6 mei 2025, 17:15:39

Bloedende vleugelpen

Gestart door Kirsten, 23 januari 2005, 14:28:50

« vorige - volgende »

Kirsten

Hallo,

Ik heb het volgende probleem.
Mijn valkje moppie heeft vanmorgen in zijn kooi een vleugelpen gebroken. Het bloede behoorlijk en we hebben hem nu verbonden. Mijn vraag is natuurlijk, wat ik er nog meer aan kan doen en of dat verbinden goed is. Is het beter als ik die pen eruit trek?

bedankt alvast voor de reactie,. Mijn valkje is ook echt een moppie, maar wil zich tegenwoordig voor zijn vriendinnetje (lucky) uitsloven en dat gaat dan op een zondagmorgen een ker mis. :(

Groetjes,
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Lique

Hoi Kirsten,

Het beste is om de pen eruit te trekken.
Dit doe je door de vleugel vast te houden, en open te slaan.
Dan zet je je duim en wijsvinger op de vleugel, waar de pen is gebroken. Met de andere vingers trek je met een korte hevige beweging de veer eruit, zodat Moppie er het minste last van heeft.
Als het snel gaat, voelt hij er erg weinig van, maar dit kan ook nog even gaan bloeden.
Bied hem desnoods een badje aan.

Succes.

groetjes Lique

Kirsten

Hoi Lique,

Ik heb moppie gewassen, want hij zat echt helemaal onder. De pen is erg hoog afgebroken, dus hem eruit trekken lukt niet.
Het is gelukkig nu wel gestopt met bloeden en heb hem lekker droog gemaakt en een vers bakje eivoer met druivensuiker en vitamine gegeven.
Hij zit nu even te drogen en hou het is de gaten of het nog bloed,. Hij is echt gewoon in die huls afgebroken. Het was ook een nieuwe veer,. balen, maargoed ben allang blij dat het bloeden gestopt is,

Groetjes en bedankt voor je advies lique
Kirsten

Lique

Heej Kirsten,

Ik raad je toch aan, om het stukje veer er toch uit te halen. Het kan een belemmering worden voor Moppie.
Je hebt vast wel een verbandsdoos in huis. Meestal zitten daar pincetten in. Daarmee gat het net zo snel.
Deze gebruik ik voor Loky ook, als het weer eens mis gaat.
Het is zo gedaan, en er kan weer een nieuwe veer groeien...

groetjes Lique

Kirsten

oké ik ga het zo nog even proberen. Hij zit even te rusten op zijn stokje en had net ook een pincet gepakt, maar toen was ie te nat van het water.

Ik laat je nog even weten hoe het afloopt.

groetjes
Kirsten

Lique

Hoi Kirsten,

Ja, laat hem nog maar even rusten, het kost al kracht genoeg om op te drogen. Misschien kan je hem helpen met de fohn :)
Hier vinden ze dat altijd erg lekker :D

groetjes Lique

Kirsten

Ik heb nog even goed naar de vleugelpen gekeken en zie nu alleen nog die huls zitten,. Is dit nu ook nog van de veer? of haal ik er anders iets uit wat moet blijven zitten?
Het was natuurlijk een nieuwe veer,.

Anders een foto misschien?

Groetjes weer

Lique

Ja, die huls is van de nieuwe veer, die moet er ook uit.
Je mag inderdaad wel een paar foto's maken, en naar me toesturen, zodat ik het goed kan zien.

groetjes lique

Kirsten

Hoi Lique,

Ik heb je de foto even gemaild. Ik vond het best wel heftig zo van dichtbij. Ook zie je nog een andere pen, een beetje boven in beeld die ook al eerder gebroken is volgens mij.

Groetjes
Kirsten

Paul

Hoi Kirsten,

Het belangrijkste is dat het bloeden gestopt is en dat is gelukkig al zo.
Als de veer kort is afgebroken en een stompje in de vleugel heeft heb je kans dat die ook met de rui er niet meer uit gaat.
Dus is wat Lique zegt is in dit geval het beste en er groeit met een paar weken weer een nieuwe veer helemaal aan.
Als een veer voor de helft doorgebroken is dan word met de rui gewoon de veer wel vervangen.
Ik heb hier ook wel eens een valkje gehad die de hele staart kort afgebroken had je zag amper meer pennen zitten echt alles was weg.
Die heeft dr Feld er onder narcose toen uitgehaald en met een paar weken had hij weer een staart en een andere dierenarts zei dat hij waarschijnlijk nooit meer een staart zou krijgen.
Dus zie je het eruithalen zelf niet zitten kan je altijd even langs een vogelarts gaan om dat te laten doen.

Groetjes, Paul

Kirsten

Hoi Paul,

Bedankt voor je uitleg. Ik had net een foto naar lique gestuurd, want ik vond het er toch wel heftig uit zien allemaal.
Ik heb inmiddels met een goed tangetje de betreffende veer eruit kunnen trekken. Ik zag er gelijk nóg ééntje zitten, dus die heb ik ook verwijderd. Moppie reageerde er helemaal niet op, dus heb ik het volgens mij pijnloos gedaan.
Moppie is gewoon een wilde en heeft in het begin een aantal staartveren ook gebroken. Ik heb ze er toen ook uitgetrokken en hij heeft inmiddels wel weer een hele mooie staart.

Ik maakte me nu alleen aardig zorgen omdat het zo lang en aardig bleef bloeden. Vandaar dat ik dit bericht geplaatst had en heb er weer aardig van geleerd.
Inmiddels is de rust wedergekeerd en zit ie nu lekker op zijn stok te slapen.

Groetjes
Kirsten

Paul

23 januari 2005, 18:01:35 #11 Last Edit: 23 januari 2005, 18:01:53 by Paul
Hoi Kirsten,

Fijn dat het gelukt is :-)
Dat het blijft bloeden is het gevaarlijkste dat moet zo snel mogelijk stoppen.
Je hebt een soort open verbinding met het lichaam als je een bloedpen hebt daarom moet die er ook uit.
Als de pen eruit is trekt de huid gewoon weer dicht en het bloeden stopt dan ook.
Je weet nu gelukkig voor de volgende keer wat je het beste kan doen maar hopenlijk komt het niet te vaak meer voor.

Groetjes, Paul

Kirsten

Ja dat weet ik gelukkig nu wel inderdaad,. ben erg blij dat je in zulke gevallen mensen op het forum hebt die je verder helpen. Toen het zo bleef bloeden wist ik me op zondagmorgen even geen raad.

Nogmaals dank je wel Lique en Paul, ik moet nog wel het één en ander leren, maar weet dankzij jullie weer wat meer. Van konijnen weet is alles, maar is in dit geval niet te vergelijken :)
We gaan in het voorjaar onze buitenvoliere klaarmaken, wat ik erg spannend vind. Probeer in de tussentijd een hoop te leren hier en heb al een aardige informatiemap gemaakt. Komt wel goed hoop ik,. haha

Groetjes weer en nog een fijne avond verder