valkje verliest een bebloede staartveer

Gestart door groovez, 2 februari 2005, 19:05:38

« vorige - volgende »

groovez

hallo, ik kom net thuis van men werk, en zie dat zen linkerstaart veer scheef zit. Een poosje later, nadat ik wat mee gespeeld heb, probeert hij een vlucht te maken naar zen favoriete plekje, wat niet echt lukt want zen vleugel is geknipt. hij land tegen de muur, maar het was gelukkig een zachte landing.

ik zag toen dat zen veertje anders zat, ik wil het goedleggen, en merk dat het gewoon los zat en bleef gewoon in men hand liggen. Er hangt ook een druppeltje bloed aan het begin van de veer.

is dit erg? hoe komt dit?

dank bij voorbaat

Paul

Hoi  Groovez,

Dat is niet ernstig als de hele veer eruit is dan stopt het bloeden meestal vanzelf.
De veer is er door de klap met geweld uitgebroken en dat kan een beetje bloeden.
Is een veer bij het lijfje afgebroken dan kan het wel eens blijven bloeden dan heb je een hol buisje in het lichaam waar bloed uit blijft komen.
Dat moet er dan zo snel mogelijk uitgetrokken worden desnoods met een tangetje anders blijft dat bloeden.
Maar zoals in jouw geval als het niet meer bloed is er niks aan de hand en hoef je ook verder niks te doen als je geen bloedende wond ziet.

Groetjes, Paul
Groetjes, Paul

groovez

nee ik zie nergens een wonde ofzo

en hoe ziet de punt van zo een veer eruit?

is die eerder scherp of stomp?

Paul

Hoi  Groovez,

Als je verder geen bloed ziet is er niks aan de hand.
De veer loopt in een puntje aan het eind maar niet vlijmscherp meestal.
Als een veer echt gebroken is zie je dat wel duidelijk dan loopt het niet naar een puntje toe.

Groetjes, Paul

groovez

ok bedankt

ik vraag me nu af, wanneer gaat die terug groeien?
hij of zij is 9 weken oud.

gaat hij al zen staartveren verliezen, en beginnen er dan pas nieuwe te groeien?

mvg

Paul

Hoi Groovez,

Als de veer er helemaal uit is dan is de hele veer met 6 weken weer aangegroeid in de staart.
Kleinere veren zijn nog sneller terug dus dan duurt het niet tot de volgende rui.
Als een veer doormidden gebroken is duurt het wel tot de volgende rui voor deze vervangen word.

Groetjes, Paul