7 mei 2025, 01:18:22

Iets afleren

Gestart door Hans Kierkels, 24 januari 2005, 14:25:27

« vorige - volgende »

Hans Kierkels

Hallo,

Zoals velen wel zullen weten, met geduld kun je, met name manlijke valken veel deuntjes leren zingen / fluiten en zelfs een klein beetje praten. Dit leren ze van het baasje en ook van elkaar. Kan iemand mij vertellen of je ze dit ook kan afleren? Ik heb 2 volwassen manlijke valken van iemand over genomen en die "blaffen". Dit is vooral s'morgens een hoogst irritant geluid, ook omdat men echt een keffertje immiteerd. Zelfs mijn jongste man "blaft" als hij balst. Is hier een methode voor om ze op andere deuntjes te krijgen? Mijn andere valken fluiten "De Dikke & de Dunne", " The A-team" en "daar komt de bruid". Helaas zijn ze dat (nog) niet gaan immiteren.

Vast bedankt voor jullie hulp / advies.

Hans

bobbie

Hallo Hans,

Zelf heb ik valken en 2 papegaaien.

Ik zal wat over de papegaaien vertellen want die imiteren meer bij mij.

Ze logeren in de vakantie bij mijn moeder.
Toen ik ze afgelopen zomer terugkreeg bleek dat ze allebei "rochelden". Ik heb mijn moeder daar flink mee gepest maar ik was er niet echt blij mee. :o
Ze deden het bijna elke dag een paar keer. :-[
Nu (januari) doen ze het (bijna) niet meer, maar ik hou mij n hart vast voor de volgende vakantie, daarna doen ze het vast weer een hele tijd. ::)

Met andere woorden: je hebt kans dat als ze dat gekef een hele tijd niet horen van de bewuste hond, dat ze er op een gegeven moment mee stoppen. Ik help het je hopen in ieder geval. :-/

Veel succes,
Nel :)

ep

Ik heb tico nu drie dagen hij is drie jaar oud.
En ik zou het denk ik geweldig vinden als  hij iets anders dan alleen maar piep zou zeggen, mischien komt er over een poosje nog wel wat anders uit hoor.

Maar mischien gaat het wel het zelfde als met die papagaai.

Paul

Hoi,

Mijn eerste valkje heb ik ook wat deuntjes en woordjes geleerd.
Soms hoor je een bepaald woord echt maanden niet en ineens zegt ie het dan weer.
Ik denk als ze eenmaal iets geleerd hebben dat ze dat dan heel moeilijk afleren.
Maar misschien heb je geluk en word het op een gegeven moment wel minder.

Groetjes, Paul

Hans Kierkels

Hallo,

Bedankt voor de reacties. Ik denk inderdaad dat "iets" vaak horen tot imitatie leidt. Dus heb ik vanaf nu geregeld een CD op staan met vogelgeluiden. (Merel, kraai, koolmeesje etc.) Ik hoop dat ze na het horen van deze geluiden gestimuleerd worden om dit proberen na te doen. Alles beter dan een "blaffende" valk.

Hans