29 april 2024, 07:01:06

snavel knippen kan ik dat zelf

Gestart door ep, 24 januari 2005, 16:19:15

« vorige - volgende »

ep

24 januari 2005, 16:19:15 Last Edit: 24 januari 2005, 17:17:21 by Angelique
de foto is niet echt duidelijk maar tico zij'n snavel is zo lang en krom dat hij bijna met scherpuntje in zijn keel prikt.
Kan ik zijn snavel zelf knippen of moet de da dit doen.

Lique

Hoi Petra,

Het allerbeste is natuurlijk om dit door een vogelarts te laten doen, die dit al vaker gedaan heeft, en er dus ervaring mee heeft.
Deze zal ook allerlei middeltjes bij de hand hebben, mocht hij te ver knippen dat het gaat bloeden.
Dit was ook bij mijn Scheppie. Deze heeft een schepbekje, dus de ondersnavel groter als de bovensnavel.
Toen hij geknipt was bloedde het hevig, maar dr. Feld had wel een soort soldeerbout, waarmee hij het dichtbrandde.

groetjes lique

ep

dank je wel .
ja ik heb inmiddels ook contact met paul gehad deze zei dat hij inderdaat te lang was.
Ik heb deze valk nu drie dagen.
De mensen hiervoor hadden denk ik geen blok in de kooi.
Ik ga morgen laten knippen bij de da.
Onze da zit met met nog een colega deze heeft er verstand van.
En het vaker gedaan.
Morgen om 9.00uur ben wel een beetje bang omdat ik tico nog maar zo kort heb hij is erg tam.
Kan hij als hij geknipt is zijn snavel wel weer zelf bijhouden?
En moet ik hem morgen gewoon ff met rust laten zeker,
ik zal hem dan lekkere dingen geven, voor de pijn dit doe ik met mijn kinderen ook altijd.

Karin

Laat het je goed voor doen bij de dierenarts, dan kan je het de volgende keer zelf doen. Wij hebben een grasje en die moeten we iedere maand bijknippen, maar dat is gelukkig een uitzondering hoor. Met een beetje geluk is het een kwestie van één keer goed knippen en voor de rest kan hij het zelf bijhouden met een piksteen en takken.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ep

hoi ik hoop dat alles goed mag gaan morgen ik wilde tico vannavond wat fruit geven .
Maar de lievert kon dit dus niet eten.
Zaden gaat nog wel hij pakt ze met de zijkant van zijn snavel.
Dus gelukkig is het morgen zo ver volgens mij als ik nog langer wacht groeit zijn bekkie scheef  :-/.
Omdat hij alleen met de linkerkant van zijn ondersnavel eet.

~Natas~

Hoi,

He veel suc-6 morgen
Ik hoop nu echt dat hij morgen weer lekkeren dingen kan gaan eten.
En je hebt een goede beslissing genomen.

Gr Natas

Paul

Hoi Petra,

Als ik dat zo van je hoor heeft Tico al behoorlijk moeite met eten dus het is goed dat je morgen gaat en niet over twee weken wat eerst de bedoeling was.
Let wel op dat als het gaat bloeden dat ze je niet zo weg laten gaan want dat moet bij een snavel echt dichtgeschroeid worden.
Dat stinkt wel verschrikkelijk maar dat doen ze inderdaad met een soort soldeerbout.
Ik heb mijn grasparkiet zelf 3 keer geknipt maar ik dortst nu zo ver te knippen omdat het dan ging bloeden.
Dr Feld heeft hem nu mooi kort geknipt en dichtgeschroeid dus ik weet nu ook meteen zelf hoe dat moet :-)
Dus als het gaat bloeden is dat niet erg alleen moeten ze het bloeden wel stoppen.

Groetjes, Paul

ep

Ik kom net terug bij de da.
Alles is gelukkig acht de rug.
Het is goed gegaan eerst is er klein stukje afgeknipt met een schaartje en toen nog een stukje met een tangetje dat ging dus bloeden maar stopten vrij snel weer, toch heeft de da het voor de zekerheid dicht gebrand.
Nu zit tico weer in zijn kooitje lekker te slapen ik hoop dat hij dit alles snel vergeten is.
En dat hij snel fruit en groenten gaat eten, ik heb hem de afgelopen dagen voor de zekerheid vitamine druppels gegeven, als hij zelf goed eet dan wil ik dit gaan afbouwen.
Bedankt voor alle hulp en tips.

carco

Hoi Petra
Gelukkig dat het goed gegaan is, en hopenlijk was het een eenmalig iets.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




bobbie

Hallo Petra,

Gelukkig heb je dit achter de rug.

Verwen hem maar lekker en laat hem nog eens zien zonder lange snavel ;), de lieverd.

groetjes, Nel :)

Paul

Hoi Petra,

Fijn dat alles goed gegaan is voor Tico zal dat nu ook veel makkelijker eten zijn :-)
Ik hoop dat hij het voortaan zelf bij gaat houden dat zou wel fijn zijn.

Groetjes, Paul

kok_roy

Gelukkig dat je het gezien hebt en opgevallen bent, want als niemand het opvalt dan kan het nog wel eens grote gevolgen hebben...

Maar gelukkig is alles weer oké en misschien kan je voor dingen zorgend die het snel doorgroeien van de snavel voorkomen?

Groeten Roy :P