds zijn gele staartveren.
Van beide weet ik echt zeker dat het mannen zijn hoor, die met die gele staartveren heeft nu zelfs al een nestje met een oudere pop :-) en de eitjes komen nu elk moment uit is de verwachting :-)
Maar zoals bij jouw valkjes is die fel gele kop zeker een man, bij een popje zit er amper geel op het kopje en bij een witmasker is de kop bij een popje bijna helemaal grijs en om zeker te zijn kan je naar de staart kijken, na 2,5 jaar hebben ze zeker de jeugdrui achter de rug.
Bij een witmasker heeft de pop wit gestreepte staartveren er tussen zitten net als bij een wildkleur die geel gestreepte.
Ook fluiten en praaten beide valkjes, ook echt iets wat bijna alleen mannen doen :-)
Maar als je geen jongen wilt hebben is twee mannen eigenlijk nog beter dan 2 poppen, je hebt dan dat gerommel met die onbevruchte eitjes leggen in elk geval niet nu.

Groetjes,  Paul

Sonja

Hoi Paul (en anderen uiteraard)

Ik ben er inderdaad steeds meer van overtuigd dat Loetje en Obi allebei mannetjes zijn. Van Loetje wist ik dat eigenlijk al wel, maar van Obi wordt het steeds duidelijker.
Hij heeft zijn jeugdrui nu achter de rug en heeft inderdaad nauwelijks nog gestreepte staartveren (hier en daar nog een verdwaalde...) en ook zijn koppie is nu zo intens fel gekleurd, dat kan haast niet missen  :D En nu zijn rui over is, begint hij zich toch uit te sloven zeg  :D Heel veel kletsen, fluiten (letterlijk hetzelfde als wat Loetje doet), dat beessie heeft echt energie voor tien!
Ik heb er nog wel een vraagje over, over zijn gedrag.
Eigenlijk al bijna vanaf het begin dat we hem hebben, maar vooral de laatste dagen laat hij gedrag zien, dat volgens mij balts gedrag is. Hij spreidt zijn vleugels wijd en zijn  staartveren als een waaier open, wiebelt heen en weer op zijn stok en maakt hier kleine krijsgeluidjes bij. Dit doet hij volgens mij richting Loetje. Maar Loetje is waarschijnlijk ook een mannetje!
Heeft iemand enig idee wat dit gedrag betekent, waarom hij dit doet?
Ik zal ook een fotootje toevoegen, dit is Obi, een week of twee geleden.
Van Loetje heb ik ook een mooie foto die ik hier ook zal plaatsen, maar die ga ik eerst even scannen.

Groetjes
Sonja

Sonja

Hallo

Zoals beloofd hier ook nog een foto van Loetje.

Groetjes
Sonja

Paul

Hoi Sonja,
Bijna zeker dat het beide mannetjes zijn, die witmasker heeft een veel te witte kop voor een popje en de wildkleur eigenlijk net zo :-)
Ze zijn wel heel erg mooi geworden nu zeg :-)
Als je twee valkjes van het zelfde geslacht zijn kunnen die zich ook als een paartje gaan gedragen.
Het kan dus best zijn dat ie het andere mannetje aan het versieren is :-)
Maar dit is normaal gedrag hoor daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Groetjes,  Paul

bramvangemert

hallo sonja.
leuk verhaaltje ik zie het pas op 18 juli 2003.
ik hoop dat je een mailtje naar me stuurt over hoe het bij jou thuis gaat.
doei groetjes Bram van Gemert :(

Speedy

Hoi Sonja,

Ik lees nu ook pas je verhaal.
Hoe gaat het nu met Loetje en Obi?

Groetjes,
Trudie