18 juli 2025, 15:42:05

plant gegeten

Gestart door hanneke, 2 februari 2005, 17:44:38

« vorige - volgende »

boezempje

hai hanneke

nou als je ooit weer eens zoiets meemaakt moet je de plant het blad of bloem eens breken en komt er sap uit witte sap dan zijn de planten vaak giftig
doorzichtigen sap niet dat weet ik van een planten man.

gr essie

Paul

2 februari 2005, 19:28:42 #31 Last Edit: 2 februari 2005, 19:29:12 by Paul
Hoi Hanneke,

De Vriesea behoort tot de familie van de Bromlia's
Daar zitten wel giftige soorten tussen maar als ze giftig zijn is dat licht giftig.
Zoals bijvoorbeeld deze plant er staat speciaal nog bij licht giftig dus niet dodelijk.
http://www.flowerdreams.de/giftpflanzen/aechmeafasciatalanzenrosette.html
Als je je valkje niet ziet braken is er meestal niks aan de hand vogels kunnen vaak ook beter tegen gif dan mensen.
Mijn broer had een giftige plant waar een valkje van gegeten had die heeft een hele middag doodziek onderin de kooi gezeten en daarna was ie weer helemaal de oude en ze heeft er niks aan overgehouden.
Dus als de plant echt ernstig giftig was had je zeker al een reactie bij je valkje moeten zien hoor dus maak je geen zorgen.
Wat heel giftig is zijn narcissen en een ammaryllis die is zelfs voor mensen dodelijk als je er van eet.
Dus ga er vanuit dat de meeste planten uit bollen niet in de kamer moeten staan bij de valkjes.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Hanneke
Mijn naam is Riny en ik woon in America.
Vorig jaar heb ik bij tuincentrum Leurs in Venlo een lijst gekregen met allemaal namen van giftige buitenplanten.
Vraag eens of ze ook lijstjes hebben met giftige kamerplanten.
Daar heb je op het moment weinig aan maar in de toekomst misschien wel.
Groetjes Riny :D :D :D

ep

ik hoop dat alles goed is gekomen met je valkje.
En ben blij dat ik kon helpen.
groetjes petra

Paul

3 februari 2005, 03:15:17 #34 Last Edit: 3 februari 2005, 03:16:31 by Paul
Esther schreef:
Citaatnou als je ooit weer eens zoiets meemaakt moet je de plant het blad of bloem eens breken en komt er sap uit witte sap dan zijn de planten vaak giftig  
doorzichtigen sap niet dat weet ik van een planten man.

Hoi Esther,

Ik zou er niet van uit gaan met vogels.
Bruidssluier daar komt ook raar wit sap uit als je het breekt en het schijnt juist gezond voor vogels te zijn en gedroogd word het zelfs speciaal verkocht om aan de vogels te geven.
En de plant waar mijn broer problemen mee had waar het valkje bijna aan dood ging had geen wit sap maar doorzichtig en het was een soort vetplant.
Dus in princype kan je het beste aanhouden dat een plant giftig is als je niet weet hoe het ermee is.
Ik vind de reactie van Hanneke ook heel goed als er toch wat mee was had ze meteen actie kunnen ondernemen en desnoods naar dr Feld gaan om hem te laten spoelen.
Maar nu was dat gelukkig niet nodig.

Groetjes, Paul

tommy

hoi

Je kan er van uit gaan dat bijna alle vetplant soorten giftig zijn.
Alleen in een grote maten van innamen is het ook dodelijk.
Ga niet zelf modderen maar bel ALTIJD naar een dierenarts die verstand heeft van vogels.
Vertel wat voor plant het is.
Zij hebben vaak een grote lijst met planten die giftig zijn.

Een kerstroos ( leuke rode plant die vooral rond om kerst verkocht wordt) is giftig.
Ook in kleine mate.

Er staat volgens mij hier een lijst met giftige planten.

Die zou je eens moeten uit printen en op de koelkast plakken of zo.

Grt Annemieke

boezempje

hai paul

ik heb het nagevraagt aan een vriend van ons die is plantenman om het zo maar ff te zeggen.
en die zecht dat ze niet giftig zijn,en ja uit alle planten komt sap maar echt giftigen planten komt witte sap,dat zecht hij,'
maar gelukkig is er niks erg gebeurd.

gr essie