6 mei 2025, 01:16:56

HELP ZE BLIJVEN MAAR LEGGEN!!!

Gestart door asiablue, 31 januari 2005, 01:05:53

« vorige - volgende »

asiablue

HELP ZE BLIJVEN MAAR LEGGEN!! Ik begin er een beetje moedeloos van te worden.  Ik heb 2 valk vrouwtjes die ongeveer 1 keer in de 4 weken 4 tot 6 eieren per vogel eitjes leggen.  Ik laat ze er 3 tot 4 weken op zitten voor dat ik ze weg haal.  De eitjes zijn niet bevrucht.  Hoe moet ik dit gedrag indammen??? zijn er andere mogelijkheden behalve die prik waarvan ik laatst van gehoord heeft???

groetjes Sandi :-/

Tara

Hoi Sandi,

je kan ze eens apart zetten en elk veel hebbedingetjes geven waarmee ze zich kunnen bezighouden, voorkom dat ze eieren kunnen leggen, met twee voelen ze zich vaak broeds (lesbische koppels bestaan hoor).

Groetjes, Tara

asiablue

bedankt voor de snelle reaktie. ik moest wel ff lachen over dat lesbische paartjes ook bestaan. ik heb er niet zo over nagedacht!! :D  Maar apart zetten blijft een gevoelige kwestie want als Gizmo, Tommie niet ziet dan schreeuwt ze totdat tommie weer terug in "hun" kooi is.  Mn man wordt er helemaal gek van.  Maar als dit de oplossing is tegen hun leg gedrag dan zal ik er zeker over nadenken!!

Tara

Hoi Sandi,

ja tuurlijk bestaan die, best veel mensen hebben er 'last' van. Nouja, last is het niet he :-).

Wat dacht je van een tweetal mannetjes er bij :D

asiablue

Tara, nou wil je zeker dat mn man echt het huis verlaat!!! ;D Ik had een man en kreeg daarmee 2 nestjes waarvan ieder 6 gezonde (op een na) valk jonkies!! Maar als je 8 vogels in huis heb dan heb je echt geen rust meer. (ik vond het hartstikke leuk) maar ze werden ouder en luider.  Ik moest ze weg doen want het ging echt niet meer.  Dus 2 mannen bij 2 vrouwtjes is in ons huishouden NIET mogelijk!!  :D groetjes Sandi

Tara

:D Hoi Sandi,

nee ik wil je man niet wegjagen hoor :D
Maar ik ben bang dat je popjes zo zullen blijven leggen :(
Vaak stoppen ze met 3-4 weken zelf met broeden maar als dat niet het geval is heb je wel een probleem :( Ze kunnen gaan broeden tot ze echt uitgeput raken en da's ook niet de bedoeling :(

Groetjes, Tara

asiablue

Ik ben best wel een beetje veel bezorgt want dit is niet goed zoals het gaat.  Ze leggen nu ieder 4 tot 6 eitjes zitten 3 weken gemiddeld, ik haal ze weg (de eitjes) en ze beginnen weer "raar" te doen op hun stok na ongeveer 2 weken en het cirkeltje is weer rond om de 2 dagen weer een ei.  Ik heb gehoord dat vogels uitgeput raken en zelfs er aan dood kunnen gaan.  Ik geef wel grit en ei voer ter versterking maar hiermee moeten ze stoppen want ik vrees het ergste.  Weet jij misschien meer over die prik en de bijwerkingen hiervan???   Sandi

Tara

Hoi Sandi,

het klopt hoor dat ze zelfs kunnen sterven van uitputting, heb het helaas al vaker gehoord :-(.
Je kan even proberen geen eivoer te geven want dat stimuleert hun toch ook wel wat dacht ik...
Ik merk op dat het idd wel komt doordat die twee zich als een 'paar' voelen...

Groetjes, Tara

asiablue

misschien moet ik ze dan toch een tijdje uit elkaar halen en kijken wat ze doen. hoe ze reageren.... bedankt voor je advies. Groetjes.......Sandi ;)

Paul

Hoi Sandi,

Of appart zetten helpt weet ik niet ik denk dat dat niet echt veel zal helpen.
Wat soms helpt is de dagen korter maken voor ze dus op tijd het licht bij de kooi uit en ze een tijdje geen groenvoer geven en geen douche.
Ze denken dan dat het winter is en ze stoppen met leggen.
Je kan even een goeie vogelarts bellen over die prikpil wat de voor en nadelen zijn.
Bel dr Feld even die kan je er alles over vertellen links bij dierenartsen staat zijn telefoonnummer.

Groetjes, Paul

Mariek

Hallo Sandi,

Ik heb helaas het zelfde probleempje, mijn valkje is voor de derde keer aan het leggen. Het vervelende is dat ze heel erg diarree krijgt wat er in een keer uit komt als ik haar uit de kooi haal, echt zo'n meeuweflats. Dat had ze de vorige keer ook al en toen ben ik met haar naar de dierenarts gegaan voor een onderzoekje. Gelukkig kwam die diarree niet van een ziekte of een virusje ofzo. Waarschijnlijk is het deels vermoeidheid en deels dat ze de tijd niet neemt goed te eten. Zijn tip was om veel afleiding te geven (al vlucht ze soms meteen weer de kooi in) En niet langer dan acht uur licht per dag, anders houdt ze de lente in haar bol.  :D
Ook moest ik overschakelen op pellets omdat ze niet genoeg energie krijgt. Helaas wil dat ook nog niet zo lukken!
Hij raadde niet aan om de prikpil te geven omdat dat per jaar vrij vaak moet en ze daar heel schuw van kan worden. Verder zijn er vrij veel bijwerkingen. Ik ben heel benieuwd wat jij nog gedaan hebt. Want ik vind het een heel gedoe, want mijn andere valkje moet uit de kooi omdat ze de hele tijd gaat pikken. En ik ben bang dat het haar op een gegeven moment een beetje te veel wordt, want dit is al de derde keer sinds haar eerste eitje op 11 december. Dus als er nog meer tips zijn....

Groetjes Marieke

Paul

7 februari 2005, 19:58:36 #11 Last Edit: 7 februari 2005, 20:00:23 by Paul
Marieke schreef:
CitaatHet vervelende is dat ze heel erg diarree krijgt wat er in een keer uit komt als ik haar uit de kooi haal, echt zo'n meeuweflats. Dat had ze de vorige keer ook al en toen ben ik met haar naar de dierenarts gegaan voor een onderzoekje. Gelukkig kwam die diarree niet van een ziekte of een virusje ofzo.

Hoi Marieke,

Het is misschien fijn om te weten dat alle valkjes dat doen als ze een nest hebben.
Ze sparen de ontlasting op om het broedhok niet te bevuilen en laten dan alles in een keer vallen.
Het kan soms zelfs behoorlijk stinken en ook dat is vaak normaal.
Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Wat soms helpt is weinig groenvoer geven en zorgen dat de kooi minder licht krijgt en sneller in de schemer staat dan denken ze instinctief dat het winter is en ze leggen dan niet meer.
3 legsels achter elkaar kan nog net maar dan moet het ook wel een paar maanden stoppen anders is dat veels te uitputtend voor het popje.
Hier leggen de meeste koppels gelukkig alleen eitjes als ik ze een broedhok geef dus als ik geen broedhok neerhang paren ze wel maar er komen dan geen eitjes.
Dus misschien kan het ook helpen haar te wennen aan een broedhok en stopt ze ook met leggen als ze dan geen broedhok heeft.

Groetjes, Paul

Rene

Hoi Paul,

Citaat3 legsels achter elkaar kan nog net maar dan moet het ook wel een paar maanden stoppen anders is dat veels te uitputtend voor het popje.
Hier leggen de meeste koppels gelukkig alleen eitjes als ik ze een broedhok geef dus als ik geen broedhok neerhang paren ze wel maar er komen dan geen eitjes.
Dus misschien kan het ook helpen haar te wennen aan een broedhok en stopt ze ook met leggen als ze dan geen broedhok heeft.

Bij mij heeft Casper nu 3 legsels achter de rug, maar ik vrees dat er alweer aan een 4de wordt gewerkt :(

Na 2-3 weken fanatiek te hebben gebroed, zit Casper weer vaak gewoon op stok in de kooi. Maar haar partner geeft 'r geen rust, klimt er regelmatig op en wil dan weer wip wappen. :( Zondag hebben ze bijv tot 11 uur 's ochtends in het schemer gestaan (luxaflex dicht), daarna een dik uur eruit, vliegen en rondhangen in de kamer terwijl ik met voer bezig was. Ik had ook nog een leeg wc-rolletje in de kooi gehangen, ter afleiding, zodat ze wat te doen hadden overdag. Helaas heeft dat niet lang gewerkt, nadat ze weer terug in de kooi waren, is Kooka wel met dat rolletje aan de slag gegaan, maar even later zag ik hem alweer op Casper zitten >:(

Wat moet ik hier nu mee? 't is toch niet normaal dat het mannetje weer op z'n popje duikt zodra zij "klaar" is met een broedsel?

Groetjes,

-- Rene

Mariek

Hoi Paul en Rene,

Goed dat je dat vertelde, van dat in 1 keer alles laten vallen, ik dacht namelijk dat het met uitputting te maken had. Zelfs 3 dierenartsen die ik ter informatie hadden gebeld, hadden allemaal een andere verklaring daarvoor. Maar dit klinkt wel heel zinnig, als ik er zo over nadenk.
Maar al met al is het een heel lastig probleem, voor jou ook Rene, als ik dat zo lees. Het grappige is dat het bij mij ook begonnen is toen ik een tweede valkje erbij kreeg. Alleen lijkt die me nog te jong want die is nog maar 4 maanden oud. Maar die link met eitjes leggen begon ik ook al een beetje te leggen. Alleen 'zitten ze nooit aan elkaar', ze zijn wel vrolijk met z'n tweetjes maar Pipo (dat is de boosdoener die eitjes legt) hapt als mijn kleine valkje tegen haar aan wil zitten. Dat vind ik wel jammer maar ze kunnen ook niet meer zonder elkaar. Fluiten dan. Misschien zitten ze wel stiekem aan elkaar als ik op mijn werk ben. Eigenlijk weet ik niet eens hoe dat gewipwap eruit ziet  :D. Maar ik baal ontzettend van die eitjes. En weet ook niet meer wat ik verder nog kan doen behalve ze regelmatig wat vroeger in de slaapkamer zetten. Het stomme is dat we speciaal voor hun een lichtschakelaar hebben ingesteld zodat ze als wij uit ons werk komen, nog lekker wakker zijn. Nou ja.
Ik hoop nog wat wijzer te worden.

Groetjes Marieke

Rene

Waar ik al bang voor was is gisteren gebeurt: Casper heeft er een ei bij gelegd, precies 2 weken na het laatste eitje uit Januari  (waarvan er nog 3 in de hoek van de kooi liggen, 1 was gesneuveld). Het is de vierde maand op rij, november, december, januari, februari. In december had ik er een broedhok aan gedaan, op oudjaarsdag kwam daar 1 jonkie uit, maar die is na 10 dagen overleden. Het broedhok is er toen meteen afgegaan, maar het mannetje ging er binnen een paar dagen alweer opzitten en 1 weekje later was er het eerste ei van 2005. Omdat dat haar derde legsel was heb ik het broedhok toen niet teruggehangen, hopend dat het met 2-3 weken voorbij zou zijn en Casper eindelijk tot rust kon komen. Helaas blijkt dat nu ijdele hoop geweest te zijn, ze blijven maar paren en morgen zal er dan wel weer een ei bijkomen ...  :-/

-- Rene