6 mei 2025, 20:47:49

Valkparkiet vliegt niet

Gestart door calvin19, 25 januari 2005, 14:43:03

« vorige - volgende »

calvin19

Ik heb afgelopen zondag een lutino valkparkiet gekocht op de vogeltjes markt in Antwerpen, Belgie. Hij zat in een kleine kooi waarin hij niet kon vliegen. Toen ik thuis was en hem in de kooi zette ging hij rondlopen op de bodem. Ik dacht dat hij vanzelf wel een keer zou gaan vliegen om op een stok te gaan zitten maar dat doen hij niet. Hij heeft zelfs moeite om op z'n etensbakje te gaan zitten wat 5 a 6 cm boven de bodem hangt. Hij strekt z'n vleugels wel en zo te zien zijn de veren niet gekortwiekt maar het lijkt net of hij niet kan vliegen. Kan het zijn dat hij zo lang in zo'n kooitje heeft gezeten dat hij gewoon nooit heeft leren vliegen en het dus nog moet leren? Of moeten ze dat gewoon standaard kunnen? Ik hoop op reacties...
Gr. Martijn

carco

Hoi
Hum vogeltjesmarkt hè?
Daar heb ik niet zo'n vertrouwen in: hoor je slechte verhalen over.
Ik zou het goed in de gaten houden als ik jou was, het kan natuurlijk ook gewoon een kwestie van wennen zijn.
Eet en drinkt ie verder wel goed en hoe toont de vogel verder?
Is de valk levenslustig genoeg of maakt hij een zieke indruk?
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

calvin19

Ja hij ziet er verder wel gezond uit, hij eet en drinkt normaal is alleen een beetje verkouden en heb al antibiotica gegeven. Maar hij viel ook van zijn stokje af dus kan niet vliegen lijkt mij.

Marije

Purreltje vliegt bij mij ook nooit naar een stok, maar klautert er altijd naartoe......maar dat kan er ook aan liggen dat 't zo'n maf beest is...... ::)
Maar dat van de stok vallen lijkt mij geen goed teken.....een soort evenwichtsstoornis ofzo........ :-/
Mss even naar de DierenArts bellen?
Veel suc6!
Marije en Purrel

bobbie

Hoi Calvin,

Gefeliciteerd met je nieuwe valkje en heel veel plezier met hem. :)

Misschien is het een idee om hem na te laten kijken door een dierenarts, kan nooit kwaad. Net als met een hond, doe je ook als je hem net hebt. Bij een valkje in ieder geval als je iets niet vertrouwd. Als ik een nieuw valkje krijg en hij is gezond en doet gezond, dan ga ik ook niet hoor, wel zet ik hem even apart in een kooi voor een periode.

Ik hoop dat ie snel door de kamer gaat vliegen ;)

Groetjes, Nel :)

Valerie

Als ik jouw was, zou ik hem toch een keertje laten onderzoeken. En mag ik ook meteen voor volgende keer een mooie raad geven? Koop geen vogels op de vogelmarkt. Die zijn heel vaak ziek. Ik was er 2 weken geleden nog en de valkjes zaten er vrij ziek bij. Hele vieze ontlasting, kapotte startveren. Valkjes van hooguit 5 weken die in de vrieskou zitten... Moet ik nog verder gaan? ;) Ik vind dat ze de verkoop op die markt moeten verbieden. Het is gewoon zielig.

Ik hoop dat je valkje toch nog leert vliegen. Laat hem mss gewoon even over de grond lopen en de kamer verkenen. En als hij op je vinger komt, kan je heel licht je vinger omlaag bewegen zodat ie zijn vleugels moet strekken voor evenwicht= goede oefening. ;)

Groetjes,

Valerie