29 april 2024, 15:49:11

broeden????

Gestart door jorien, 3 februari 2005, 19:05:10

« vorige - volgende »

jorien

hallo ,mijn valkje heeft 2 eitjes gelegd, maar ze zit er niet of nauwlijks op. dus dacht ik ik leg ze in het nestkastje, daar ging zij al helemaal niet in, het mannetje wel maar die tikkte de eieren opzij. dus heb ik ze er wer uit gehaald en op de plek gelegd waar ze lagen nu broedt ze heel af en toe.
maar ik heb nog een vrouwtje er bij in (2vrouwtjes en 1 man)
maar dat vrouwtje die geen eitjes heeft gelegt zit er nu ook sreeds bij. Wat moet ik doen ik weet het nu niet meer. moeten die eieren eruit?????????? moet dat vrouwtje er uit.
Help!!!!!!!!!!!! ik wou heel graag jonen hebben maar ik weet mij even geen raadt meer.

groetjes jorien

Paul

Hoi Jorien,

Op de bodem is niet ideaal om te broeden maar het kan wel goed gaan.
Ook andere valkjes in de kooi hebben wel eens interesse in de eitjes en kunnen soms gewoon meehelpen dat is niet erg.
Soms beginnen valkjes pas echt fanatiek te broeden met 3 eitjes dus ik weet niet of ze er nog bij gaat leggen maar dat zou een reden kunnen zijn.
Je kan ook proberen de nestkast op een kier te zetten zodat het er wat lichter is van binnen soms gaan ze er dan wel sneller in.
Het eerste nestje gaat soms ook fout door onervarenheid van de ouders en de tweede gaat vaak een stuk beter.

Groetjes, Paul

jorien

ik heb er een kalk eitje bij trouwens dus eigenlijk zijn er 3 eitjes waarvan 1 nep is,nu zit ze de hele tijd wel op de eitjes maar om ze uit te laten komen moeten ze toch de hele dag broeden??? of zie ik dit verkeerd ze zit er heel veel niet op.dan zit ze op haar stokje te kijken naar beneden. van daar liggen ze. ja ik ben heel erg onervaren hier in sorry hoor dit is mijn eerste keer dat ze eitjes hebben gelegd

Paul

Hoi Jorien,

Als de eitjes echt bebroed worden moeten ze er op blijven zitten anders gaat het fout een ei mag niet al te lang afkoelen.
Maar de eerste dagen zitten ze er vaak minder op dat is wel normaal.
Een ei wat nog niet echt bebroed is kan een dag of 14 zonder warmte maar als het proces eenmaal begonnen is in een ei mag het niet langer dan een half uur afkoelen.
Het is gewoon even afwachten wat ze gaat doen denk ik.

Groetjes, Paul