28 april 2024, 21:37:42

Nestje van Peppie en Kokkie

Gestart door Paul, 5 februari 2005, 07:47:54

« vorige - volgende »

Paul

5 februari 2005, 07:47:54 Last Edit: 5 februari 2005, 08:16:53 by Paul
Hallo allemaal,

Peppie en Kokkie hebben momenteel ook weer een kleintje, ik was nog niet begonnen met foto's neer te zetten maar ik zal alles vanaf het begin van het nestje hier ook even beschrijven.

Peppie is het mannetje en een bonte valkparkiet en Kokkie is een lutino popje.
Ze wilde heel graag mijn nieuwe zelfgemaakte broedblok uitproberen dus ze mochten dat samen gaan proberen.
Zo te zien beviel het ze wel wat er zijn totaal vier eitjes gelegd :-)
Ze zijn gaan broeden op 15 januari toen is het eerste eitje gelegd.
Hier even wat foto's van toen alle vier de eitjes er waren.






Het popje is in de nek behoorlijk kaal geplukt door het mannetje maar ze zijn dolverliefd op elkaar het is een heel hecht koppel dus om ze uit elkaar te halen is ook zielig.
Hopenlijk word dat ooit een keer wat minder en krijgt ze weer een mooi nekje.

Op 27 januarie zag het eerste eitje er al behoorlijk ver uit en er was goed beweging te zien van binnen.


Op 1 januari begon het eerste eitje al lekker te piepen en het uitbreken begon.
In de nacht van 2 op 3 februari om 2 uur in de nacht is het eerste jong geboren :-)
Het woog meteen na de geboorte al 5 gram dus het is een redelijk zware baby :-)


Je ziet zelfs nog een stukje van het vlies van het ei op het jong zitten.


Nog geen kwartier later werd het jong al gevoerd door de ouders toen ik klaar was met de foto's maken.
Dus de ouders zorgen er meteen heel erg goed voor.
Het popje zit steeds te broeden en vader voert regelmatig het jong en de moeder af en toe die is nog te druk met het broeden.
Helaas is het tweede ei mislukt, waarom weet ik niet maar het werd elke dag geler van kleur en je ziet geen beweging meer.
Dus het is afwachten op het derde eitje wanneer dat uitkomt.
Op dag twee gaat het nog steeds prima met het jong en het is al 8 gram geworden dus het neemt goed toe in gewicht.
Hier zie je de trotse moeder bij het kleintje zitten.


En hier de kleine op mijn hand je ziet dat de krop al prima gevuld is voor een jong wat 24 uur oud is:-)


We zijn nu aangekomen bij vandaag.
Toen ik het jong net woog was het 11 gram.
Het is de derde dag maar het is nu ongeveer 50 uur oud.
Ik kon eindelijk zonder dat de ouder in paniek raakte even het voeren van een jong op de foto zetten.
De ouders zijn een stuk rustiger geworden nadat het eerste jong is geboren.


Hier het jong bij de andere eitjes waarvan er nog 2 uit gaan komen.


Ook moest hij natuurlijk even op mijn hand op de foto dan is het toch wat duidelijker te zien.
Hij houd zijn kopje al aardig omhoog en je ziet al een aardig kropje verschijnen dus dat gaat best wel lekker met hem/haar.




Het tweede eitje is ook al aan het piepen sinds vanavond en is al aardig aangepikt dus ik verwacht dat het tweede jong morgen geboren word :-)
Het laatste eitje beweegd ook goed van binnen en dat zal over een dag of 2 a 3 geboren gaan worden die is nog niet zo ver.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi Paul

wat leuk weer zeg, hoe schattig!!

En dan vooral die foto van de trotse mama, je ziet echt dat die zo fier als een gieter is :)
Het jong houdt idd heel goed z'n kopje omhoog, ik zou het ouder schatten, het is idd een flink jong.

Maar ik zie daar de vader, die heeft toch lichte parels op z'n rug??  Is dat normaal bij een bonte valk??  Want ons Yabba heeft dat ook en dat is volgens de DA ook een man :)

Ik zal je dagboek weer volgen want ik vind het toch zo mooi en zo lekker spannend om over de kroost te lezen.

groetjes
Annouschka

boezempje

hai paul

het is een een super baby ;)
erg leuk ben benieuwd waneer nummer 2 uitkomt,
ik ga het zeker bijhouden

gr essie

Marianne

Hoi Paul,

Gefeliciteerd met dit nestje en het eerste jong alweer.
Erg leuk hoor...

Bassie plukt hier zijn Zazou ook kaal, niet zo erg als bij jouw valkjes maar bij Zazou zie je de oren goed zitten. Ze zijn samen ook erg hecht en ik haal ze dus ook niet uit elkaar.
Jammer is dat dan he?! Wisten we maar waar het aan kan liggen.

Heel veel geluk met je nestje en ik blijf het volgen hoor!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties ik zal het proberen een beetje bij te houden hoe het met de kleintjes gaat :-)

Hoi Annouschka,

De vader heb ik op latere leeftijd gekregen dus hij is of bont gepareld of bont split gepareld  want er komen geparelde jongen uit.

Groetjes, Paul

Paul

Hallo allemaal,

Vanmiddag om een uur of 3 was het weer zover de tweede is uit het ei gekropen :-)
Hij weegt 4 gram en ziet er prima uit.
Je ziet nu duidelijk het verschil met het eerste jong die is al een stuk groter.


Als je hem op je hand hebt is het helemaal een zielig klein hummeltje maar ook deze zal wel snel een stukje groter worden :-)


Hier nog even beide jongen naast elkaar op mijn hand dan kan je duidelijk het verschil zien.


Het laatste eitje zal met een dag of 2 uitkomen die is ook al bijna zover alleen piept het jong nog niet maar daar zal hij morgen wel mee beginnen.

Groetjes, Paul

Riny

Hallo Paul
Prachtige foto's !!!!!
Hartelijk gefeliciteerd met zo'n mooi nestje.
Het valt mij op dat er bijna geen bodembedekking in ligt.
Ik heb altijd een flinke laag houtkrullen op de bodem liggen,is dat goed of niet??
Groetjes Riny

Paul

Hoi Riny,

Aan de zijkant ligt zat bedekking de ouders schuiven dat aan de kant alsof ze aan het stofzuigen zijn :D
Maar als de jongen er alle drie zijn ga ik er een dikkere laag in leggen dat is ook fijner voor het opruimen van de ontlasting.

Groetjes, Paul

Mandy

Hoi Paul,

Gefeliciteerd met je 2 jongen, ze zien er prima uit hoor. :)
Hopelijk worden het mooie gezonde jongen. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

~Natas~

Hey Paul,

Gefeliciteerd met je 2e gezonde jong.
Gaaf hoor zo'n nestje met die kleine valkjes.
En idd wat een verschil met de oudste vogel en de jongste.
Hopelijk blijft alles goed gaat, we gaan ervoor duimen.

Gr Natas


Bianca

hey wat leuk je nieuwe kleintjes!
Ik ga het hele verhaal volgen want ik moet het straks ook allemaal gaan meemaken, m'n eerste broedseizoen.
Veel plezier van de hummeltjes.
Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Ria

Hoi Paul,

Ik zag dat je weer een nieuw dagboek had gemaakt. Nieuwe jongen ! Al weer twee van die kleine hummeltjes. Ik blijf het volgen.

Groetjes,
Ria

Ed

Hoi Paul,

Ik zie dat je een boek aan het schrijven ben. Ziet er leuk uit hoor 2 van die hummeltjes ik zal het blijven volgen.

Groetjes
Ed

Paul

Hallo Allemaal,

Leuk dat jullie mijn verhaaltjes over de jongen lezen :-)
Toen ik net de jongen woog was de eerste 13 gram en de tweede die pas een halve dag is nu die woog al 6 gram dus die word ook goed gevoerd :-)
Hier even een foto van beide jongen en je kan al duidelijk zien dat het kleintje in een halve dag behoorlijk is bijgekomen.


Toen ik net het laatste goeie ei bekeek zag ik tot mijn vreugde een heel klein barstje en ik hoorde al duidelijk piepen dus die zal morgen ook wel uit het eitje kruipen :-)
Ze hebben allemaal zwarte oogjes maar ik had niet anders verwacht want de verwachting is dat er wildkleur, gepareld en cinnamon geparelde jongen uit gaan komen.

Groetjes, Paul

ep

Hoi paul gefeliciteerd met je jongen echt leuk die kleine hummels, heel heel mischien zit er ook 1 voor mij bij anders in het volgende nestje.
Als ze gele dons veren hebben zijn het dan geen wildkleur of worden alle baby,s geboren met geel haar.
petra