8 mei 2025, 21:53:07

Legnood?

Gestart door kok_roy, 24 januari 2005, 18:49:38

« vorige - volgende »

kok_roy

Hallo allemaal,

Twingo heeft al 3 eitjes gelegd (ze broeden er totaal niet op, waarom niet is voor mij een raadsel, terwijl ze vorig jaar perfect broedde, maar dat terzijde) moet duidelijk genoeg haar vierde eitje leggen... maar ze ziet er wel heel beroerd uit... is dit legnood?:

Alvast bedankt!

Groeten Roy

bobbie

Hallo,

Of dit legnood is weet ik niet, ik weet wel dat dat zeker niet  te lang mag duren. Ik adviseer de omgevingstemperatuur te verhogen.

Hoelang is ze al zo?

Nel :)

kok_roy

Moet ik haar naar binnen halen? Ik kwam een uur geleden thuis en toen zag ik het... het zal het 4e eitje wezen die ze gaat leggen...

bobbie

Ik heb net de beheerders ingeseind. Die zullen je zo direct kundig advies geven.

Succes, Nel

bobbie

Hoi Roy,

Nog geen reactie gehad van beheerders (hebben het ook druk). Ik adviseer nu dus je vogel naar binnen te halen

Groet, Nel

Marije

Ik zou haar ook zeker naar binnen halen, ze ziet er beroerd uit! :-/ Ik zou zo snel mogelijk een dierenarts bellen, want die hangende vleugeltjes lijkt mij geen goed teken..... :-/
Suc6!
Marije en Purrel

kok_roy

Ik heb haar naar binnen gehaald en haar cloaca ingesmeerd met slaolie... moet ik nog een handdoek of iets dergelijks over haar heengooien of ergens speciaal neerzetten?

Alvast bedankt Groeten Roy

bobbie

Hoi Roy,

Zet haar in ieder geval op een rustige veilige plek waar ze warmer kan worden. Ik zou ook  de dierenarts/vogelarts bellen, dan hoor je  wat je nog meer kan doen.

Succes, Nel

Lique

Hoi Roy,

Dit zal geen legnood zijn, omdat ze nog gewoon op de stok zit.
Wel kan je óverduidelijk zien, dat ze heel spoedig zal gaan leggen.
Bied haar maar warmte aan dmv een warme kruik of een warmtelamp. Dan zal het eitje er gauw wel zijn.
Maar dit is heel normaal voor een pop die gauw moet leggen.
Zie ook mijn dagboek (kwekerij 't valkje) en kijk dan naar Sammy, toen ze een eitje moest leggen.

groetjes Lique

Paul

24 januari 2005, 21:54:41 #9 Last Edit: 24 januari 2005, 21:55:23 by Paul
Hoi Roy,

Zoals Lique al zei ziet een vogel die bijna een ei moet leggen er best slecht uit maar dat is dan wel normaal want een ei leggen kost ze toch heel veel moeite.
Het popje wat hier nu op eitjes zit zat er precies zo bij en ook overduidelijk wippen met de staart tijdens het slapen en hoog op de pootjes zitten en de vleugels bijna op de stok hangend.
En ik heb ze gewoon binnen zitten hier dus met de kou heeft dat niet te maken denk ik.
Een vogel met legnood zal op de grond ziek in een hoekje gaan zitten meestal.
Bij legnood kan wat slaolie inderdaad helpen alleen kan het eitje daardoor beschadigen omdat de olie in het ei drinkt.
Maar de vogel is belangrijker dan het ei vind ik zelf.
Ook helpen wisselende temperaturen en je kan de pop even in een vochtige doek wikkelen en daarna weer warm zetten.
Maar ik denk dat in jouw geval het ei vanzelf gaat komen ook zonder hulp.
Zat ze er bij de vorige eitjes niet zo moeilijk bij dan trouwens of is je dat niet opgevallen?

Groetjes, Paul

kok_roy

Bij de vorige eitjes zat ze er zover wij gezien hebben niet zo bij.. maarja ze heeft al het eitje gelegd en alles is weer goed :)! Heel erg bedankt!

Groeten Roy

Paul

Hoi Roy,

Fijn dat dat in elk geval al gelegd is nu dat geeft in elk geval weel een veiliger gevoel.
Als ze nog een eitje gaat leggen zal ze wel weer zo raar gaan zitten denk ik houd dat maar eens in de gaten.

Groetjes, Paul

Valerie

Hoi Roy,

Het is iig een heel mooi valkje! Doet me aan mijn Rocky denken (dan wel mannetje) die er net zo uit zag. Is het mannetje ook bont?

Groetjes,

Valerie

kok_roy

27 januari 2005, 18:12:30 #13 Last Edit: 27 januari 2005, 18:53:29 by kok_roy
Bedankt allemaal!!

De man is niet bont Valerie... en waarschijnlijk ook niet split voor bont, anders had ik al wel bonte jonkies gehad.. maar de man is een wildkleur gepareld... hier zijn ze nog wel te zien maar nu zijn ze zo goed als verdwenen...

En hier nog een foto van Twingo...

Overigens wou ik nog even zeggen dat Fabio en Twingo helemaal niet broeden... terwijl ze dat vorig jaar perfect deden! Ik heb het broedblok weggehaald en ga het in maart/april nog een keer proberen, kijken of ze er dan wel helemaal klaar voor zijn :)

Groeten Roy

Lique

Hoi Roy,

Dit is geen wildkleur man split voor gepareld, maar dit is werkelijk een geparelde man ;)

groetjes Lique